כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מהדשבורד החדש

כמה ילדים סובלים מהשמנה בישראל ומה קורה אצל החרדים

במשרד הבריאות הסבו את הדשבורד שהציג את נתוני הקורונה לנתוני השוואת שיעורי השמנה בישראל, מהם עולים פערים בהיקף תופעת עודף המשקל אצל ילדים לפי מקום מגורים • ומה עושים במשרד כדי לשנות את המשוואה

כמה ילדים סובלים מהשמנה בישראל ומה קורה אצל החרדים
אילוסטרציה צילום: unsplash

לפי הממוצע הארצי 8.5% מתלמידי כיתה א' בישראל סובלים מהשמנה, ישנם יישובים בפריפריה ובמגזר הערבי שבהם השיעור גבוה פי 1.5 עד 3. משרד הבריאות מנגיש לציבור נתונים מפורטים בנושא משקל ילדים ותינוקות, בחלוקה לפי יישובים וסוג מערכת החינוך. כך מדווח ב'ישראל היום'.

הנתונים מתפרסמים ב'עולם הדאטה' הדשבורד של משרד הבריאות, שעד לאחרונה סיפק לנו את נתוני הקורונה בישראל וכעת הפך את ייעודו לכל דורש נתונים בנושא השמנת ילדים - אם למחקר ואם לתוכניות קידום בריאות.

מהנתונים שנותחו והובאו ב'ישראל היום' עולה כי רבע (24%) מבני השנתיים בישראל סובלים מעודף משקל (18.3%) ומהשמנה (5.7%). בכיתה א' השיעור יורד, ואחד מכל חמישה ילדים (19.6%) סובל מעודף משקל (11.1%) או מהשמנה (8.5%), אך המספרים חוזרים לזנק בכיתה ז', אז כמעט אחד מכל שלושה ילדים (31.4%) מוגדר כסובל מעודף משקל (17.4%) או מהשמנה (14%).

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי בחינוך הערבי היתה עלייה של 23% בהשמנה ובעודף משקל בקרב תלמידי כיתות ז', בזמן שבחינוך הממלכתי-דתי היתה עלייה של 4.5%. בחינוך הממלכתי נרשמה דווקא ירידה של 2% בהיקף ההשמנה ועודף המשקל בהשוואה לשנת 2011, ובחינוך החרדי - ירידה של 3.5%.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב מתייחס לדשבורד החדש ואומר: "משרד הבריאות חרט על דגלו את נושא שקיפות הנתונים לציבור וקבלת החלטות מבוססות מידע. בעולם שבו מופץ ברשתות החברתיות מידע כוזב רב, שבחלקו עלול לפגוע בבריאות הציבור - עולם הדאטה החדש של משרד הבריאות מאפשר להציג נתונים אמינים ושקופים לציבור, על מנת לאפשר גישה למידע מבוסס בקלות ובמהירות".

"על מנת לטפל בהשמנת ילדים, המשרד פעל רבות כדי לשפר את סביבת המזון במסגרות השונות - כמו סימון מזון, צעדים הסברתיים שונים כמו קמפיינים להימנעות משתייה מתוקה, ועדכון המלצות התזונה הלאומיות החדשות וקשת המזון לתזונה בריאה". כך בר סימן טוב.

נמנכ"ל בר סימן טוב. צילום: תומר נויברג, פלאש 90.

מנהל מערך הדאטה במשרד הבריאות, ברק שוקרון מסר: "לאחרונה השקנו את עולם הדאטה, ואנחנו ממשיכים להנגיש עולמות תוכן חדשים שבהם מדדי גדילה אצל ילדים ואצל פעוטות ונתוני הנקה. ניתן לראות פילוחים שונים, הכוללים מגמות, נושאי עודף משקל והשמנה בפילוח גיאוגרפי, תת־משקל ותת־גובה, פילוח לפי בנות ובנים, שיעורי שינוי במדדים ועוד. לנתונים אלו יש חשיבות במניעה ובקידום בריאות מבוססי נתונים, באמצעות הנגשת מידע נוסף וחשוב".

 

השמנת יתר השמנת יתר אצל ילדים השמנה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד