כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מי יוביל את הסחורה

בהשפעת יוקר המחיה: מחסור בנהגי משאיות

​ועדת הכלכלה התכנסה לדון במחסור בנהגי משאיות והובלת מטענים על רקע ההשפעה על יוקר המחייה – ובדיון התגלו שורה של בעיות וליקויים | בדיון עלה כי דרכי הגישה אינן נגישות מספיק, יש עיכובים בהכשרת נהגים חדשים, תקנת שעות עבודה ומנוחה לא תוקנה שנים ועוד ועוד – היו"ר ביטן זעם על כך ודרש לסיים את הטיפול בבעיות תוך חודשים ספורים

בהשפעת יוקר המחיה: מחסור בנהגי משאיות
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה בקידום פתרונות להתמודדות עם מחסור בנהגי משאיות ועם ייעול הליכי הובלת מטענים מן הנמלים ואליהם. היו"ר ביטן הזכיר, כי הדיון התקיים לאחר שהבעיה הועלתה בפני הוועדה בישיבות קודמות, בהן עסקה בהיבטים השונים של התמודדות עם בעיית יוקר המחייה בישראל. הוא הוסיף כי יש מספר בעיות, בין היתר עם שעות עבודה, קליטת סחורות במפעלים בשעות הלילה, אזורי מנוחה לנהגים ועוד – וקרא לטפל בכל אלו על רקע השפעתם על יוקר המחייה.

המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, אלי בר יוסף, אמר כי צריך לשפר דרמטית את כבישי הגישה לנמל. הוא הוסיף כי הנמל משנע כ-4,000-5,000 משאיות ביום ועשה פרויקט שקיצר בכרבע שעה את זמן הכניסה והיציאה בנמל.

מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, ציין כי לפי התקנות כיום נהג יכול לעבוד 12 שעות מתוכן 9 בנהיגה, אבל בפועל הוא מספיק להיות על ההגה 7-8 שעות בלבד בגלל המתנות. הוא הוסיף כי גם הפקקים פוגעים ביעילות וקרא להאריך את זמן העבודה של הנהגים. הוא הוסיף כי תיקון התקנה נמצא בדיונים כבר שנים, אבל שום דבר לא מיושם.

ח"כ דוד ביטן בוועדת הכלכלה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

"האירופאים מאפשרים 13 שעות עבודה מתוכן 10 שעות נהיגה בפועל, המדינה מדברת על אימוץ תקינה אירופית אז למה לא מאמצים גם את זה", שאל כוכבא. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, הוסיף כי כבר ב-2006 היה סיכום שלא התקדם מאז, והוסיף: "בכל העולם משאית נכנסת ויוצאת מהנמל עם מטען תוך 20 דקות, כאן אנחנו עומדים על 6 שעות".

היו"ר ביטן ביקש לדעת אם למשרד התחבורה יש תכניות בנושא הטיפול בדרכי הגישה ובתקנות שעות עבודה ומנוחה. נציגת משרד התחבורה, דלית רגב, השיבה כי בעניין התקנות המשרד גיבש נוסח ומתין לעבודת הרשות לתחבורה ציבורית. בנוסף ציינה כי המשרד מקדם את נושא המשאית האוטונומית ונהיגה בלילה, וכן קידום 24 אזורי מנוחה וקיבל עבור זה תקציב של 100 מיליון שקל מהאוצר שישפרו את יעילות ההובלה ואת הבטיחות בדרכים.

ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי אנחנו מדברים על יוקר המחייה אבל מתנהלים כאילו השנה היא 1960, מוציאים את הטכוגרף הדיגיטלי מהמשאיות ומכניסים מערכת מיושנת מ-1950. "מדברים על התקדמות אבל עברו 100 שנים ושום דבר לא קורה, אף אחד לא מדבר על ההרוגים בתאונות הדרכים אבל כבר כמה ימים לא מפסיקים לדבר על מה שקרה בגבול מצרים. זה בגלל שאף אחד לא משלם על זה מחיר אישי ורק כשיעמדו לדין ויכנסו לכלא רק אז הדברים יזוזו", אמר.

היו"ר ביטן התייחס לעניין דרכי הגישה, ואמר כי יכנס את הוועדה כבר מחר לדיון דחוף בעניין, עם כל הנוגעים בדבר. הוא הוסיף כי אולי צריך שמי שישלם את הקנסות למדינה על העיכובים יהיו הנמלים, ולא בעלי המטענים. בנוסף הוא מתח ביקורת על כך שהרכבת כבר שנים לא פעילה, ושב וקרא לטפל בכל רובד ורובד בשל ההשפעה של כל דבר על יוקר המחייה. "אתם לא הולכים לסופר או למכולת? אפשר להשתגע מזה, אנחנו כאילו במדינה אחרת", אמר.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

במהלך הדיון עלתה גם הבעיה של עיכובים באישור של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים להכשרת נהגים. "אם אני רוצה להיות נהג אני צריך להמתין שנתיים, כי אין עם מי לדבר", אמר בן הרוש. רגב הגיבה כי זה לא בתחום אחריות משרד התחבורה, וההליך קוצר לעד 4 חודשים.

באשר לטכוגרף הדיגיטלי אמרה רגב כי צריך להיבחר זכיין במכרז להפעלה, וזה ייקח זמן. היא הוסיפה כי באגף שלה יש בסך הכל 4 מפקחים בתחום ההובלה, וכדי להתגבר על המחסור בכוח אדם כולם יורדים לשטח לבצע אכיפה, ועובדים גם בימי שישי.

היו"ר ביטן דרש לאפשר לנהגי משאיות בצבא לעבור קורס קצר בלבד, וביקש ממשרד התחבורה לטפל בנושא תוך חודש. באשר למכון הרפואי אמר ביטן, כי התהליך צריך להסתיים תוך שלושה חודשים בלבד. עוד ביקש היו"ר ביטן כי משרד התחבורה יגיש לוועדה את התקנה בעניין שעות עבודה ומנוחה תוך 4 חודשים בלבד, ואמר כי אם זה לא יקרה אז הוועדה לא תאשר שום צו או תקנה אחרת של משרד התחבורה.

משאיות נהג משאית מחסור יוקר המחיה דוד ביטן ועדת הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד