כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דוח סיכום

זו כמות הנכסים והכספים שהושבו ליורשים של נספי השואה

מדוח סיכום של שנת 2022 של האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני הירושה עולה כי האפוטרופוס הכללי השיב לבעלי זכויות וליורשים 200 נכסי מקרקעין בשווי מוערך של כ-111 מיליון שקל וכן כספים בשווי של כ-28.6 מיליון שקל    

זו כמות הנכסים והכספים שהושבו ליורשים של נספי השואה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

בשנת 2022 השיב האפוטרופוס הכללי לבעלי זכויות או יורשים 200 נכסי מקרקעין בשווי מוערך של כ-111 מיליון שקל וכספים בסך של כ-28.6 מיליון שקל. מתוכם הושבו ליורשים של נספי השואה 31 נכסי מקרקעין בשווי מוערך של כ-12.4 מיליון שקל וכן כ-7 מיליון שקל שהיו בבעלות נספי השואה. כך עולה מדו"ח סיכום הפעילות השנתי של האפוטרופוס הכללי והממונה על עניני הירושה במשרד המשפטים לשנת 2022. בנוסף, במסגרת פעולות שביצע האפוטרופוס הכללי לאחר שהתקבל דיווח על חשד לנכס עזוב, אותרו בהליך מקדמי, בעלים או יורשים של 194 נכסי מקרקעין וכן כספים בסך של כ-12.2 מיליון שקל . 

מהדו"ח עולה עוד, כי בשנת 2022 חלה עלייה משמעותית בהפקדת ייפויי כוח מתמשכים. כך, הופקדו אצל האפוטרופוס הכללי מעל 40,000 ייפויי כוח, עלייה של למעלה מ-30% לעומת שנת 2021. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לקבוע מראש מה יעשה ברכושו ובענייניו האישיים ככל שלא יוכל לקבל החלטות בענייניו. עלייה זו הפחיתה את העומס בבתי המשפט ולראשונה בישראל, ועל אף הזדקנות האוכלוסייה, חלה ירידה בהיקף המינויים של אפוטרופוסים.

כמו כן, גובשה רפורמה מקיפה בתחום הפיקוח על אפוטרופוסים ובמסגרת הליך הפחתת הרגולציה על הציבור שיזם האפוטרופוס הכללי, בוטל התשלום הכספי בעת הגשת דו"חות כספיים שמגישים אפוטרופוסים, ונקבעו הקלות משמעותיות על בני משפחה שהתמנו כאפוטרופוסים.  

בתחום הירושה, המשיכו תהליכים להקלה בנטל הבירוקרטי על הציבור בבקשות למתן צו ירושה וצו לקיום צוואה. במהלך השנה הוגשו כ-95 אלף בקשות לרשם הירושה, 93% מהבקשות הוגשו באופן מקוון. כמו כן, חל גידול של כ-28% בהיקף הצוואות המופקדות אצל הרשמים לענייני ירושה, כאשר בשנת 2022 הופקדו כ-11 אלף צוואות, לעומת כ-8,700 צוואות שהופקדו בשנה הקודמת.

בין היתר, הושק לראשונה טופס חדשני, המאפשר הגשת בקשה למתן צווי ירושה ברשם הירושה ולרישום ההורשה בטאבו בהליך אחד, לשם הקלה על הציבור וקיצור לוחות הזמנים. 

כ-144 מיליון שקל מתוך הכספים שהורישו מנוחים שנפטרו בישראל ובעולם לטובת המדינה ומוסדותיה, הועברו בשנה שעברה לטובת הציבור. קרן תובענות ייצוגיות, המנוהלת באפוטרופוס הכללי, פרסמה קולות קוראים לחלוקת כ-75 מיליון שקל שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות, לטובת מטרות ציבוריות שונות, בהתאם לייעודים שנקבעו ע"י בתי המשפט.

 

כספים נכסים אפוטרופוס ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד