כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הח"כ מאשים: "שערורייה שאין כדוגמתה - ממשלת ישראל מתעמרת"

מאז פרוץ המלחמה באוקראינה אלפי עולים הפסיקו לקבלת את כספי הפנסיה מהממשל הרוסי. במשרד האוצר בחנו אפשרות להעברת מקדמה של הכספים מטעם הביטוח הלאומי לזכאי הפנסיה אך חזרו בהם. יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "שערורייה שאין כדוגמתה - ממשלת ישראל מתעמרת בעולים מרוסיה"

הח"כ מאשים: "שערורייה שאין כדוגמתה - ממשלת ישראל מתעמרת"
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו' התכנסה לדיון מעקב בנושא תשלומי פנסיה וקשיים בהעברת כספים ורכוש לעולים חדשים מרוסיה.

לפי ההערכות קיימים בישראל כ-57 אלף זכאי פנסיה מרוסיה, מתוכם 17 אלף מקבלים את כספי הפנסיה דרך המוסד לביטוח לאומי מתוקף "האמנה בין מדינת ישראל ובין הפדרציה הרוסית בדבר שיתוף פעולה בתחום הסוציאלי" שנחתמה ב2017. מאז פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה כספי הפנסיה לא מגיעים לזכאים ונשארים בבנקים הרוסיים. בזמן הזה מספר הזכאים לקבלת הפנסיה מרוסיה הלך וקטן בגלל תמותה שנובעת מגילם המבוגר.

בתום הדיון הקודם יו"ר הוועדה ח"כ פורר פנה אל שר האוצר סמוטריץ' בבקשה לממש את ההסדר שהוצע בכנסת הקודמת לפיו המוסד לביטוח לאומי ייתן מקדמה על חשבון כספים שעתידים להתקבל מקרן הפנסיה, ומשרד האוצר ישפה את המוסד לביטוח לאומי בעד הסכומים שישולמו לזכאים לפי הרשימות הקיימות במוסד לביטוח לאומי.

ח"כ עודד פורר בראשות הוועדה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

דניאל בלנגה, משרד האוצר: "לאחר דיוני הוועדה קיבלנו אינדיקציות ממשלת רוסיה שהם רואים בעין לא יפה את המגעים שלנו. האינדיקציה הזאת גרמה לנו להבין שאין לנו הצדקה משפטית להעביר את הפנסיות דרך המסלול של הביטוח הלאומי".

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמר בדיון: "הכספים לא מגיעים לזכאים כבר למעלה משנה. שערורייה שאין כדוגמתה - ממשלת ישראל מתעמרת בעולים מרוסיה. בממשלה הקודמת, שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן קידם מתווה להעברת הכספים לזכאים, אך זה לא יצא לפועל בעקבות החלטת ועדת ההסכמות שלא לכנס את ועדת העבודה והרווחה בזמן תקופת הבחירות".

פורר הוסיף ותהה: "לא מצליח להבין את מערכת קבלת ההחלטות של הממשלה הנוכחית, כנראה שמי שעולה לישראל עם מבטא רוסי הוא נחשב לעלה סוג ב'. כל אחד מזכאי הפנסיות מרוסיה זכאי לתשלום של מאות שקלים בלבד בכל חודש, אך בשבילם זה לתשלום צרכים בסיסיים".

רויטל קיסר סטויה, סגנית המפקח על הבנקים בבנק ישראל אמרה: "בנק ישראל רואה חשיבות רבה שהכספים יעברו לזכאי הפנסיות מרוסיה. מאמצע 2022 ראינו שהפנסיות מרוסיה לא מועברות. ברבעון האחרון של 2022 הגיעו כ- 6.2 מיליון אירו לכ- 2,600 זכאים. מתחילת שנת 2023 ועד לחודש מאי הגיעו 16.5 מיליון אירו לכ- 8,000 זכאים. כל מה שהמערכת הבנקאית יכולה לעשות בעניין הפנסיה היא עושה". בנוסף, דיווחה סגנית המפקח על הבנקים על היקף הכספים שנכנסו לישראל מרוסיה: "מתחילת המלחמה עברו למעלה מ- 10 מיליארד שקלים מרוסיה לישראל ב- 40 אלף חשבונות שנפתחו. אנחנו עושים את המקסימום כדי להקל על העולים. הוצאנו הנחיות ברורות לבנקים בישראל ותרגמנו מידע לשפה הרוסית באתר שלנו. משרד העלייה והקליטה צריך להיות הגשר בין העולים למערכת הבנקאית".

עו"ד אנה משה, אגוד לשכות המסחר, אמרה: "בנק ישראל עושה עבודת קודש להשבת הכספים הפנסיונים של המגיעים מרוסיה. יחד עם זאת לא כל הבנקים בשוק עושים את המאמצים המיטביים להשבת הכספים".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "תשובת משרד האוצר לא מקובלת על הוועדה. האמירה של נציגי האוצר לפיה ממשלת רוסיה לא רואה בעין יפה שאנחנו נפצה את מי שלא מקבל את כספי הפנסיה, לא מתקבלת על הדעת וגם לא נשמעת הגיונית. אבקש את התייחסות משרד החוץ, האם אכן הדברים נכונים, למרות שבכל מקרה זה לא תירוץ. הוועדה מבקשת לדעת כמה זכאי פנסיות נפטרו בזמן שהם ממתינים לקבל את כספי הפנסיה. המדינה צריכה לעמוד בהתחייבויות שלה כלפי זכאי הפנסיות. מבקש מבנק ישראל להנגיש עד כמה שאפשר את המידע לעולים החדשים. הבנקים מתנהלים בתוך מדיניות של ניהול סיכונים, אבל זה לא אומר שהם לא צריכים לקחת על עצמם אפס סיכונים ולא לקבל כל כסף שמקורו מרוסיה. מבקש את ההבהרה של משרד החוץ לגבי המדיניות של עצירת הזרמת כספי הפנסיה מרוסיה לישראל".

ממשלת ישראל עודד פורר פנסיה מלחמת אוקראינה רוסיה העלייה הרוסית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד