כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
האשה דרשה תשלום

לאחר סאגה ארוכה: המצבות הושבו לבית הקברות היהודי

במשך שנים דרשה אישה פולניה כסף עבור פינוי מצבות יהודיות בביתה. רק לאחרונה לאחר מאמצים של רבים וטובים, המצבות הושבו לבית העלמין היהודי. "במשך השנים ניסיתי שוב ושוב אבל הגברת בשלה רוצה דמי אחסנה"

לאחר סאגה ארוכה: המצבות הושבו לבית הקברות היהודי
פינוי המצבות מהבית צילום: באדיבות המצלם

לפני כחמש עשרה שנה התגלו מצבות יהודיות בבית פרטי בדינוב שבפולין, מאז רבים ניסו לגאול את המצבות ולהחזירן לבית העלמין היהודי, אך ללא הצלחה. הרב פנחס פומפ מהכנסת אורחים של דינוב חיפש לקנות שטח קרוב לבית החיים בה טמון הבני יששכר זצוק"ל. והאיש שעזר לרב פנחס בתחילת הדרך נדנד לו שממש בסמיכות למגוריו יש חצר אשר בפינה שוכבים כ-15 מצבות מבית הקברות היהודי.

הרב פומפ מיד הלך איתו לאותו בית ושאלת את בעלת הבית על פשר המצבות בביתה. היא ענתה שהוא הגיע מאוחר מדי. היא לא רוצה לשחרר את המצבות. לדבריה כמעט עשר שנים מאז שקנתה את הבית, היא גילתה בחצר מצבות יהודיות ואספה הכל לפינה ורצתה להחזיר את המצבות לידיים יהודיות.

"רדפתי אחריכם היהודים שתבואו לקחת את זה, ולא התייחסתם. לא רציתם, עכשיו אני לא מוכנה" אמרה. כל הנסיונות לדבר על לבה עלו בתוהו. הרב פומפ ניסה לדבר עם כל מיני אנשים ולא עזר. הרב סיפר: "הפנו אותי להגיש תלונה במשטרה על אחזקת מצבות שזה נגד החוק. האישה אמרה לשוטרים שהתלוו איתי לביתה שהיא מוכנה לשחרר את המצבות. אבל מכיון שהיא פנתה לכל הארגונים היהודים אם זה לראש הקהילה היהודית בקראקוב או לארגון מקומי, הם אפילו לא הגיבו למכתבים שלה. אז היא דורשת דמי אחסנה של המצבות על כל השנים כ-20.000 זלוטה"

היא הוכיחה למשטרה את דבריה והראתה עותק של המכתבים שהיא שלחה. המשטרה הצדיקה אותה. וקבעו שיש לי אפשרות לקבל את המצבות אך חובה רק לשלם את דמי האיחסון והשמירה שהיא טוענת מאז שהקהילה היהודית לא גילו ענין המצבות.

הרב סיפר כי "במשך השנים ניסיתי שוב ושוב אבל הגברת בשלה רוצה דמי אחסנה". בתקופה האחרונה הגיע יהודי מילידי דינוב לביקור במקום, וסיפרו לו אודות המצבות. האיש גילה ענין. ופנה לכמה ממכריו בפולין בהם פרופ' וישבייניץ המכובד שגם דיבר עם ראש העיר. ובהשתדלותם הגברת הסכימה להוריד את המחיר ל-8000 זלוטה (כ-7,000 ש"ח. י.פ). ואכן הכסף הועבר בימים האחרונים.

אתמול הגיעו כמה פועלים ביניהם כאלה שהעירייה שלחה על חשבונם להוציא ידנית את המצבות מחצר ביתה, והם הוחזרו לבית הקברות היהודי בדינוב. הרב פומפ אמר כי בקרוב יפעלו לפי מה שיורו הרבנים בנוגע לאיפה להניח את המצבות, ובכך הגיעה סאגת המצבות לסיומה.

דינוב פולין בית קברות יהודי מצבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד