כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הקהילות היהודיות בכוננות

הרוסים פוצצו סכר בדרום אוקראינה: חשש להצפות ענק

סכר נובה קחובקה שעל נהר הדניפרו, המספק מים לקרים ולכור הגרעיני בזפוריז'יה פוצץ על ידי הרוסים. תושבים החלו להתפנות מבתיהם. "לא צריך להשאיר להם מטר אחד, כי הם משתמשים בכל מטר לטרור", כתב זלנסקי בציוץ

הרוסים פוצצו סכר בדרום אוקראינה: חשש להצפות ענק
פיצוץ הסכר הענק צילום: באדיבות המצלם

סכר ענק שנמצא בשליטת רוסיה בדרום אוקראינה פוצץ הבוקר על ידי הרוסים, ואזורים רבים כולל בתים הוצפו, כל צד מאשים את השני בפיצוץ הסכר נובה קחובקה שבמחוז חרסון.

הסכר, הוקם על ידי הרוסים ב-1956. בתיעוד שפרסם הנשיא זלנסקי נראו מים זורמים דרך שרידי הסכר, ותושבים צפו על המתרחש בהלם.

גובהו של הסכר 30 מטר ואורכו כ-3 ק"מ, והוא נבנה על נהר הדניפרו כחלק מתחנת הכוח ההידרואלקטרית בקחובקה. מאגר המים שלו מספק גם את צרכי חצי האי קרים, אותו כבשה רוסיה ב-2014, ולתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה.

"המאגר פוצץ על ידי כוחות הכיבוש הרוסיים", מסר היום הפיקוד הדרומי של הכוחות המזוינים של אוקראינה בעמוד הפייסבוק שלו. "ממדים של ההרס, מהירות וכמויות המים, ואזורי ההצפה מתבררים", נמסר מהצבא.

הממשל הצבאי של אוקראינה באזור חרסון קרא לאנשים להיות מוכנים להתפנות מכמה כפרים על הגדה הימנית של נהר דניפרו, כאשר מפלס המים עלה בעקבות הרס הסכר. "מפלס המים עולה וכל מי שנמצא באזור הסכנה חייב: לכבות את כל מכשירי החשמל; לקחת מסמכים וחפצים חיוניים; לטפל במשפחתו ובחיות המחמד, ולפעול לפי הנחיות המחלצים והשוטרים", מסר הממשל בערוץ ההודעות שלו בטלגרם.

"כ-16,000 אנשים נמצאים באזור הקריטי בגדה הימנית של אזור חרסון", אמר אולכסנדר פרוקודין, ראש הממשל הצבאי של חרסון, ברשתות החברתיות, והוסיף כי כבר היו שיטפונות בשמונה אזורים לאורך נהר דניפרו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כינס ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי במדינה בעקבות התקיפה בסכר, אמר אולקסי דנילוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה. זלנסקי האשים "טרוריסטים רוסים" בהרס הסכר ואמר כי הזעם "מאשר עבור העולם כולו שיש לגרש אותם מכל פינה באדמות אוקראינה".

"לא צריך להשאיר להם מטר אחד, כי הם משתמשים בכל מטר לטרור", כתב זלנסקי בציוץ.

הסכר חשוב באספקת מים והשקיה לחצי האי קרים הכבושה על ידי הרוסים, רוסיה יכולה לראות בהרס הסכר דרך להקשות על הכוחות האוקראינים לחצות את נהר הדניפרו ולהיכנס לקרים במתקפה קרקעית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם צייצה בטוויטר כי מומחיה עוקבים מקרוב אחר המצב בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה במעלה הזרם, וכי "אין סיכון בטיחות גרעיני מיידי" במתקן.

בתוך כך "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" עוקבת מקרוב אחר ההתרחשויות המסוכנות בדרום אוקראינה ונערכת לסיוע רחב היקף. הפדרציה עומדת בקשר ישיר עם השלטונות ועם הקהילות היהודיות בחרסון ובמורד הנהר - באזור שאמור להישטף בשל פיצוץ הסכר.

הרב משה ראובן אסמן הרב הראשי לאוקראינה: "חדשות קשות הבוקר מדרום אוקראינה. טרוריסטים רוסים הפציצו את סכר נובה קחובקה, זהו אסון אקולוגי. מקומות רבים כבר מוצפים, אנשים עלולים לאבד את כל מה שיש להם. אני עומד בקשר כעת עם הקהילות היהודיות באיזור ההצפות כדי לראות כיצד אפשר לעזור. אנחנו נערכים לקלוט בכפר היהודי 'אנטווקה' את כל מי שמעוניין בקורת גג עד שיתברר המצב".

הרב יוסי וולף שליח חב"ד ורב העיר חרסון אומר: "גורמי ההצלה בעיר אומרים ששיא ההצפה תהיה היום באזור השעה 12. מאות אלפי בתים הולכים להינזק טוטאלית. כל החלק הקרוב לנהר הולך להיות מוצף".

לדבריו, "אנו עובדים במלוא המרץ ודואגים בסיוע הפדרציה להגיע לכל אותם יהודים מתגוררים על גדת הנהר ולחלץ אותם לחלק הגבוה של העיר כדי שלא יהיו בסכנת חיים. אנו בודקים גם היכן מתגוררים יהודים בודדים בכפקים הקטנים באזור כדי לחלץ גם אותם".

עוד נמסר מהפדרציה: "עובדינו ומתנדבינו הרבים מוכנים לעשות הכל כדי לתת יד ככל שיידרש ואנו נערכים לסיוע בחילוצים של אוכלוסיה. אם יש לכם מכרים באזור שהוצף שזקוקים לסיוע בבקשה הפנו אותם למוקד החירום שלנו בטלפון שמספרו: 380567908770+".

סכר חרסון מלחמת אוקראינה רוסיה הצפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד