ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מתנערים מאחריות

פקיד פולני: גם היהודים וגם הפולנים היו קורבנות

סגן שר החוץ של פולין פאבל יבלונסקי, מבקר בישראל כששתי המדינות שואפות לתקן את הקשרים, הוא אומר שהפולנים מתויגים בטעות כפושעים. פולין הייתה המדינה הראשונה שנכבשה על ידי משטרו של המנהיג הנאצי היטלר במהלך מלחמת העולם השנייה

יהודים מובלים אל מותם בורשה
יהודים מובלים אל מותם בורשה צילום: Rudolf Damec: POLIN Museum
סגן שר החוץ של פולין אמר בתל אביב כי הוא לא רואה הצדקה לערוך הפרדה בין היחס הנאצי לפולנים יהודים, או לנוצרים פולנים במלחמת העולם השנייה.

"גם עמים רבים במרכז אירופה הותקפו במידה רבה מאוד ומיליונים נהרגו", אמר פאבל יבלונסקי ל"טיימס אוף ישראל". "זה לא שזה מרוץ של מי היה הקורבן גדול יותר. כולנו היינו קורבנות. כולנו סבלנו תחת מכונת המלחמה הגרמנית. אנחנו לא רואים סיבה לגיטימית להשוות עכשיו איפה הקורבן הזה סבל יותר מהקורבן הזה אם סבלנו כולנו ביחד".

"היו מחנות לכמרים קתולים, למשל, ואלפי כמרים פולנים נרצחו", אמר יבלונסקי, המפקח על יחסי ורשה עם המזרח התיכון ואפריקה. "זה לא שאנחנו רוצים להתחרות. זה לא כמו שאנחנו רוצים לומר, הו, סבלנו יותר, סבלנו פחות, אבל סבלנו 15% פחות, או אולי 20% פחות. זה לא מרוץ. זה לא שאנחנו רוצים להיות בכמה לוחות תוצאות שסבלו יותר".

יבלונסקי טען כי נרטיבים כאלה מעוותים את ההיסטוריה של פולין במלחמה, והופכים את הקורבן לעבריין. "אנחנו רק רוצים שיכירו בכך שאנחנו קורבן של מלחמת העולם השנייה, והעובדה שהיו משתפי פעולה, כי זה כמו בכל מדינה בו זמנית", אמר. "מעולם לא הייתה לנו ממשלת שיתוף פעולה, כמו בצרפת או במדינות אחרות, שבהן היו ממשלות ששיתפו פעולה עם הנאצים. אנחנו מרגישים שהואשמנו בחוסר הגינות בכך שאנחנו שותפים למשהו שאנחנו למעשה היינו הקורבנות שלו, זה משהו שיצא פה מפרופורציות".

פולין הייתה המדינה הראשונה שנכבשה על ידי משטרו של המנהיג הנאצי היטלר במהלך מלחמת העולם השנייה ומעולם לא הייתה לה ממשלה ששיתפה פעולה עם הנאצים. הממשלה הגולה של פולין נאבקה להזהיר את העולם מפני הרג המוני של יהודים, ואלפי פולנים סיכנו את חייהם כדי לעזור ליהודים.

עם זאת, חוקרי השואה אספו עדויות רבות על פולנים שרצחו יהודים שנמלטו מהנאצים, ופולנים שסחטו יהודים חסרי ישע למען רווח כספי.

שגריר ישראל בפולין, יעקב ליבנה, אמר ל"טיימס אוף ישראל" כי: "אני מאמין שרוב החוקרים היום מסכימים - וזה כנראה נכון לגבי פולין ועבור מדינות אחרות שנכבשו על ידי גרמניה הנאצית - שהיה מיעוט שהציל יהודים, והיו אחרים ששיתפו פעולה", אמר.

בשנה שעברה שלחה פולין הודעה רשמית לגרמניה בדרישה לפיצוי של 1.3 טריליון דולר עבור הכיבוש הנאצי של המדינה בשנים 1939-1945.

סגן שר החוץ הדגיש כי עמדת ארצו לא אומרת שהיא מתעלמת מגורלם של יהודי פולין בשואה: "אנו רואים את 3 מיליון היהודים שהיו אזרחי פולין חלק מההיסטוריה הזו. הם גם היו האזרחים שלנו. זה גם העניין שלנו אם איבדנו אותם, זה גם ההפסד של פולין".

הוא גם הדגיש שאם גרמניה תשלם אי פעם פיצויים, חלק גדול מהפיצוי הזה ישמש לתמיכה בקהילות יהודיות בפולין, מכיוון שכל כך הרבה מהפשעים הנאצים כוונו במיוחד ליהודים.

פולין כמדינה הייתה ללא ספק קורבן, לא עבריינית, אמר רוברט רוזט, היסטוריון בכיר במכון הבינלאומי לחקר השואה ביד ושם. "היו פולנים שהיו מעורבים בביצוע השואה", אמר ל"טיימס אוף ישראל" ובכל זאת, "אי אפשר לומר שפולין הייתה עבריינית. פולין הייתה קורבן של כיבוש נאצי מדכא".

הוא הוסיף כי "רצח יהודי פולין הוא מפעל נאצי. זה לא מפעל פולני. זה מפעל גרמני נאצי". הוא הסכים עם התפיסה ש"סבל הוא סבל הוא סבל".

"אף אחד לא מדבר על רמות סבל", אמר. "ואנשים רבים היו יעד של ידי גרמניה הנאצית ושל כמה מבעלי בריתם ברחבי אירופה. "ההבדל האדיר כאן הוא כמובן שיהודים היו האויב הגזעי העיקרי. והנאצים החליטו שצריך להשמיד את היהודים כקבוצה, כגזע, כפי שכינו אותם. וזה לא מה שהם עשו עם אף אחד אחר".

נאצים גרמניה פולין ורשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד