י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
למרות פסק הרב אלישיב

הכרעת עמוד ההוראה: אין להעניק כשרות לדג המבוקש

בעקבות בקשות של יבואנים לשיווק דגי מרלין בישראל ובעולם היהודי, נועד אב"ד אמסטרדם הגאון הרב אליעזר וולף עם עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שהכריע לשלילה - למרות פסיקת הרב אלישיב שמדובר בדג כשר למהדרין. 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

הכרעת עמוד ההוראה: אין להעניק כשרות לדג המבוקש
הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

דרמה כשרותית-הלכתית: בחודשים האחרונים החלו יבואנים מענף המזון לצד גורמים בענף המסעדנות והמלונאות הכשר, לבדוק היתכנות לשיווק ולצריכה מאסיבית של דג מסוג מרלין בישראל. מדובר בדג ים הנפוץ באוקיינוס האטלנטי והשקט, והוא נחשב לבעל טעם מיוחד המותאם למגוון סגנונות בישול וכזה שיכול להשתלב בקלות במטבח הישראלי. בנוסף, לדג סגולות בריאותיות רבות - חלקן נדירות ביותר. 

הדג נחשב לכשר מהדרין לפי רבים מהפוסקים ובראשם מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, אשר העמיק בסוגיה ובתשובה ידועה פסק באופן חד משמעי שהמרלין כשר לכתחילה. יחד עם זאת, יש שנטו להחמיר ולא להתיר את הדג מחמת ספק מסוים בנוגע לצורה וצבע הקשקשים שלו. 

אב"ד אמסטרדם הגר"א וולף אצל עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין. צילום: באדיבות המצלם

לצד היערכות היזמים לייבוא מאסיבי של דגי המרלין, הם פנו לוועד הכשרות למהדרין בראשות אב"ד אמסטרדם הגר"א וולף, במטרה שיעניק את חותמת הכשרות לדגים אלו. מהלך של ייבוא נרחב בכשרות המהודרת והמקובלת באירופה, היה עתיד להבטיח את הצלחת הפצת הדג בישראל, כולל בציבור החרדי ובקהל צרכני המהדרין העולמי. המרלין לא זול במיוחד אך אינו נחשב ליקר ביחס לסלמון הנורבגי למשל. בנוסף, מלבד טעמו המעודן והייחודי של המרלין, הוא נחשב למקור מעולה לוויטמינים חיוניים וכן עשיר באומגה 3, ולכן לצד החוויה הקולינרית הדג מומלץ מאוד לאכילה עבור אנשים הסובלים מסכרת, לחץ דם ומחלות לב.

תכנית הייבוא וההפצה של המרלין המתינה לתשובתו של הגר"א וולף אשר השהה את פסיקתו בנושא, לאור העובדה שנמנע כל השנים להעניק כשרות מהדרין למוצר או למרכיב השנויים במחלוקת הפוסקים. מאידך, פסיקת מרן הרב אלישיב הברורה בנושא, העמידה את המרלין ככזה הראוי לכשרות מהדרין לכתחילה. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבוע שעבר עלה הרב וולף אל מעונו של עמוד ההוראה הפוסק הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חתן מרן הגרי"ש זצוק"ל, על מנת לקבל את הכרעתו בנושא.

לאחר ליבון הצדדים, הגר"י זילברשטיין הכריע כי מאחר וגוף הכשרות של הרב וולף מוחזק כגוף הכשרות המקובל באירופה וחותמו "מהדרין" בלבד, עליו להימנע מהענקת כשרות לדג "שכן הייתה לגביו שאלת חכם". כלומר: ברגע שמוצר נדרש להיתר שהגיע לאחר שאלת חכם, גם אם לבסוף הותר לכתחילה, הרי שאינו בגדר "מהדרין", מאחר והגדרת "מהדרין" היא רק לגבי מוצר שאין ולא הייתה לגביו שאלת חכם כלל וכלל. לפיכך, גוף כשרות למהדרין אינו יכול לסמן דג כזה ככשר, למרות שיש מי שעבורו כך הם פני הדברים. 

חשוב להדגיש כי לנוקטים לפי שיטת הרב אלישיב מדובר בדג כשר למהדרין ללא פקפוק ומקום לחשש, וכי כל הדיון נסוב על סביב שאלת הענקת כשרות ע"י גוף המוחזק ומוגדר "כשרות למהדרין" עבור מוצרים אשר נדרשו ל"שאלת חכם".

 

הרב אליעזר וולף הרב יצחק זילברשטיין דגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 58 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד