כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"פוטנציאל להפוך לאמצעי תשלום"

העתיד כבר כאן: האם בקרוב נוכל לשלם דו"חות ב'שקל וירטואלי'?

בנק ישראל מתן אפשרות להנפיק מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי | באמצעותו נוכל לקבלת תשלומים כמו קצבאות, החזרים מהמדינה, וכן תשלום קנסות, אגרות ומיסים למדינה 

העתיד כבר כאן: האם בקרוב נוכל לשלם דו"חות ב'שקל וירטואלי'?
אילוסטרציה צילום: unsplash

בנק ישראל מודיע כי בדומה לבנקים מרכזיים רבים בעולם הוא בונה תכנית פעולה על מנת שיוכל להיות ערוך להנפיק מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי (CBDC) ככל שיוחלט על כך. בין שלל ההיבטים שנבחנים בפרויקט עולה סוגיית המכובדות של אמצעי תשלום חדש - כיצד יובטח שהשקל הדיגיטלי יאומץ על ידי המשתמשים השונים. לשקל הדיגיטלי יש פוטנציאל להפוך לאמצעי תשלום חשוב במשק הישראלי, אך לשם כך יש צורך ביצירת בסיס משתמשים רחב.

כדי שהשקל הדיגיטלי יניב תועלת ממשית עבור הציבור, נדרש אימוץ על ידי מספר רב של משתמשים, דבר שבפני עצמו יגרום לבתי עסק ומשתמשים נוספים לאמץ את אמצעי התשלום החדש.

בנק ישראל פרסם הבוקר (רביעי) מסמך שמפורסם בהמשך לסדרת פרסומים של בנק ישראל בנושא וקשור בסוגיית האימוץ והמכובדות של השקל הדיגיטלי. בצד המשתמשים, מהמסמך עולים מספר מאפיינים שעשויים להגביר את האימוץ של השקל הדיגיטלי.

ראשית, מכובדות על ידי המדינה. מתן אפשרות לקבלת תשלומים (קצבאות, החזרים, תשלומים לבתי עסק וספקים, שכר) מהמדינה, ותשלום (קנסות, אגרות ומיסים וכדומה) למדינה באמצעות השקל הדיגיטלי. הדבר יסייע למכובדות של השקל הדיגיטלי במשק כולו, בשל יצירת אפקט הרשת, ובשל המעמד המיוחד שיש לממשלה במשק והלגיטימציה הציבורית שתינתן באופן זה לשקל הדיגיטלי, מעבר לעובדת היותו מונפק על ידי בנק ישראל.

שנית, חווית תשלום יעילה ונוחה אשר כוללת ממשק נוח ותחושת ביטחון בו, כמו גם זמינות ומיידיות של התשלום. הביטוי לתכונות הללו חשוב בהליכי האפיון של השקל הדיגיטלי, מתוך המחשבה שגם אמצעי תשלום שיכולה להיות בו תועלת רבה, ייתכן ולא יאומץ באופן רחב אם חוויית התשלום לא תהיה חיובית, ואפילו עדיפה על זו שבאמצעי תשלום אחרים.

ולסיום, שימוש נרחב בשקל הדיגיטלי כאמצעי לביצוע תשלומים בין פרטים (P2P) יתרום ליצירת אפקט רשת. אפקט רשת זה יגרום להשפעות חיצוניות חיוביות בשימוש השקל הדיגיטלי, כך שתשלום באמצעותו על ידי מספר משתמשים רב יותר יביא בפני עצמו לתפוצה רחבה בקרב הציבור.

בנק ישראל מטבע דיגיטלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד