כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
היסטוריה במרוקו

שטיחים אדומים, טקס חתימת מזכר הבנות רשמי וקבלת פנים

קבלת פנים מרגשת ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה התקיימה היום בפרלמנט במרוקו. נשיא הפרלמנט, ראשיד טלבי אל-עלמי, קיבל באופן אישי את פניו של היושב-ראש אוחנה והשניים צעדו יחד על השטיח האדום אל תוך בית המחוקקים

שטיחים אדומים, טקס חתימת מזכר הבנות רשמי וקבלת פנים
יו"ר הכנסת בביקור בפרלמנט במרוקו צילום: דוברות הכנסת

היסטוריה במרוקו: שטיחים אדומים, טקס חתימת מזכר הבנות רשמי וקבלת פנים חמה ליו"ר הכנסת אוחנה - הראשון שהוזמן לביקור ממלכתי בפרלמנט של מדינה מוסלמית. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "עידן חדש ביחסים בין ישראל למרוקו. שיתופי הפעולה המדיניים, הביטחוניים והאזרחיים שבין שתי המדינות – בשיאם; הביקור ההיסטורי הזה והחתימה על מזכר ההבנות בין הפרלמנטים יסללו את הדרך לשדרוג הנציגויות לשגרירויות".

נשיא הפרלמנט המרוקני, ראשיד טלבי אל-עלמי: "מרוקו היא המדינה המוסלמית הראשונה שהיה לה האומץ להזמין יו"ר כנסת ישראלי. הגעתך לכאן היא כבוד גדול עבורי. זאת נקודה ציון משמעותית לעתיד של שלום במזרח התיכון. זה לא קל לקדם הזמנה שכזו, אך היסטוריה נעשית על ידי האמיצים".

בהצהרה ראשונה אי-פעם של יושב ראש פרלמנט ישראלי במרוקו ומול עשרות רבות של עיתונאים מהממלכה ומחוצה לה אשר באו לסקר את האירוע, פתח יו״ר הכנסת אוחנה את דבריו בשפה המרוקאית ובסיומם הוציא כיפה ובירך בברכת "שהחיינו"; בהמשך הצהרתו הוסיף ואמר: "זהו רגע היסטורי עבורי כיושב-ראש הכנסת וכבן להורים יוצאי מרוקו. זהו עידן חדש ביחסים בין שתי המדינות. אין ספק ששיתופי הפעולה המדיניים, הביטחוניים, האזרחיים והפרלמנטריים – נמצאים בשיאם. הביקור ההיסטורי הזה והחתימה על מזכר ההבנות בין הפרלמנטים יסללו את הדרך להעמקת היחסים בין המדינות ולשדרוג הנציגויות לשגרירויות".

מוקדם יותר ובפתחו של הביקור, נועדו השניים לפגישת עבודה רשמית, בה השתתפו גם חברי פרלמנט מקומיים, בהם ראש קבוצת הידידות הבין-פרלמנטרית מרוקו-ישראל, נור א-דין אלהרושי. בפגישה הדגיש יו"ר הכנסת אוחנה את חשיבות שיתופי הפעולה המדיניים והביטחוניים שבין המדינות נוכח האיומים והאתגרים שמציבה איראן בפני מדינות האזור.

כמו כן, הביע יו"ר הכנסת בפני מארחיו וכפי שעשה בעבר, את תמיכתו בהכרה בסהרה המרוקאית - כפי שעשתה ארה"ב במסגרת הסכמי אברהם. היו"ר אוחנה עדכן את הנוכחים כי למיטב הבנתו הנושא מצוי בדיונים מתקדמים בין ישראל למרוקו ואף הביע את תקוותו ואמונתו כי לראש הממשלה בנימין נתניהו תהיינה בשורות בעניין זה בזמן הקרוב.

בשיאו של המפגש, חתמו יו"ר הכנסת אוחנה ונשיא הפרלמנט אל-עלמי על מזכר הבנות רשמי, שתכליתו פיתוח שיתוף פעולה בין-פרלמנטרי למען חיזוק היחסים שבין מדינת ישראל לממלכת מרוקו.

במהלך ההצהרה ומול אמצעי התקשרות הרבים במקום הפתיע היו"ר אוחנה את מארחו כשהגיש לו מתנה ייחודית בדמות תיבת זכוכית מרשימה ובתוכה שבב המכיל את גירסת הננו הקטנה ביותר בעולם של הקוראן המוסלמי: 320 אלף אותיות בגודל של 4.7 מילימטר ועובי של 500 מיקרון, בפיתוח ייחודי שנבדק על ידי מדענים ממחלקת הננו טכנולוגיה שבאוניברסיטת תל-אביב.

בהמשך היום ומחר צפוי ליו"ר הכנסת המשך לו"ז עמוס בו הוא עתיד לקיים שורת פגישות עם בכירים בממשלת מרוקו, בהם שר החוץ נאסר בוריטה, שר המשפטים עבדלאטיף ווהבי, נשיא הסנאט (הבית העליון) אינעם מאיארה ועוד.

בשולי הביקור ההיסטורי קבוצה קטנה של מתנגדי השלום הפגינו ברבאט, בירת מרוקו, נגד ביקורו של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, במדינה.

רועי קייס מ'כאן חדשות' ציין כי אוחנה הביע בפני מארחיו במרוקו וכפי שעשה בעבר, את תמיכתו בהכרה בסהרה המרוקנית - כפי שעשתה ארה"ב במסגרת הסכמי אברהם. הוא עדכן את הנוכחים כי למיטב הבנתו הנושא מצוי בדיונים מתקדמים בין ישראל למרוקו ואף הביע את תקוותו ואמונתו כי לרה"מ נתניהו תהיינה בשורות בעניין בקרוב.

עוד דווח, כי כלי תקשורת במרוקו כמרקחה ומצטטים בהרחבה את דבריו של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, במהלך ביקורו ברבאט שלפיהם, סהרה היא מרוקנית וכך תישאר וכי רה"מ נתניהו יקבל בקרוב החלטה בנושא.
מרוקו אמיר אוחנה פרלמנט נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד