כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לאחר הודעת סעודיה

התייקרות במחירי הדלק? עדכון מהמסחר בחביות הנפט

מחירי הנפט עולים בשעה זו לאחר הודעת ארגון 'אופק+' על הורדת תפוקת הנפט במיליון חביות ביום | במידה והמחירים ומשיכו להיות גבוהים עד סוף החודש, אנו צפוים לעליית מחירי הדלק

התייקרות במחירי הדלק? עדכון מהמסחר בחביות הנפט
באר נפט: אילוסטרציה צילום: Pixabay

מחירי הנפט עולים בשעה זו במסחר ברחבי העולם, לאחר שסעודיה הודיעה כי תבצע קיצוץ של מיליון חביות ליום ביולי. בנוסף, חברים אחרים בארגון אופ"ק – ארגון המדינות המייצאות נפט, קבוצה של מדינות מייצרות נפט, הסכימו גם הם להמשך קיצוץ בייצור בניסיון להגביר את מחירי הדגל.

תפוקת המדינות החברות בארגון מהווה כ-40% מהנפט הגולמי בעולם ולהחלטותיה עשויות להיות השפעה גדולה על מחירי הנפט. בסחר באסיה היום (שני), נפט גולמי מסוג ברנט עלה ב-2.4% עד סביבות 77 דולר לחבית.

כזכור, אמש 'אופ"ק+' אמרה כי יעדי הייצור ירדו ב-1.4 ​​מיליון בסיס ליום מ-2024. הפגישה בת שבע השעות ביום ראשון של המדינות העשירות בנפט באה על רקע ירידת מחירי האנרגיה.  מחירי הנפט זינקו כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה בשנה שעברה, אך כעת הם חוזרים לרמות שנראו לפני תחילת הסכסוך.

באוקטובר אשתקד הסכימה 'אופ"ק+' על ניסוח המתייחס לארגון המדינות המייצאות נפט ובעלות בריתן, להפחית את הייצור בשני מיליון חביות ליום, כ-2% מהביקוש העולמי. באפריל השנה הסכימה הקבוצה לקיצוץ נוסף, שאמור היה להימשך עד סוף השנה הנוכחית. אבל סגן ראש ממשלת רוסיה, אלכסנדר נובאק, אמר כי השיחות ביום ראשון הובילו ל"הארכת העסקה עד סוף 2024".

מדוע יצרניות הנפט הגדולות בעולם מקצצות את האספקה?

אמש (ראשון), שר האנרגיה הסעודי, הנסיך עבדולעזיז בן סלמאן, אמר כי ניתן להאריך את קיצוץ ארצו של מיליון בסיס ליום מעבר ליולי במידת הצורך.

לפני שהפגישה בת היומיים של 'אופ"ק+' התחילה, היה צפוי שקרטל הנפט יבצע קיצוצים בייצור כדי להעלות את המחירים. נראה שרוב החברים היו נגד הרעיון, שכן כל קיצוץ ישפיע על הכנסות הנפט, שהן חיוניות כדי להמשיך לנהל את הכלכלות שלהם.

ההחלטה של ​​סעודיה לבצע הפחתה מרצון של מיליון חביות ליום הייתה אמנם בלתי צפויה אך לא באה בהפתעה גדולה. בתור מובילת הארגון, וגם יצואנית הנפט הגדולה ביותר, היא הייתה היחידה שהייתה מסוגלת להפחית את התפוקה.

מנקודת המבט של ערב הסעודית, חשוב שמחיר הנפט יישאר מעל 80 דולר לחבית. פקידים סעודים רוצים שהמחירים הגבוהים יובילו להוציא מיליארדי דולרים על פרויקטים שאפתניים בראשות יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בעודו מנסה לגוון את כלכלת הממלכה הרחק מנפט.

המהלך של הסעודים גם מדגיש את התחזית הלא ודאית לביקוש לדלקים בחודשים הבאים. חששות לגבי הכלכלה העולמית, במיוחד חששות המיתון בארה"ב ובאירופה צפויים להפעיל לחץ נוסף על מחירי הנפט. יצרניות הנפט מתמודדות עם ירידת מחירים ותנודתיות גבוהה בשוק על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה.

המערב האשים את אופ"ק במניפולציה במחירים ובערעור הכלכלה העולמית באמצעות עלויות אנרגיה גבוהות, לפי רויטרס. היא גם האשימה את הקבוצה בהתייצבות עם רוסיה למרות הסנקציות על הפלישה לאוקראינה.

בתגובה, גורמים באופ"ק אמרו שהמדיניות המוניטרית של המערב בעשור האחרון הניעה את האינפלציה ואילצה מדינות מייצרות נפט לפעול כדי לשמור על ערך הייצוא העיקרי שלהן.

סעודיה נפט חבית נפט מחירי הדלק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד