כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פריטים נדירים מגדולי הדורות במכירה הפומבית הקרובה של Torah Auctions

פריטים נדירים במכירה הקרובה: שופר הקדוש שתקע בו איש אלקים נורא רביה"ק רבי נחום המגיד מטשערנאביל זי"ע בעל מאור עינים, כתב יד פירוש על חד גדיא מהרה"ק המגיד מטשערנאביל זי"ע ותגלית: ספר עם חתימת הגאון רבי שרגא פייבוש פרענקיל מב"ח אביו של הרה"ק ר' שמואל פרענקיל בעל אמרי שפר

פריטים נדירים מגדולי הדורות במכירה הפומבית הקרובה של Torah Auctions
כתב היד הנדיר צילום: בית מכירות

בית המכירות הפומביות Torah Auctions יערוך ביום שלישי, 20.6.23, א' בתמוז תשפ"ג, בשעה 20:00 מכירה פומבית של גדולי הדורות עם מאות פריטים יקרים ומיוחדים: כתבי יד, ספרים, מכתבים, מסמכים, חפצי יודאיקה וקודש ועוד.

הנה 3 פריטים חשובים שעומדים למכירה:

  1. שופר הקדוש שתקע בו איש אלקים נורא רביה"ק רבי נחום המגיד מטשערנאביל זי"ע בעל מאור עינים, וצאצאיו לבית סקווירא, וערך בו עבודתו הקדושה לסלק את כל המקטריגים ולעורר רחמים על שארית ישראל.

אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו: מי יתנה גודל הפחד והאימה ששרר בבית מדרשו של הרב הקדוש כשניגש לעבודת התקיעות, לשבור את המחיצות של ברזל מהמקטריגים. ומי יתאר הרעש הגדול שעשה עבודת הצדיק הקדוש בשמים ממעל, להמתיק את הדינים לרחמים וחסדים גמורים, ולעורר השפעות רחמים ורצון לפני מלך שוכן מרומים לקבל תפלת עמו בני ישראל ברחמים.

החפץ של מצוה היתה במשך כל הדורות נכסי צאן ברזל של זרע קודש מדור לדור, והחזיקו זאת בגנזי המלוכה בכבוד הראוי לדבר קדוש כזה, ובימים הנוראים הביאו אותה לבית הכנסת לתקיעת שופר כדי לעורר זכות הצדיק להכתב ולהחתם לחיים טובים ולכל דבר ישועה ורחמים. יש גם אישור של הבעלים האחרונים, הלא הוא הרה"צ רבי אהרן ז"ל שמעיד שהשופר הזה היה שייך לזקינו המאור עינים זי"ע.

הרה"ק רבי מנחם נחום [טברסקי] מטשערנאביל, מאבות החסידות וראש שושלת הצדיקים לבית טשערנאביל. זכה להסתופף בצל הבעש"ט והיה תלמידו המובהק של המגיד ממזריטש. שימש כמגיד מישרים בנארינסק, פרוהוביטש וטשרנוביל. דורשי רשימות מציינים קשר נשמתו של של המגיד זי"ע למצות שופר, כאשר בסידור של הבעש"ט הקיים בימינו, נרשמו כמה שמות מהחבריא קדישא להזכרה, כל אחד במקום אחר בסידור, ושמו הקדוש של רבינו הקדוש " נחום בן בילא" נרשם בשמונה עשרה אצל " תקע בשופר גדול" (עיין קובץ שפתי צדיקים, גליון ז' עמוד צה). – מי יעמוד בסוד קדושים..

  1. כתב יד פירוש על חד גדיא מהרה"ק המגיד מטשערנאביל זי"ע – שנכתב עבור הרה"ק איש האלקים בעל בת עין מאווריטש זי"ע – על ידי סופרו האישי – נחתם בחותמת קדשו כמה פעמים. מדובר על קונטרס שנתקדש בעשר קדושות - כתב יד של הפירוש הקדוש על פיוט "חד גדיא" של ליל התקדש החג, שציוה הרה"ק בעל בת עין לסופרו האישי להעתיקו לתוך קונטרס, כדי שיהי' לפניו ללמוד ולהגות בתוכו.

יש לציין כי חפצי מצוה שהיו שייכים להרה"ק הבת עין נדירים מאוד וכמעט שאינם בנמצא, אבל יותר מזה הוא, ספר של פירוש שלם שכתב לעצמו - שיש לה חשיבות וערך נשגב מאוד, כל חפצי' לא ישוו בה!

פירושו על החד גדיא מאת המגיד מטשערנאביל, נדפסו בכמה וכמה מקומות, ובנסחאות שונות זה מזה, בין כל הנוסחאות יש שינויים וחילופים גדולים בכמות ובאיכות. סביר לנקוט שכתב יד הזה שהיה בידו האמונים של הרה"ק מאווריטש, יש לה חשיבות יתירה וממקור קודש קדשים יהלך, והנוסחא שבה מוסמך ביותר. הוא נכתב על ידי סופר המלך, סופרו האישי של הרה"ק בעל בת עין, כן נתאשר בבטח על ידי השוואת הכתב יד למכתבים שיצאו מידי הרה"ק בעת בת עין, לדוגמא ראה צילום מכתבו של הרה"ק ששלח אל הרה"ק מרוזין זי"ע אחר הרעש הגדול בעיר הקודש צפת, נעתק בספר אגרות הרה"ק מרוזין ח"ב עמוד ס"ב.

הרה"ק רבי אברהם דוב מאווריטש [תק"ך-תר"א, 1760-1840], הידוע בכינויו ה'בת עין' על שם ספרו שלפנינו. מגדולי מאורי החסידות, תלמידם של רבי מנחם נחום מטשרנוביל, רבי זוסיא מאניפאלי ורבי לוי יצחק מברדיטשוב. כיהן כרב בערים זיטאמיר ואווריטש ובסוף ימיו בצפת.

  1. פעם ראשונה במכירות! תגלית! ספר עם חתימת הגאון רבי שרגא פייבוש פרענקיל מב"ח אביו של הרה"ק ר' שמואל פרענקיל בעל אמרי שפר, עם עוד חתימות של גדולים

הגאון רבי שרגא פייביש פרענקיל [נפטר תקפ"א], אב"ד גינז-רוסקא. בן לאביו רבי אורי ליפמן, חתן הגאון רבי יצחק איציק כהנא רפפורט אב"ד לייפניק. נשא לאשה את בתו של רבי שמואל שפירא, מצאצאי מהר"ן שפירא בעל 'מגלה עמוקות'. תלמיד מובהק להגאון רבי מיכאל שמעון מייא. חיבר ספר 'תלת גוונין דשרגא', מוזכר פעמים רבות אצל בנו הגה"ק בעל ה'אמרי שפר'. שושלת פרנקל היא רבת היחס, מאות מבניה כיהנו במהלך השנים במשרות רבניות רבות מעלה באירופה בכלל ובהונגריה בפרט.

מצאצאיו: בנו הגה"ק רבי שמואל פרנקל מדאראג, המכונה "רבי שמואל קאמאדער", אשר כבר בעת חתונתו היה בקי בכל ארבעת חלקי השו"ע עם נושאי הכלים העל פה. בתו מרת סלאווה אשת חתנו רבי זאב וואלף טננבוים בעל 'רחובות הנהר' ועוד.

לצפייה בקטלוג המרתק ולהשארת הצעות על הפריטים:

https://il.bidspirit.com/ui/catalog/auction/torahauctions/33814/1?lang=he

בית מכירות כתבי יד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד