כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
חשד לשחיתות

כך נמלט מאיטליה רוסי שהיה מבוקש על ידי ארה"ב

המערב תוהה כיצד רוסי "בעל ערך גבוה" שמבוקש על ידי ארה"ב נמלט מאיטליה. ארטם אוס המתין להסגרה לארה"ב. כישלונה של איטליה להחזיק בו הותיר "פרצופים אדומים" מבושה ברומא

כך נמלט מאיטליה רוסי שהיה מבוקש על ידי ארה"ב
צללית צילום: Pixabay

איש עסקים הקשור לקרמלין שהואשם בייצוא בלתי חוקי של טכנולוגיה צבאית אמריקאית לרוסיה נעצר באיטליה לבקשת ארה"ב. אך אז נעלם.

ארטם אוס, בנו של פוליטיקאי רוסי רב עוצמה המקורב לנשיא ולדימיר פוטין, הצליח להימלט בחזרה למוסקבה לאחר שאיטליה שמה אותו במעצר בית, למרות אזהרות ארה"ב כי יברח. אוס התחמק מהמשטרה האיטלקית באמצעות מכוניות ורשת בינלאומית של עוזרים כולל כנופיית פשע סרבית, לפי אנשים שמכירים את האירועים.

הפרשה יצרה מתיחות בין ארה"ב לאיטליה, וגרמה נזק למאמציה של רומא להציג את עצמה כשותפה אמינה בעימות של המערב עם מוסקבה על המלחמה באוקראינה.

היא גם גזלה מארה"ב נכס בעל ערך פוטנציאלי בחילופי שבויים עבור אמריקאים המוחזקים ברוסיה, כולל כתב הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ', שממשלת ארה"ב עושה הרבה מאוד כדי לשחררו לאחר שנעצר בעוון מופרך של ריגול.

גרשקוביץ', בן 31, נעצר על ידי סוכנים משירות הביטחון הפדרלי ה-FSB הרוסי, בזמן עבודה עיתונאית בעיר יקטרינבורג ברוסיה ב-29 במרץ. הוא עצור באשמת ריגול דבר שהעיתון וממשלת ארה"ב מכחישים בתוקף.

אוס היה הרוסי המקושר ביותר מבחינה פוליטית במעצר במערב מאז פלשה רוסיה לאוקראינה. אביו, אלכסנדר אוס - עד לא מזמן מושל מחוז קרסנויארסק, חלק עשיר בנפט של סיביר - הודה לפוטין עם שובו של בנו. "מילים מיוחדות של תודה יוצאות לנשיא שלנו. הוא לא רק ראש המדינה שלנו, הוא אדם עם לב גדול ופתוח", אמר אוס האבא.

איטליה אישרה את הסגרתו של ארטם אוס לארה"ב, שם הוגש נגדו כתב אישום פלילי בגין הפרת סנקציות על טכנולוגיה צבאית ונפט וכן הלבנת הון, ואם יימצא אשם, הוא יקבל עד 30 שנות מאסר. אוס אמר שהאישומים היו ממניעים פוליטיים.

שגרירות ארה"ב ברומא אמרה שהיא "מאוכזבת" מכך שאוס הצליח לברוח. פקידים אמריקאים היו מתוסכלים מהכישלון של הרשויות האיטלקיות להסביר להם מה השתבש, כך לדברי אדם שמכיר את הנושא ששוחח עם הוול סטריט ג'ורנל.

"בוודאי שהיו חריגות", אמרה ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'יה מלוני, לאחר בריחתו של אוס. לדבריה, החלטת השופטים "להשאירו במעצר בית מסיבות מפוקפקות ולשמור על ההחלטה גם כאשר הייתה החלטה על הסגרה" היא חלק מהכישלון.

כישלונה של איטליה למנוע את בריחתו של אוס העלה חשדות לגבי שחיתות אפשרית, קנוניה או אג'נדות פרו-רוסיות בחלקים מהממשלה או במערכת המשפט האיטלקית. בנוסף, איטליה זלזלה בחשיבותו של אוס הן למוסקבה והן לוושינגטון ולא נקטה מספיק אמצעי זהירות, כך אומרים כמה מומחים משפטיים.

ב-22 במרץ, יום לאחר שבית המשפט במילאנו אישר את בקשת ההסגרה האמריקאית, אוס נעלם. צמיד האלקטרוני שלו, שעבד רק ברשת ה-Wi-Fi של הדירה, התריע בפני המשטרה בשעה 13:52 כי עזב את הבניין. כשהמשטרה הגיעה כבר היה מאוחר מדי.

כנופיית פושעים סרבים עזרה להוביל אותו החוצה מאיטליה, אמר אחד האנשים שמכירים את הסיפור. הרשויות באיטליה מאמינות שסוכני מודיעין רוסים לא היו מעורבים ישירות בבריחה מכיוון שהסיכון היה גבוה מדי שיצפו בהם. "היינו יודעים" אמר האדם. 

אוס החליף מכוניות לפחות פעם אחת וחצה מספר גבולות בדרכו לסרביה, משם הוא טס למוסקבה, כך אמרו אנשים שמכירים את האירועים. 

"אני ברוסיה! בימים האחרונים הדרמטיים במיוחד היו לי אנשים חזקים ואמינים לצידי", אמר אוס לסוכנות הידיעות הרוסית RIA Novosti ב-4 באפריל. "בית המשפט האיטלקי, שסמכתי עליו בתחילה, הוכיח את ההטיה הפוליטית הברורה שלו. למרבה הצער, הוא מוכן להתכופף תחת הלחץ של הרשויות בארה"ב", אמר. 

הממשלה הקפיאה את רכושו ונכסיו הפיננסיים של אוס באיטליה. שר המשפטים האיטלקי אמר שלא הייתה לו סמכות להחזיר את אוס מאחורי סורג ובריח. הוא פתח בהליכים משמעתיים נגד שלושת השופטים במילאנו שהעניקו לאוס מעצר בית, והאשים אותם ב"הזנחה חמורה ובלתי נסלחת". באיגוד השופטים כינו את המהלך של השר "בלתי מתקבל על הדעת" ואיימו בשביתה. 

שלושת השופטים לא צפויים להיענש. "הייתה טעות בשיקול דעת, לא טעות ברורה ביישום החוק", אמר אדם המכיר את המקרה.

מלחמת אוקראינה רוסיה איטליה אזיק אלקטרוני ולדימיר פוטין ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד