כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נידון למאסר עולם

סוכן FBI שריגל עבור ברית המועצות נמצא מת בכלא

סוכן FBI לשעבר שריגל עבור ברית המועצות נמצא מת בתא הכלא שלו. הריגול שלו הגיע לשיא בעת המלחמה הקרה. המרגל הודה ב-15 סעיפי ריגול ב-6 ביולי 2001. ב-10 במאי 2002 הוא נידון למאסר עולם ללא אפשרות שחרור

סוכן FBI שריגל עבור ברית המועצות נמצא מת בכלא
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

רוברט הנסן, סוכן ה-FBI לשעבר שריצה מאסר עולם בשל היותו מרגל סובייטי, נמצא מת בתא הכלא שלו ביום שני. הנסן, בן 79, נמצא ללא רוח חיים במתחם הכליאה הפדרלי בפירנצה, קולורדו, בסביבות השעה 6:55 בבוקר ביום שני, כך אמר דובר הכלא. מותו של הנסן נקבע על ידי צוותי רפואת חירום חיצוני שהגיע למקום.

הנסן נידון במחוז המזרחי של וירג'יניה למאסר עולם בגין ריגול, קשירת קשר לביצוע ריגול וניסיון ריגול. הוא היה במעצר מאז 2002. במהלך שני העשורים הקודמים למעצרו, רוסיה שילמה להנסן שני שעוני רולקס ו-600 אלף דולר במזומן ויהלומים, והיא הבטיחה ש-800 אלף דולר נוספים הופקדו בבנק. ה-FBI גם החרים 50,000 דולר מהרוסים כשעצרו את הנסן בפברואר 2001.

הריגול של הנסן הגיע לשיא בשיא המלחמה הקרה, וגורמים רשמיים אמרו שמעשיו גרמו למותם של לפחות שלושה מרגלים מעבר לים. הם כללו גנרל של הצבא הסובייטי, שהיה אחד ממקורות המודיעין הטובים ביותר של אמריקה והוצא להורג ב-1986.

בגלל ניסיונו והכשרתו כסוכן מודיעין נגדי, הנסן לא התגלה במשך שנים, אם כי חלק מפעילויותיו יוצאות הדופן עוררו חשד מעת לעת. ובכל זאת, הוא לא זוהה כמרגל.

המרגל רוברט הנסן

בשנות ה-90, לאחר מעצרו של אולדריך איימס, מרגל נוסף, ה-FBI וה-CIA הבינו שיש חפרפרת בתוך קהילת המודיעין שמעבירה מידע מסווג לרוסים. הסוכנויות התמקדו בתחילה בעיקר בסוכן ותיק של ה-CIA, שנחקר במשך כמעט שנתיים.

המפנה חל בשנת 2000, כאשר ה-FBI וה-CIA הצליחו להשיג תיעוד רוסי מקורי של מרגל אמריקאי שנראה כהנסן. החקירה שבאה לאחר מכן אישרה את החשד הזה.

הנסן היה אמור לפרוש, אז החוקרים נאלצו לעבוד מהר. המטרה שלהם הייתה לתפוס את הנסן בריגול. "מה שרצינו לעשות זה להשיג מספיק ראיות כדי להרשיע אותו, והמטרה הסופית הייתה לתפוס אותו בשעת מעשה", אמרה דברה אוונס סמית', לשעבר סגנית מנהלת חטיבת הביון הנגדי.

הנסן הודה ב-15 סעיפי ריגול ב-6 ביולי 2001. ב-10 במאי 2002 הוא נידון למאסר עולם ללא אפשרות שחרור.

הנסן נשבע לתמוך ולהגן על חוקת ארצות הברית מפני אויבים ולהתנהל בנאמנות, אך הוא החליט להפר את השבועה הזו. ה-FBI בטח בו בכמה מהסודות הרגישים ביותר של ממשלת ארה"ב, ובמקום לקיים את האמון הזה, הוא ניצל אותו ובגד בו.

 

חוקרי FBI FBI רוסיה סובייטי מרגל מרגל אמריקני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד