ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
נחשפה החולייה הפגיעה בישראל

אחרי האיום בסרבנות: בדרך למהפכה בחיל האוויר?

במערכת הביטחון בודקים את האפשרות לעבור מהישענות על מערך המילואים בחיל האוויר למערך משרתי קבע בעקבות האיום בסרבנות שאיים מאוד על יציבות הצבא. "קבוצה של כמה מאות טייסים במילואים מחזיקה בזכות וטו על מדיניות הביטחון הלאומית"

אחרי האיום בסרבנות: בדרך למהפכה בחיל האוויר?
טייס חיל האוויר צילום: דוברות משרד הביטחון

הפרשן הפוליטי עמית סגל כותב בטורו ב'ידיעות אחרונות' כי בדרגים הגבוהים במשרד הביטחון בוחנים את האפשרות לשינוי דרמטי בחיל האוויר: מעבר מהישענות על מערך המילואים למערך קבע, וזאת בעקבות האיום בסרבנות שסיכן את ביטחון ישראל בחודשים האחרונים בעקבות המחאה נגד הרפורמה המשפטית.

"בפורום מצומצם ביותר, בחלונות הגבוהים ביותר בקריה בתל-אביב, החלה לאחרונה בדיקה חשאית: איך והאם להעביר את מערך מטוסי הקרב של חיל האוויר להישענות בעיקר על מערך הקבע".

לדברי סגל, "איומי הסרבנות שליוו את המאבק על החקיקה המשפטית חשפו, כמו צילום רנטגן, את החולייה הפגיעה ביותר בישראל. קבוצה של כמה מאות טייסים במילואים מחזיקה בזכות וטו על מדיניות הביטחון הלאומית. יש שתי דרכים לנטרל את האיום הזה: הראשון, גיוון קורס הטיס. המאמץ מתמשך על פני שני דורות, אבל כפי שהראו 37 מ-40 טייסי הקרב מטייסת 69, הוא עודנו רחוק מהצלחה.

השני, כאמור, מעבר להתבססות בעיקר על טייסים בשירות מלא. העלות תהיה מיליארדי שקלים בגלל הוויתור על הפטנט הישראלי הגאוני של חיל אוויר כמעט במיקור חוץ, על בסיס יום בשבוע ולא במשרה מלאה. כך או כך, השינוי יארך לפחות עשור, וגם זה בספק".

"ממרחק של חודשיים התפתחה מחלוקת בשאלה עד כמה ממשי היה איום הסרבנות להתייצב במידה שהרפורמה הייתה עוברת. לשעברים, כמו גבי אשכנזי ויעקב עמידרור, הביעו את עמדתם שהיה צורך לנקוט צעדים קשים נגד ראשוני המאיימים, והדבר היה מסכל את התרחבות התופעה למעגלים רחבים יותר. לעומתם, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי משוכנעים שהסכנה הייתה ברורה ומיידית, והדחת הסרבנים הייתה משולה לשפיכת בנזין על מדורה בניסיון לכבות אותה".

"לפיכך", תוהה סגל, "למה זעם נתניהו על גלנט? אם אין טייסים אז אין מוכנות מבצעית וזו בדיוק הסכנה שממנה הזהיר שר הביטחון בנאומו. ראש הממשלה מבהיר שכעס כי הנאום באותו מוצ"ש בלם הסכמות שכמעט הושגו מול המחנה הממלכתי, אם כי באופוזיציה סבורים שהסכמות כאלה לא היו במרחק נגיעה".

"היום", הוא כותב, "לנתניהו חשוב מאוד להבהיר עד כמה מצוינים יחסיו עם שר הביטחון. גלנט יצא מהמשבר במעמד מחוזק, כשר הפופולרי ביותר בממשלה, וזה שבאופן פרדוקסלי מעמדו הוא היציב ביותר. חודשיים חלפו, והכסא שמתנדנד הוא דווקא זה של שר המשפטים".

חיל האוויר עמית סגל סרבנות הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד