כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
עובד או בוס

יפן: עובדים שוכרים 'סוכנות פיטורים' כדי להימנע ממבוכה

חברת 'אקזיט' מייצגת בהתפטרות בשם עובדים יפנים נבוכים או עצבניים מכדי להתעמת עם הבוס שלהם

יפן: עובדים שוכרים 'סוכנות פיטורים' כדי להימנע ממבוכה
גילי יערי, פלאש90

כאשר טושיוקי ניינו רצה לעזוב עבודה בה לא היה מרוצה לפני כמה שנים, הוא התקשה לאזור אומץ ולהתעמת עם הבוס שלו. לאחר שעבד בכמה מקומות עבודה יפניים אחרים, ניינו ידע שהחלטתו תעמוד בפני התנגדות מצד הבוס.

"כשאתה מנסה להפסיק, הם מטיחים בך אשמה", אמר ניינו, המתגורר בקמקורה, עיר חוף כ-65 ק"מ דרומית לטוקיו. "מנסים לגרום לך להתבייש ואשמה בכך שעזבת את העבודה שלך תוך פחות משלוש שנים, והיה לי מאוד קשה".

הניסיון של ניינו נתן לו ולחבר הילדות שלו, יואיצ'ירו אוקאזאקי, רעיון: מה אם היית יכול להימנע מהניסיון להתפטר מהעבודה שלך על ידי לגרום למישהו אחר לעשות את זה בשבילך? הם התחילו סטארט-אפ שמטפל בעסק של מסירת ההודעה בשם עובדים יפנים שמתביישים או נבוכים מכדי לעשות זאת בעצמם.

תמורת תשלום של $144 'אקזיט' תיצור קשר עם המעסיק של הלקוח כדי ליידע אותם על החלטתו להתפטר, מה שיאפשר לעובד להימנע מכל עימות עם הממונים עליו. מאז השקתו ב-2017, המודל העסקי של אקזיט אומץ על ידי כשני תריסר חברות נוספות, מה שהוליד תעשיית נישה של מיקור חוץ של התפטרות ביפן.

ניינו אמר שרוב לקוחותיו הם גברים בשנות ה-20 לחייהם וכי העסק שלו מקבל כ-10,000 פניות מדי שנה, אם כי לא כל מי שיצר קשר בסופו של דבר משתמשים בשירות. "שתי הסיבות העיקריות שאני רואה הן שהם מפחדים מהבוס שלהם ולכן הם לא יכולים להגיד שהם רוצים להפסיק, וגם תחושת האשם שיש להם על כך שהם רוצים להפסיק", אמר.

ניינו מאמין שלפופולריות של השירות עשוי להיות קשר להיבטים של התרבות היפנית שמקדמים את הרעיון שהצלחה דורשת מחויבות ארוכת טווח. "נראה שאם אתה מתפטר או שאתה לא משלים את זה, זה כמו חטא", אמר. "זה כאילו עשית איזו טעות קשה."

יפן, שבה תעסוקה לכל החיים הייתה הנורמה במשך רוב המאה ה-20, ידועה זה מכבר בתרבות עבודה מענישה המעודדת הן שעות ארוכות והן שירות ממושך. בעוד שהמערכת המסורתית של יפן של העסקה לכל החיים נחלשה בעשורים האחרונים, עובדים יפנים עדיין מחליפים חברות בתדירות נמוכה יותר ומסתמכים יותר על שכר מבוסס ותק בהשוואה לעמיתיהם במדינות אחרות. בשנת 2019, משך השירות הממוצע בחברה יפנית היה 12.4 שנים, בהשוואה לממוצע ה-OECD של 10.1 שנים. ליפן הייתה גם פרמיית השכר השלישית בגובהה עבור עבודה רציפה באותה חברה במשך 20 שנה לפחות, אחרי טורקיה ודרום קוריאה, לפי מחקר OECD משנת 2018.

 

יפן עובד פיטורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד