כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הסבא איבד את ההכרה

השגחה פרטית: מצא את קבר אחיו ברוסיה אחרי 81 שנים

בהשגחה פרטית יוצאת דופן, יהודי בן 91 הצליח לגלות את גורל אחיו במהלך השואה, ואף הצליח לומר קדיש על קברו. האח נקבר בקבר אחים צבאי 150 ק"מ מסנט פטרבורג. לפני כמה ימים האח אמר קדיש על קברו

השגחה פרטית: מצא את קבר אחיו ברוסיה אחרי 81 שנים
אמירת הקדיש ותפילה על הקבר צילום: יוסף לאפקו

סיפור על השגחה פרטית וסוף מרגש. צעיר יהודי מארה"ב, יוסף לאפקו מאריזונה ארה"ב פנה לרב חיים שאול ברוק מסנט פטרסבורג - רוסיה, ואמר לו "אני כל כך שמח שהשגתי אותך, אתה חייב לשמוע סיפור, ואני חייב את עזרתך".

יוסף סיפר כי לפני חצי שנה הוא ביקר עם סבא שלו בן 91 במוזיאון יד ושם. שם באולם בו כל אדם מתמלא בצמרמורת בחלק של "יד לילד" שבו מוכרזים שמותיהם של 1.5 מיליון ילדים שנרצחו בשואה. הוא אמר "בטח אתה מכיר את התחושה שאתה נכנס לאולם החשוך, נרות קטנטנות דולקות בצידי השביל וברקע נקראים שמות של ילדים שנספו בשואה הארורה".

"מיד בכניסתנו לאולם, הכרוז הקריא את השם "זלמן זלוטין, בן 17, רוסיה" סיפר הנכד לרב ברוק מנהל הקהילה היהודית בסנט פטרבורג שברוסיה. הסבא איבד את ההכרה ונפל במקום. כשנעמד על רגליו הוא הסביר את התרגשותו: "ברגע זה הבנתי", כך הוא אמר, "שאחי הגדול, היחיד, שלא ידענו מה עלה בגורלו מאז נפרדנו בשנת 1941, נהרג בגיל 17".

שנים רבות וניסיונות אין ספור להשיג מידע אודות גורלו של אחיו, ניסיונות שהחלו מיד בסיום המלחמה, נענו בתשובה יבשה ולא מעודדת: "בין רשימת ההרוגים והפצועים לא נמצאה רשומה בשם הנ״ל". בכל תחנה מתחנותיו חייו אחיו זלמן ליווה אותו, בהפרש של 6 שנים.

"וכך, לפני כחצי שנה לאחר האירוע הזה וביוזמה שלי ושל בת דודתי, מצאנו מסמכים המוכיחים שאח של סבא, זלמן זלוטין ז"ל, נהרג בקרב עם הגרמנים במחוז לנינגרד לקראת ראש השנה לפני 81 שנים. זלמן, נקבר בקבר אחים צבאי כמאה וחמישים קילומטר מפטרבורג.

יוסף אמר לרב ברוק: "אני מאוד רוצה להגיע עם סבא לומר קדיש אחרי 81 שנים של פרידה. תוכל לעזור לי"?

הרב חיים שאול ברוק אמר ל'בחדרי חרדים': "ביום שני בשבוע שעבר, יוסף וסבו נחתו דרך דובאי בפטרבורג, וביום שלישי לראשונה אספנו מניין והאח, יחד עם נכדו עלו על קברו, אמרו קדיש ותפילת ק-ל מלא רחמים בדמעות וברגש רב.

סנט פטרסבורג מלחמת העולם השניה השואה אריזונה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד