י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

צפת: על קדושה יהודית, טבע ותיירות

פרויקט התיירות בחג של 'בחדרי חרדים' ו'טלחופש': בואו לסייר בסימטאותיה העתיקות של עיר הקודש הגלילית

צלם: יובל ברונר
צלם: יובל ברונר

צפת הינה אחת מהערים המרתקות ביותר בישראל. היא משלבת היסטוריה יהודית עתיקה ורבת פנים עם חמדות שכייה של טבע ותיירות. בסמטאות האבן היפות של העיר אפשר לנשום אידישקיט בצוותא עם ניחוח סדנאות אמנים בעבודתם, לבקר במוזיאונים היסטוריים ובבית עלמין עתיק שבו קבורים גדולי ישראל ולגלות צפת חדשנית פועמת ותוססת במדרחוב יפהפה, גאוותה של העיר צפת.

יש בה בצפת אוויר הרים שכן היא נישאת ממעל על רכס הר כנען בגובה של כ – 800 מטרים מעל פני הים. בעשור האחרון צפת היא עיר של תורה החיה את חייה בשלווה ובדו קיום מופתי עם תושביה החילונים.

העיר צפת נזכרת לראשונה בשמה ספה, אחת מערי המבצר שחיזק יוסף בן מתתיהו בעת המרד הגדול ברומאים בשנת 66 לספירה. בתחילת האלף השני הקימו בה הצלבנים מצודה שנכבשה בהמשך בידי הממלוכים. שנים לאחר מכן, בשנת 1516 כאשר כבשה האימפריה העותמנית את ארץ ישראל התיישבו בה מגורשי ספרד אשר ראו בצפת מקום של קדושה אפוף רוחניות.

עד מהרה הפכה העיר למרכז ייצור לצמר ובמקביל, למרכז רוחני של חוכמת הקבלה. עם חכמי צפת דאז נמנו רבי משה קורדוברו מחבר הספר הנפלא "תומר דבורה", רבי משה אלשייך, רבי יוסף קארו ורבי יצחק לוריא, האר"י הקדוש.

במאורעות של 1929 נרצחו 18 מתושבי צפת בידי פורעים ערבים ובמלחמת העצמאות עמד הרובי היהודי בעיר במצור קשה של צבאות ערב, לאחר יציאת הבריטים מן הארץ. לאחר שכוחות פלמ"ח של צה"ל הצעיר הצטרפו למערכה, נפרץ המצור וצבאות ערב הובסו ונסו על נפשם. צפת הערבית ננטשה מתושביה ועולים חדשים שזה מקרוב באו אכלסו את בתיה.

צפת של היום מקיימת כאמור מארג של קודש וחול והיא פנינה תיירותית אמיתית. ניתן לבלות בה חופשות במלונות מהודרים בעלי כשרות מהודרת, לאכול במסעדות גורמה כשרות למהדרין אף הן, לטייל בסמטאותיה בין בתי הכנסת העתיקים ובסדנאות האמנים הרבות.

בין אתריה המרכזיים של העיר צפת נמצאים בית הכנסת אבו, בית הכנסת האר"י, בית הכנסת מרן יוסף קארו, בית העלמין העתיק של צפת, רובע האמנים, מקווה האר"י, מוזיאון הסת"ם, מוזיאון המצודה, מוזיאון התנ"ך, מחלבת המאירי המייצרת גבינות בעבודת יד בשיטות מסורתיות שעברו מסב לאב ומאב לבנו, קברי צדיקים ומסלולי טיול רבים.

למהלך ברחובותיה החדשים והפורחים של צפת, להמולת צחוקם של ילדים וקצבה של עיר חיה ותוססת, נדמה שההיסטוריה היהודית בעיר היא מעין מרוץ שליחים, המשך השלשלת היהודית שלא תינתק לעולמי עד.

שם, ברחובות, בין סמטאות האבן שבעיר העתיקה, בבתי הכנסת הזעירים צופני הסיפורים והסודות, מעבירים האר"י, רבי יצחק לוריא, רבי משה אלשיך והרמ"ק, את המקל לדורות הבאים והללו ממשיכים לרוץ איתו ולפאר את פארה של תורה ואת פארם של חיים בצפת של 2014 .

בחורף, באביב ובסתיו שרה צפת את ניגוני בתי הכנסת, שירה של הרוח נישאת באוויר, חולפת בין ענפי העצים בחורשות וביערות, טסה בין קירותיהם הנישאים של הוואדיות, במעוף הנשר, במנגינת גליל.

בואך קיץ בצפת ניתן כבר לשמוע קמעה קמעה את כיווני כלי הנגינה של האמנים הבאים לפסטיבל הכליזמרים הבינלאומי, אשר מכנס בין כנפותיו בכל שנה מחדש אמני מוסיקה מקומיים וכן אמנים ידועי שם מכל רחבי העולם. סולנים ולהקות המפליאים לנגן וצובעים את העיר המופלאה שבראש ההרים בצבעוניות שמחה ועולצת. צבעים רבים לו, לפסטיבל הכליזמרים בצפת וצבע יהודי אחד ממעל. זהו פסטיבל שנעשה לשם שמיים. הוא משמח אנשים ומשמח חבל ארץ שלם ובכך ייחודו.

בכל ימי פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי בצפת מתקיימים סיורים ביום ובלילה באתרים נבחרים, בליווי מדריכים ואמנים ושמן של סדנאות האמן המוסיקליות של הפסטיבל כבר יצא למרחוק ובוגריהן הינם אמנים מבוקשים.

צפת שומרת על ייחודה. מצד אחד כתר תורה במלוא תפארתו. מצד שני, דו קיום הרמוני בין דתיים וחילונים, בין שירת בתי הכנסת ואמנות הסת"ם, למופעי מוסיקה ותרבות וסדנאות אומנות רב תחומיות המעשירות את האווירה בעיר.

וכמו בעיר שפנים רבים לה, יכול כל אחד מבאיה למצוא לו בה תחומי עניין. היצע תיירות הפנים בצפת הוא מבין העשירים והססגוניים ביותר בישראל בכלל ובגליל בפרט.

המדרחוב הצבעוני בצפת מאכלס מסעדות ובתי קפה שלרובם הכשר בד"ץ וידם של שפים מובילים ויצירתיים שורה עליהם. בגלריות הרבות ניתן להתרשם מיצירותיהן המלבבות של אמני העיר והיישובים הסובבים אותה, להתבשם מיופיין של העבודות ולרכוש אותן במחירים אטרקטיביים ושווים לכל כיס.

גם בכל מה שקשור ללינה ונופש, יש בצפת היצע מרתק של מלונות, צימרים וכן דירות קיט מפנקות. מרחק נסיעה מצפת, ביישובים מירון וספסופה, בסמוך למתחם הקבר של רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו, קיימים צימרים רבים המותאמים אף הם לציבור החרדי דתי לקראת ההילולה השנתית.

מבט על צימרים בצפת:
חלום צפתי:

במבנה אבן עתיק ומרשים מראשית המאה העשרים, אשר שימש ביתו של רופא העיר צפת, ממוקם מתחם צימרים חלום צפתי. זהו מתחם אירוח יוקרתי ואנין המותאם לאירוח זוגות ומשפחות מהמגזר החרדי דתי. צימר חלום צפתי כולל שלוש סוויטות נופש מרווחות ומאובזרות במלואן, כשבכל אחת מהן מיזוג אוויר מלא ומרפסת נוף, מיטה זוגית גדולה ונוחה עם מזרן מפנק, מסך טלוויזיה ענק, מטבחון מאובזר ופינת קפה עשירה, מקלחת ושירותים צמודים. למבנה האבן מרפסת תלויה רחבה עם פינות ישיבה מוצלות ורחבה פנימית עם בריכת ג'קוזי זרמים משוכללת. אורחי סוויטות חלום צפתי נהנים משפע פינוקים כשרים וסועדים את ארוחת הבוקר הצפתית המפנקת בקפה בגדד, בית הקפה של המארח המצוי דקות הליכה ספורות מהמבנה.

אחוזת קארו:

בלב ליבה של סמטת קארו שברובע העתיק של צפת ממוקמת אחוזת קארו, אחוזת בוטיק יוקרתית ומפוארת לאנשים שאינם מסתפקים בפחות מהטוב ביותר. האחוזה מזמינה את אורחיה לחופשה ברמה של חמישה כוכבים וישנו בה מגוון רחב של חדרי אירוח וסוויטות פאר לזוגות, למשפחות ולקבוצות.
בתיאום מראש ניתן להזמין טיולים מודרכים לאתריה של צפת, לאטרקציות שסביבה ולקברי הצדיקים הרבים בצפת ובסביבתה.

אחוזת אליהו:

אחוזת אליהו ממוקמת בטבורה של העיר העתיקה בצפת, אל מול נוף גלילי הררי עוצר נשימה, מרחק דקות הליכה קצרצרות ממרכז העיר. אחוזת אליהו כוללת סוויטת חלומות ועוד שלוש יחידות אירוח. בסוויטה וביחידות יש מיזוג אוויר מלא, חדר שינה מרווח עם מיטה זוגית, פינת ישיבה סלונית, מקלחת ושירותים צמודים ומטבחון מאובזר בכל המכשור הנדרש: מקרר, מיקרוגל, כלים כשרים, קומקום חשמלי ועוד. לרשות אורחי אחוזת אליהו בצפת עומדת חצר פרטית מטופחת.

בית אדלר:

שמו של בית אדלר בצפת הולך לפניו בכל מה שקשור לאירוח צפתי שורשי ויחס משפחתי חם ודואג לאורחים. בית אדלר ממוקם במבנה אבן עתיק משוחזר בקרבת מרכז העיר והאתרים המרכזיים. מקום מושלם, לחופשה מושלמת.

פנינה בעתיקה:

פנינה בעתיקה בצפת, כשמה כן היא. פינת חמד הממוקמת ברחוב ציורי ושקט במרכזה של העיר ומותאמת לאירוח של זוגות, משפחות וקבוצות. במתחם האירוח פנינה בעתיקה שש סוויטות: שתיים לזוגות, שתיים לזוג פלוס ילד אחד ושתי סוויטות משפחתיות גדולות.

כל שש הסוויטות ממוזגות היטב וכוללות מיטה זוגית נוחה, מסך פלזמה בכבלים, אינטרנט אלחוטי, יחידת שירותים ומקלחת, מטבחון מאובזר ושלל פינוקים ומוצרי טואלטיקה.

בלובי מתחם האירוח קיימים מקרר משפחתי גדול, מיקרוגל, פלטה ומיחם לשבת. בנוסף ישנם קומת ביניים עם מטבחון ופינת קפה וגג משותף רחב ידיים, ובו פינות ישיבה מוצלות, מתקן ברביקיו, משטח עבודה להכנת ארוחות, כיריים חשמליות, מקרר וכיור.

הכתבה באדיבות אתר טלחופש
למסלולים, צימרים, אטרקציות ומסעדות באזור לחצו כאן
תיירות צפת פרויקט צימרים כתבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד