י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ירושלים עיר האטרקציות • כתבה שלישית בסדרה

ירושלים שלנו, היא עיר שבה אלפי שנים מתנקזות אל חיי יומיום והיופי הוא שם • צאו לבקר

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

לכל אחד מאיתנו יש איזו ירושלים שהוא נושא אותה בליבו, עטופה היטב בתרמיל הזיכרונות. ירושלים שבלב, ירושלים שבכפות הרגלים.

צנחן אדום כומתה יזכור שקיבל אותה ברעד הקור הירושלמי אחרי 90 קילומטרים מתישים של מסע כומתה על הבמה בגבעת התחמושת לאחר הביקור בכותל, כשזעקת "האני נשבע" עדיין איתו, מוחשית וצרובה במיתרי קולו. עבור החסיד ממאה שערים ירושלים היא בכלל ירושלים של מעלה, שכאן למטה כמהים לה.

אני הולך בדרכיה של ירושלים, נושם את האוויר, עוצר ליד מוכר הבייגלה וקונה את החם חם הזה, זורה עליו מעט זעתר ומתענג על הביס וליד דוד התירס אני מקבל תירס עטוף בעליו ומקיים כהלכתו את טקס המלח. אח, ירושלים... עשרה קבין של יופי, אומר המדרש, ירדו על העולם, תשעה מהם לקחה ירושלים.

אתה מתעורר בה אל הקרירות של הסתיו, שולף יד משמיכת הפוך החמה ולתפילת "המודה אני" יש בירושלים טעם אחר. "נשימה שהחזרת בי" איננה סתם נשימה בעיר שהחולין בה קודש והקודש הוא חיי יומיום.

מבחוץ עולים קולות ראשונים של בוקר. משאיות התברואה עוברות ברחובות והפועלים החרוצים עמלים על ניקיונה של העיר, להשיב אותה אל קונה יפה ומצוחצחת כפי שהיתה ערב קודם.

מי שחווה את ירושלים בבוקרו של יום חדש, לעד יתגעגע לשעות הקסומות הללו. בדרך לתחנת האוטובוס או לחנייה, שם מחכה לך המכונית. אתה מתיישב בה ומניע אותה וענן אדים כחלחל נישא באוויר. זוהי התפנקות האשמורת האחרונה המפנה את מקומה ליום שמשי. רק עוד שנייה לישון, רק עוד שנייה של תום ושל חלום. ירושלים חיכתה 3000 שנה, היא תחכה לי עוד כמה דקות...

וכשכבר קמים משנת הלילה אל הצינה הירושלמית שתלך ותתחמם במרוצת השעות, האטרקציה הראשונה בעיר שכל ירושלמי ימליץ עליה, היא כוס תה חם חם עם נענע ושיבא ולימון וגרניום. קמצוץ חוואיג' וג'ינג'ר וטיפה דבש יסגרו תה מושלם, חריף ומעורר. תה כזה אין ולא יהיה בתל אביב.

אני, כמו נוסע בזמן, חוזר אל שמיכות הפרינע, כסתות האווזים הכבדות ואל הסיפורים של סבא לפני השינה. בערבי שבת הייתי הולך איתו אל שוק מחנה יהודה וכשהיינו חוזרים, סבתא שלי הצדקת היתה מכניסה אל התנור מגש של גרעינים שחורים וניחוחות הקלייה היו משגעים את הנחיריים.

אז דיברנו על הפינוק בירושלים ועל החלומות ועל התה והגרעינים וגם נכנסנו קמעה אל סמטאות השוק. כתבה זו מדברת על אטרקציות בירושלים ואני נוכח לדעת שגם זיכרונות הם אטרקציות ויש לי ולכם שפע רב מהם.

בדרך יפו פינת קינג ג'ורג'
ירושלים חיה את חייה בצנעה. יסלחו לנו הפוליטיקאים מהכנסת והדייר מרחוב רמב"ם בשכונת רחביה והדייר מהבית בשכונת טלביה. יסלחו לנו שופטי ישראל מהבניין הדור הפנים של בית המשפט העליון ויסלחו לנו האח"מים ממלון המלך דוד ומוולדורף אסטוריה, במכוניות הקדילאק המשוריינות.

ירושלים שלנו, האנשים שאינם מורמים מעם, אלא מכירים אישית את מדרכות העיר, היא עיר שבה אלפי שנים מתנקזות אל חיי יומיום והיופי הוא שם, חבר טוב, מנחם כשצריך, מזמין לביקור באחוות ירושלמים מדורי דורות.

כשאומרים אטרקציות בירושלים מתכוונים לאינסוף של אתרים ומקומות וגנים וקברי אבות ושרידי עבר מפוארים ההולכים ונחשפים מדי יום ביומו כמעט. כשאומרים אטרקציות בירושלים מתכוונים לחיים אקזוטיים בעיני ציבור חילוני, המיוחסים לאחיהם החרדים, הליטאים, או בני החסידויות השונים זה מזה לעיתים בניואנסים קטנים של לבוש והגייה.

אם תיקח אלף איש ותשאל כל אחד ואחת מהם מהן בשבילם אטרקציות בירושלים, תהיינה להם אלף תשובות ויותר. ירושלים של מטה וירושלים של מעלה יוצרות פסיפס מרתק לעיר שמפתיעה ומלהיבה ומרטיטה ומרגשת ומרגיזה ומפייסת בו בזמן.

בין אטרקציות בירושלים תהיה הליכה רגלית התחנה המרכזית שבמעלה רחוב יפו אל מרכז העיר דרך שכונת הטורים וזיכרון משה, אל שוק מחנה יהודה ונחלאות ובניין כלל וכיכר ציון ורחוב אגריפס ובניין ג'נרלי שבפיצול הרחובות יפו והלני המלכה.

אטרקציה נוספת בירושלים היא פניה ימינה בצומת האיקסים אל רחוב ההסתדרות ואל הבניין שעל גגו קבעו מוטה גור מח"ט חטיבת הצנחנים 55 וסגנו משה סטמפל את מקום החפ"ק בפריצה לעיר העתיקה במלחמת ששת הימים. ומשם אל רחוב גאולה ורחוב יחזקאל ובנייני זופניק וכיכר השבת. אל הטעם המתפנק של קוגל שבתי וחלה טרייה וכבד קצוץ בטעם בלתי נשכח.

ואלו יכולות להיות אטרקציות בירושלים בדרך רחוב קינג ג'ורג' הירושלמי. מדרחוב הפעמון ובית הכנסת ישורון ובניין הכנסת הישנה ובניין טרה סנטה שבשנותיה הראשונות של ירושלים שכנה בו האוניברסיטה העברית. ומשם במורד רחוב קרן היסוד עד לגן הפעמון ושכונת ימין משה ומשכנות שאננים.

אתה יכול לחוות אטרקציות בירושלים ברגל, או בנסיעה באוטובוס התיירותי בקו 99 אוטובוס מפואר בן שתי קומות, העובר בלמעלה מ – 85 אתרים מרכזיים וחשובים בעיר ומעניק הסבר מוקלט לנוסעיו באמצעות אוזניות אישיות. סיורי סגווי, "סגווי ירושלים סמארט תור ו – "סגווי עיר דוד", יעניקו לכם המטיילים "סיורי ריחוף" בכלי רכב מקסים וידידותי לסביבה המופעל על ידי תנועות גופו של הרוכב.

סיורי הסגווי עוברים במסלולים קסומים בירושלים, בטיילות ארמון הציב, בגן הוורדים של הכנסת, בעיר דוד ובשערי העיר העתיקה. (סגווי ירושלים: 02-6480334 ), (סגווי עיר דוד: 054-3316613).

גן הפעמון היפהפה והרוגע מהווה מקפצה להמשך הטיולים בעיר, אבל רגע, עוד לא שבעתם מיופיו, עוד לא רוויתם משלוותו. גן הפעמון הוא אי קסום של שלווה ושקט בלב העיר התוססת. אי ירוק וקסום ויש בו מתקני משחק לילדים ואמפיתיאטרון ושולחנות פיקניק וספסלים מוצלים.

כאן גם תוכלו לקבל החלטה לגבי המשך הטיול וההתנסות בשפע העצום והמרתק של אטרקציות בירושלים. מכאן אפשר לטייל בשכונות ימין משה ומשכנות שאננים, להציץ אל הכרכרה המשוחזרת של השר משה מונטיפיורי ולהיזכר בזו המקורית שהוצתה בלילה ירושלמי אפל אחד. להתגעגע אל השר שהגביה את הכותל המערבי והוסיף עוד חדר לקבר רחל, שהביא לירושלים יהודים מכל העולם ולא חשש לתת בקשיש לפח'ה ולנזוף בו כהוגן, ככה אדוני הנכבד, לא מתנהגים"...

ומרחובות השכונה נגלה במלוא הדרו גיא בן הינום, הוא הג'הנום. הגיא העמוק שמתחיל את דרכו אי שם מול כיכר צרפת ומעמיק ככל שהוא נע לאורך רחוב יפו, מסתיר בין סלעיו אלפי שנות היסטוריה. מערות קבורה מסתוריות, מנזרים עתיקים, קברי אבות במבני אבן מרשימים.

אל נוף גיא בן הינום אפשר כאמור לצפות מרחובות שכונות ימין משה, משכנות שאננים ורחובות טלביה ואפשר לעמוד ולשפשף את העיניים בתדהמה על מרפסת הסינמטק.

מגן הפעמון אל הטמפלרים
מסלול נוסף של אטרקציות בירושלים מוליך מגן הפעמון אל המושבה הגרמנית עטורת מבני האבן הטמפלרים, מקום מושבן של מסעדות כשרות למהדרין בירושלים ושם בריכת ירושלים המיתולוגית ושם חורשות האורנים ובתי המידות המוקפים חומות גבוהות.

ומהמושבה הגרמנית אל שכונת קטמון הישנה, מכורתי ואל תלפיות וארמון הנציב והר העצה הרעה. משם, ממדשאות ארמון הנציב גלשו כוחות צה"ל אל העיר העתיקה ובדרך העולה אל שער האריות המכונפים טפח מוטה בזחל"ם על כתפו של בנצור הנהג ואמר לו "בנצור סע" ובנצור נסע ודורות של נהייה אל ירושלים שמעבר לגבול התנפצו חופשי עם דהירת הזחל"ם ובכי הצנחנים בכותל "והר הבית בידינו, תחנות דוד חדל".

ירושלים של אטרקציות היא ביקור מרגש במכון המקדש, איך אפשר לראות כל כך הרבה אריות אבן בירושלים מבלי לפגוש אריה אמיתי שואג. ואיך אפשר שלא לעצור לחוויה קולינארית באחת מהמון מסעדות כשרות למהדרין בירושלים. ולבקר בכנסת וביד ושם, להציץ אל טחנות הצדק העושות את מלאכתן נאמנה בבית המשפט העליון ולהתגאות שזוהי מדינת ישראל. ואידישקייט בבתי הכנסת הקטנים וסליחות ותפילת שחרית עם תה חם וכוסית עראק עם עוגיות בסופה.

אינסוף אטרקציות בירושלים. ברכב וברגל. טיולי טרקטורונים וריינג'רים בירושלים, טיול אופניים מודרכים או השכרת אופניים לרכיבה עצמית. טיילו בירושלים. גלו אותה טפח אחר טפח. היא תשיב לכם אהבה ותקבל אתכם במאור פנים.

וכשתיכנסו למכולת ירושלמית טיפוסית, תגלו שיש עוד מקומות כאלה שמוכרים חצי לחם שחור ושיש בהם עוד זיתים ודגים מלוחים בדודי פח גדולים. ואולי הם יוציאו לכם מעומק המקרר ביום קיץ לוהט שקית מיצקפוא כמו שהיינו שותים בילדותי ויברכו איתכם "שהכול נהיה בדברו" ויוסיפו ברכת שהחיינו, כי ככה זה בירושלים.

אטרקציות בירושלים הן לימוד דף גמרא עם סבא וסיפורי צדיקים ולחם חם עם ריבה תוצרת בית, או טבול בתוך שלולית שמן זית ושום.

ואני זוכר אטרקציות בירושלים בחורף המושלג והקר. איך היו בתי הספר מושבתים ואנחנו, הילדים, היינו יוצאים החוצה לבנות בובות שלג ולא שכחנו לעטוף את צוואר הבובה בצעיף, שלא יהיה לה קר ולא שכחנו את אף הגזר במרכז הפנים.

פנים רבות לה לירושלים, אטרקציות רבות לה. חודשים לא יספיקו וכבר קצרה היריעה וכבר קצר הזמן, אבל כאן, בפורטל טלחופש תוכלו לתכנן חופשה מושלמת בירושלים. מלוא הטנא אטרקציות ומסעדות כשרות למהדרין, דירות קיט, מלונות וצימרים, אתרים יהודיים וקברי צדיקים והמון חומר מערכתי להנאתכם.

חיפשתם אטרקציות בירושלים ומצאתם עולם ומלואו.

מסרו לה לירושלים את אהבתנו ושתהיה לכם חופשה נעימה עם המון אטרקציות בירושלים.

הכתבה באדיבות אתר טלחופש
למסלולים,צימרים, אטרקציות ומסעדות באזור לחצו כאן
ירושלים תיירות אטרקציות עיר הקודש טלחופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד