י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"המפעל התרשל"

חומר מסרטן ודאי דלף לים בישראל: זה הקנס שהחברה תספוג

בעקבות אירוע זיהום ים וקרקע שנגרם כתוצאה מהפרה חמורה של דרישות היתר הרעלים: המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 2.9 מיליון שקל על חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה מקבוצת בז"ן שבמפרץ חיפה

חומר מסרטן ודאי דלף לים בישראל: זה הקנס שהחברה תספוג
אילוסטרציה צילום: unsplash

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך של 2,895,990 שקל על חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה של קבוצת בז"ן, בגין אירוע זיהום ים וקרקע כתוצאה מרשלנות בתחזוקת צנרת הולכת חומרים מסוכנים במסוף הכימיקלים הצפוני של נמל חיפה, בניגוד לדרישות המשרד בהיתר הרעלים ובניגוד לחוק החומרים המסוכנים.

בחודש ינואר 2019 איתרו מפקחי התחנה הצפונית ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד יחד עם מחוז חיפה של המשרד דליפה של חומרים מסוכנים לים התיכון באזור מסוף הכימיקלים הצפוני שבנמל חיפה. החומרים שדלפו נדגמו על ידי גורמי המקצוע במשרד, וממצאי הדיגום העלו כי מדובר בממסים אורגניים נדיפים לרבות בנזן, המוכר כחומר מסרטן ודאי, טולואן וקסילן.

ממצאי הבדיקה הראשונית העלו חשד כי מקור הדליפה הוא מצנרת תת קרקעית של מפעל גדיב, הפועל במסוף הכימיקלים הצפוני ומייצר חומרים אלו. לאחר דרישת המשרד לבצע בדיקת לחץ בכל קווי הצנרת במסוף הכימיקלים השייכים למפעל, וכן חפירות שביצעה החברה לחשיפה ואיתור של גורם הכשל, נחשפו שני חורים באחד מקווי הצנרת של המפעל. גורמי המקצוע במשרד המשיכו לבצע דיגומים הן של הים, הן של הקרקע והן של מכל האחסון שאליו מחוברת הצנרת שכשלה במטרה לאתר ולוודא את מקור הדליפה.

במסגרת הליך אכיפה מנהלית שפתח מחוז חיפה של המשרד, שכלל התראה ושימוע, דרש המחוז מחברת גדיב לפעול לתיקון הצנרת ולשיקום הסביבה, תוך פינוי הקרקע המזוהמת וטיפול בזיהום ים. בימים אלו ממשיכה חברת גדיב בשאיבת הזיהום בשטחי מסוף הכימיקלים הצפוני שבחיפה, בהתאם לדרישות המשרד. גורמי המקצוע במשרד ממשיכים לעקוב ולפקח אחר סילוק הזיהום והשפעתו על הסביבה הקרובה.

במקביל, נפתחה חקירה פלילית על ידי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית ומממצאי החקירה של מפקחי התחנה הצפונית של היחידה, עלה כי המפעל התרשל בתחזוקת הצינור שבמסוף הכימיקלים, בניגוד להוראות המשרד ולדרישות היתר הרעלים. המפעל לא ערך בדיקות תקופתיות לבחינת מצב הצינור הדולף, לא התקין מערכת להגנה מפני קורוזיה, לא התקין מערכת לבקרת דליפות וכן לא הציב סימונים כנדרש על ידי המשרד. רשלנות זו הובילה לדליפות חוזרות ונשנות אשר זיהמו את הים והקרקע, פגעו בסביבה וסיכנו את בריאות הציבור.

המשרד להגנת הסביבה סבור כי הפרות אלו הן תוצאה של הזנחה פושעת ורשלנית של תחזוקת הצנרת שמוליכה חומרים מסוכנים ומזהמים. זאת, על אף דרישות המשרד לתחזוקת צנרת החומרים המסוכנים, במטרה למנוע מאירועי זיהום ודליפה להתרחש. בגין אלו, ולאחר סיכום הממצאים מהליכי האכיפה השונים שניהלו היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, בשיתוף מחוז חיפה, הטיל סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה של המשרד, יצחק (בנדה) בן-דוד עיצום כספי על החברה, בסכום של 2,895,990 שקל.

חברת גדיב, המשתייכת לקבוצת בז"ן, מייצרת כימיקלים ארומטיים ופועלת במפרץ חיפה. אכיפה נוספת שבוצעה כנגד גדיב כוללת עיצום כספי שהטיל המשרד להגנת הסביבה בחודש נובמבר 2020, בסכום של כ-634 אלף שקל, בגין הפרת תנאי היתר הפליטה, ואי הקמת מתקן לטיפול בפליטות חומרים אורגניים נדיפים ופחמן חד-חמצני במועד שנקבע בהיתר הפליטה.

המשרד להגנת הסביבה ניהל בעבר כמה הליכי אכיפה נגד חברת בז"ן, בהם בין השאר ארבעה הליכים פליליים שונים מאז שנת 2015 שבהם הורשעו החברה ונושאי משרה שבה בגין גרימת זיהום אוויר והפרות היתרי הפליטה, זיהום נחלים והפרות שהתגלו במסגרת מקרה שרפה במפעל. בית המשפט הרשיע את החברה ונושאי המשרה בה וגזר עליהם קנסות מצטברים בכלל התיקים לסכום כולל של יותר מ-2.7 מיליון שקל, מהם 450 אלף על חברת גדיב.

כמו כן, ננקטו הליכים פליליים והוטלו עיצומים כספיים גם על החברות הבנות של קבוצת בז"ן, כאו"ל וגדיב, ובסופם הורשעו החברות ונושא משרה בהן. עוד הוטלו עיצומים כספיים וקנסות בסכום כולל של כ-3.7 מיליון שקל על ידי המשרד להגנת הסביבה ובית המשפט בגין עבירות סביבתיות בחמש השנים האחרונות. קבוצת בז"ן חויבה לשלם כ-7.3 מיליון שקל בגין הפרות ועבירות סביבתיות. המשרד מנהל בימים אלו הליכים נוספים, מנהליים ופליליים נגד חברות קבוצת בז"ן בגין עבירות סביבתיות.

סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה של המשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן-דוד אמר: "אירוע הזיהום הוא תוצאת רשלנות חמורה של המפעל, אשר סיכנה את בריאות הציבור ופגעה בסביבה ובים. המשרד לא יאפשר למפעלים מזהמים לזלזל בהוראות החוק ובדרישות המשרד, אשר נועדו למנוע מאירועים מסוג זה להתרחש. נמשיך לקדם את פינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים, ועד להשלמת הפינוי נפקח ונאכוף מול מפעלים מזהמים ככל שנדרש".

 

 

 

סרטן זיהום המשרד להגנת הסביבה דליפה קנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד