כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
'מוישלה דער זינגער'

הנכד של ר' ישעיה'לה נפטר בגיל 100; הלוויתו מחר בבית שמש

משה קראוס, ראשון החזנים הראשיים לצה"ל, נפטר בגיל 100 באוטווה בירת קנדה שם שימש כחזן מאז 1967, מבלי שהותיר אחריו זש"ק | בשואה הוא נשלח למחנה ברגן-בלזן, שם קיבל את הכינוי 'מוישלה דער זינגער', שפירושו מוישלה הזמר | הלוויתו תתקיים מחר בבית העלמין 'ארץ החיים' ליד בית שמש 

הנכד של ר' ישעיה'לה נפטר בגיל 100; הלוויתו מחר בבית שמש
משה שמעון קראוס ז"ל צילום: hpmcgarry.ca/memorials

הנכד של ר' ישעיה'לה מקרעסטיר, חזן ניצול שואה שנאלץ לשיר מול הגרמנים כדי לשרוד, נפטר בשבוע שעבר בגיל 100 בקנדה. משה שמעון קראוס נולד באוז'הורוד שבצ'כוסלובקיה (אוקראינה של ימינו) להוריו מאיר קראוס והניה בתו של ר' ישעיה'לה מקרעסטיר. 

על פי ערך ויקיפדיה כנער הוא למד בישיבה בעיר מונקאץ' ולמד חזנות אצל החזן לייבוש מילר. בשנת 1939 התמנה לחזן בעיר סיגט, ובשנת 1940 עבר לבודפשט לשמש בה כחזן עד השואה. הדיפלומט אלי ליפשיץ משגרירות ישראל בקנדה, כתב לעיתונאית סיוון רהב מאיר כי "הסיפור הבא יעניין את העוקבים שלך, וגם יסייע לנו לקיים את מצוות הלווית המת".

הוא סיפר כי החזן נולד בצ'כוסלובקיה, ובשואה הוא נשלח למחנה ברגן-בלזן, שם קיבל את הכינוי 'מוישלה דער זינגער', מוישלה הזמר. הוא היה עובר בין צריפי היהודים ושר קטעי תפילה על מנת לעודד את רוחם. מפקד המחנה הנאצי שמע אותו שר ולקח אותו לצריף המפקדים. הוא צווה עליו לשיר לקצינים הנאצים שירים בגרמנית ובתמורה היה זורק לו מעט פרוסות לחם. כך ניצל משה ממוות.

עם שחרור המחנה הגיע משה קראוס לישראל. הוא התגייס לצה"ל והחל את דרכו בחיל השריון עד שהרמטכ"ל יגאל ידין שמע אותו שר את ה'שבע ברכות' מתחת לחופה של חברו ואמר לו: 'יש לי מספיק שריונרים, אנחנו צריכים חזן'. כך הוא נהיה החזן הצבאי הראשי הראשון וניהל אזכרות, טקסים ותפילות בכישרון גדול, בימי הקמת המדינה.

לאחר שחרורו מצה"ל הפך לחזן עולמי ועבר לאנטוורפן שם כיהן כחזן הראשי של הקהילה. בהמשך עבר לדרום אפריקה,משם הגיע לבסוף לאוטווה בירת קנדה, שם התגורר עד פטירתו. 

הוא חי בקנדה כ-50 שנה וריגש וחיזק אלפי יהודים בחגים ובשבתות לאורך כל הדור האחרון. משה היה מספר את סיפורו כניצול שואה במשך שנים ועזר להילחם באנטישמיות ובהכחשת שואה. ביום השואה האחרון עוד השתתף בטקס הממלכתי לזכר השואה בקנדה, במעמד ראש הממשלה.

בפוסט שכתב אלי ליפשיץ נאמר עוד: "הוא היה נשוי במשך 72 שנים רצופות לאשתו היקרה רבקה אבל לצערנו לא היו להם ילדים. מאז הפטירה שגרירות ישראל בקנדה מסייעת לקהילה בהעברת הנפטר לקבורה בישראל. הוא ייטמן בבית העלמין 'ארץ החיים' ליד בית שמש מחר (שלישי) בסביבות 12:30 בצהריים. אז מקנדה לישראל רציתי לבקש – נראה לי ראוי שיבואו ללוות בדרכו האחרונה את מוישלה הזמר, שנפטר ללא צאצאים אבל עם סיפור חיים מופלא".


משה קראוס החזן לאחר הבר מצווה שלו צילום /moshe-kraus/5201243/index.php

החזן הלך לעולמו בביתו לאחר מחלה קצרה. הוא הותיר אחריו את אשתו רבקה קראוס. הם היו נשואים 72 שנים ולאחרונה קיבלו מכתב ברכה מהמלך צ'ארלס השלישי. 

לקראוס היה קשר עם הרשויות בגרמניה לאורך השנים. ב-15 באוגוסט 2022 שגרירות גרמניה בקנדה ברכה את החזן קראוס: "יום הולדת 100 שמח לחזן משה קראוס! לך, אנחנו חייבים כל כך הרבה. היה לנו הכבוד למסור היום באופן אישי מכתב ברכה מנשיא גרמניה שטיינמאייר. אנו מאחלים לך בריאות טובה, אושר וברכת השם".

עוד נאמר: "מתנת השירה שלך והמאמצים הבלתי נלאים שלך היו חלק עצום בהבטחת זכרון השואה שלעולם לא תישכח. על ברגן בלזן כתבת "כואב לי ללכת לשם אבל אני חייב ללכת. זה הדבר הכי חשוב, לא לשכוח את מה שקרה כדי שזה לא יקרה שוב".

קרעסטיר ר' ישעיה מקרעסטריר ניצול שואה חזן קנדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד