כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
18 קילומטרים מעוקבים של מים

הסכר שנפרץ ומפחיד את העולם: הנה מה שאתם צריכים לדעת

סכר נובה קחובקה: כל מה שאתם צריכים לדעת על המאגר החשוב מבחינה אסטרטגית. אוקראינה האשימה את רוסיה בפיצוץ הסכר הענק המספק מים לקרים ולמפעל הגרעיני זפוריז'יה. מנגד רוסיה האשימה "טרוריסטים אוקראינים" במעשה  

הסכר שנפרץ ומפחיד את העולם: הנה מה שאתם צריכים לדעת
אחד הפיצוצים בסכר צילום: לשכת נשיא אוקראינה

בשעות הבוקר המוקדמות ביום שלישי, החלו לצוץ צילומים של מים שנשפכים מסכר נובה קחובקה החשוב מבחינה אסטרטגית בדרום אוקראינה. הפיקוד הצבאי הדרומי של צבא אוקראינה אמר שהסכר פוצץ על ידי כוחות רוסים. ראש המחוז שמונה על ידי רוסיה כינה זאת "מעשה טרור".

סכר נובה קחובקה נמצא על נהר דניפרו כ-30 ק"מ מזרחית לעיר חרסון. להשמדתו יהיו מספר השלכות משמעותיות על האזור המקומי - ועל המאמץ המלחמתי הרחב של אוקראינה.

הסכר חוצה את נהר הדניפרו העצום של אוקראינה, ועוצר מאגר מים ענק. גובה הסכר עצמו 30 מטרים ורוחבו מאות מטרים. הוא נבנה בשנת 1956 כחלק מתחנת הכוח ההידרואלקטרית של קחובקה.

המאגר מכיל כ-18 קילומטרים מעוקבים של מים, פריצת הסכר שלחה חומת מים ענקית והציפה בתים רבים כולל בחרסון, את העיר שחררו כוחות אוקראינים בסוף 2022.

זמן קצר לאחר שאוקראינה האשימה את רוסיה בפיצוץ הסכר, ראש אזור חרסון קרא לתושבים להתפנות מהאזור והזהיר כי "המים יגיעו לרמה קריטית תוך 5 שעות". המים מהמאגר מספקים לחצי האי קרים מדרום שסופח לרוסיה ב-2014, וכן את המפעל הגרעיני זפוריז'יה, הגדול באירופה, מצפון, כך לפי 'הגארדיאן'.

הסכר גם עוזר להפעיל את המפעל ההידרואלקטרי. ההרס יוסיף לבעיות האנרגיה המתמשכות של אוקראינה, לאחר שרוסיה תקפה במשך שבועות תשתיות חיוניות. זה גם עשוי להרוס את מערכת התעלות שמשקה חלק גדול מדרום אוקראינה, כולל קרים.

מאז תחילת המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה, סכר נובה קחובקה סומן כמטרה פוטנציאלית הן לחשיבותו האסטרטגית - והן לנזק שההרס שלו ישחרר. הסכר נכבש על ידי רוסיה בתחילת הפלישה של רוסיה בפברואר 2022, ומאז המקום מוחזק על ידי רוסיה.

באוקטובר האחרון, כשאוקראינה הייתה בעיצומה של קרבות בחרסון הכבושה, הנשיא וולודימיר זלנסקי דחק במערב להזהיר את רוסיה שלא לפוצץ את הסכר, והזהיר כי הוא יציף אזור גדול בדרום אוקראינה. בזמנו הוא טען כי כוחות רוסים הטמינו חומר נפץ בתוך הסכר.

זלנסקי אמר בטלגרם כי "הרס הסכר פירושו אסון בקנה מידה גדול" והשווה מעשה כזה לשימוש בנשק להשמדה המונית. המודיעין הצבאי של אוקראינה אמר כי "היקף האסון האקולוגי ירחיק הרבה מעבר לגבולות אוקראינה וישפיע על כל אזור הים השחור".

במקביל, רוסיה האשימה את אוקראינה בתכנון להרוס אותו. לאחר שאוקראינה כבשה מחדש את חרסון בנובמבר האחרון, הופיעו תמונות של נזק משמעותי לסכר. רוסיה האשימה את אוקראינה בהפגזת הסכר בנסיון שלה לכיבוש מחדש את חרסון.

בחודש מאי דיווחו תושבים בכפר סמוך על שיטפונות. בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, המקומיים אמרו כי מפלס המים החל לעלות באפריל, לפעמים עד 30 ס"מ ביום, ומאז נותר גבוה. גורמים אוקראינים אמרו כי עליית מפלס המים של הדניפרו, "קשורה לכיבוש הרוסי של סכר קחובקה".

אבל הם הוסיפו שהם לא יודעים מה בדיוק עשו הכוחות הרוסיים בסכר כי לא הייתה להם גישה. גורם רשמי בתחום האנרגיה הרוסי אמר בחודש מאי כי הסכר עלול להיות מוצף במפלסי מים גבוהים.

אוקראינה ממשלת אוקראינה נשיא אוקראינה מלחמת אוקראינה רוסיה חרסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד