א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מציאות מרה

מקרה מזעזע: "היתומים לא חשבו לבקש עזרה"

כזה מקרה כבר זמן רב לא אירע • יהודי יקר נפטר לבית עולמו לאחר מחלה קשה, הוא השאיר אלמנה ותשעה יתומים שרק אחת מהם התחתנה חודשים אחדים לפני פטירתו והמשפחה אפילו לא חשבה לבקש עזרה • אחרי מספר חודשים טפחה המציאות המרה על פניהם, ואנשים טובים שמו לב למצב החמור • מה אומרים על זה אנשי הצדקה?

מקרה מזעזע: "היתומים לא חשבו לבקש עזרה"
קבר אילן שמואל ז"ל צילום: באדיבות המצלם

המצב הכלכלי בביתו של הרב אילן שמואל ז"ל, אף פעם לא היה מזהיר במיוחד. הוא התפרנס תחילה כסופר סת"ם ובהמשך עבד כיועץ משכנתאות, אך הוא עצמו מעולם לא היה עשיר...

לתרומה למשפחה השבורה הקליקו כאן>>>

הם חיו עם זה בשלום ואפילו בשמחה. לא חסר להם דבר, והם אף פעם לא ביקשו לקבל מה שלא הצליחו להשיג. משפחה טובת לב וטובת מידות, אנשים שמחים ומלאי אמונה.

כשנפל הרב אילן למשכב, החל המצב להתדרדר. הוא לקה בסרטן הלבלב רח"ל, מחלה שנחשבת לכמעט חשוכת מרפא. הוא קיבל טיפולים והמשיך לשמור על שגרה, עד כמה שהצליח. במשך תקופה ארוכה הוא המשיך לדאוג לפרנסה, למרות מחלתו, ורק מאז פורים האחרון הפסיק למעשה לעבוד בכלל, כשכבר לא היה מסוגל לתפקד.

בערב שביעי של פסח נפטר הרב אילן שמואל, וקהל של חברים ואוהבים ליווה אותו למנוחות בעצב כבד. אחרי החג ישבה המשפחה שבעה, אבל לא חשבה אפילו לרגע אחד לבקש עזרה.

לרב אילן ולרעייתו שתחי', תשעה ילדים. הגדולה התחתנה לפני כשנתיים ב"ה, והאבא עוד זכה להשתתף בשמחתה. שמונת הילדים הנוספים, עדיין בבית, כולם יראים ושלמים. הקטנה בכתה א', יש להם זוג תאומים וזוג תאומות, בחור ישיבה, נערת סמינר, ובת גדולה יותר שעובדת לפרנסתה בחינוך מיוחד.

המשפחה נותרה ללא משען ומשענה. אין להם בני משפחה, חוג המכרים לא ידע על המצוקה ולא הבין את חומרת המצב: "כל אחד היה בטוח שמישהו בוודאי מטפל בזה ועוזר להם", מסביר איש שיחנו, "בפועל, אף אחד לא עזר. זה לא יאומן!".

אבל המציאות טפחה על פניהם, המחסור הלך והעמיק, וכשהם עמדו לפני ניתוק מיידי של חשבון החשמל, השכנים הטובים שמו לב למצוקה, ומיהרו לגייס את אנשי הצדקה.

לתרומה למשפחה השבורה הקליקו כאן>>>

לנוכח המצב הלא פשוט, וההוצאות הגדולות הכרוכות בניהול בית ללא אבא, לאחר שהילדים חוו טרגדיה נוראה, אין מנוס אלא לגייס עזרה מהציבור. ואכן, הוקמה קרן עזרה וסיוע, שנועדה לאפשר למשפחה להתקיים בכבוד, ואולי גם לעזור קצת בהכנה בסיסית לאפשר לילדים להתחתן בכבוד, כל אחד ואחד מהם, בהגיעו לפרקו בסייעתא דשמיא.

"האמת שזה מעשה ראוי להערכה", אומר איש הצדקה. "משפחה שמנסה להסתדר עם מה שיש בלי ליפול למעמסה על הציבור, זה דבר נפלא, אבל במקרה הזה לא היה להם שום סיכוי. בית עם שמונה ילדים לא נשואים לא יכול להתקיים עם משכורת קטנטנה שהאמא מביאה וקצת ביטוח לאומי. זה לא עובד ככה. בית עם שמונה יתומים צריך הרבה מאוד כסף כדי לתפקד בצורה סבירה.

"הניסיון מלמד אותנו", הוא מוסיף, "שככל שמקימים קרן עזרה וסיוע מוקדם יותר, כך זה הולך בצורה חלקה יותר. 'גזירה על המת שישתכח מן הלב'. אחרי שעוברים שבועות וחודשים מאש שהוא נפטר, אפילו החברים הטובים ביותר שלו כבר הרבה פחות נלהבים לעזור לאלמנה וליתומים.

"לכן אנחנו פונים לציבור כולו, וכמובן גם לחברים ומהכרים. בואו לא נעניש את המשפחה הזאת על כך שהיא ניסתה להסתדר בכוחות עצמה. אדרבה! מגיעה להם הערכה עצומה על כך. הם צמצמו מפת לחמם כדי שלא לבקש מאתנו עזרה. עכשיו כשהם כן נאלצים לבקש עזרה, זה אומר שהם באמת באמת לא יכולים להסתדר בלעדיה, ולכן חשוב שנתגייס למענם ונעזור להם בעין יפה ובנפש חפצה".

לתרומה למשפחה השבורה הקליקו כאן>>>

קופת העיר שמואל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד