כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"תקיעת סכין בלב"

שערורייה: מסיבת קצף בבית עלמין יהודי בפולין

בית הספר היסודי בעיירה שממוקמת מערבית לעיר לובלין, ארגן מסיבת קצף במגרש הספורט של בית הספר. מתחת למגרש הספורט נמצאים שרידי קברים יהודים. "ביזוי הדת היהודית, תקיעת אצבע בעין וסכין בלב"

שערורייה: מסיבת קצף בבית עלמין יהודי בפולין
הציון באלכסנדר שבפולין צילום: באדיבות המצלם

ביום שישי האחרון בית הספר היסודי בעיירה קז'ימירז' דולני הנמצאת מערבית לעיר לובלין, ארגן מסיבת קצף במגרש הספורט של בית הספר. לו היו התלמידים חופרים מעט מתחת למגרש הספורט היו מגלים כי מתחת לו נמצאים שרידי קברים יהודים, כך מדווח דב גיל-הר ב'כאן חדשות'.

לאורך השנים שלאחר השואה, נשכח מקום קבורתו של רבי יחזקאל מקוזמיר (אדמו"ר שחי ופעל במחצית הראשונה של המאה ה-19). חסידי מודז'יץ שהיו פוקדים את בית העלמין היהודי החדש בעיר, עשו זאת מבלי שידעו היכן טמון מייסד החסידות. במרחק של מאות מטרים, היה בית עלמין נסתר נוסף שילדי קז'ימירז' דולני היו משחקים עליו מידי יום כדורגל. כשהחלו החסידים לבדוק, התברר כי אבותיהם טמונים בבית עלמין אחר, הישן, הנמצא מאות מטרים מבית העלמין החדש תחת מגרש הספורט.

בתקופת השואה נכבשה קזימירז׳ דולני בידי השלטון הנאצי. בהוראת הגרמנים, היהודים נאלצו להרוס את שני בתי העלמין ולסלול כבישים בעזרת המצבות בעבודות הכפייה שהוטלו עליהם. עדויות של ניצולים סיפרו כי היהודים אולצו לעקור את מצבות בני קהילתם ולהשתמש בהם לצורך עבודות בניה וסלילת הכבישים. לאחר הריסת בית העלמין הישן, השטח הפך להיות לאזור לחניית סוסים, ובית העלמין הפך להיות למגרש ללא שימוש שבסמוך לו היה בית הספר המקומי של קזימירז׳ דולני.

על פי הדיווח ב'כאן חדשות', במשך השנים נעשה תכנון מחדש של בניית בית הספר. במסמכי התכנון נכתב מפורשות כי במגרש הספורט של בית הספר היה פעם בית עלמין יהודי ולכן יש לבנות אנדרטה לזכרם של יהודי העיר.

הקבלן המבצע נדרש להקים מצבת אבן ובה ציון בעברית ופולנית לפיו במקום היה בית עלמין יהודי, אבל דבר לא נעשה כדי לשמר את בית הקברות עצמו, או לפחות להימנע מהבנייה עליו. פניותיהם של חסידי מודז'יץ לראש העיר, כמו גם מאמצי מאיר בולקה מארגון J-nerations עלו בתוהו, וב-2018 נפתח מגרש הספורט ששימש ביום שישי האחרון גם אתר למסיבת קצף.

מאיר בולקה, יו"ר J-nerations הארגון לשימור המורשת היהודית במזרח אירופה, אמר בתגובה: "מסיבת קצף בבית עלמין יהודי זה אחד הקוים האדומים הקשורים לחילול בתי העלמין היהודיים בפולין. ההתנהלות הזאת לא ברורה. מעל לחמש שנים שאני נמצא בתהליכים מול העיריה כדי להסדיר את גאולת בית העלמין היהודי ואף הוצעה לעירייה עסקה נדיבה להחלפת שטחים אלא שראשי העיירה הזאת שרוב תושביה היו יהודים, דאגו לעכב כל התקדמות בעניין.

"בית ספר אמור לחנך לסובלנות ולכבד כל אחד ולצערי המראות האלה מקוממים. מדובר בביזוי הדת היהודית, תקיעת אצבע בעין וסכין בלב. אני קורא לראש העיר לשבת איתי לפגישה בעניין בית העלמין ללא כל דיחוי".

 

 

 

פולין שואה קצף מסיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד