כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תתכוננו להפוך למומחים

חומר טוב? איך תזהו איכות בקנאביס רפואי

איך מבדילים בין מוצר קנאביס איכותי לאחד שאולי עדיף להשאיר על המדף? בין אם אתם מטופלים בתפרחות קנאביס מיובשות או בשמן, יש קריטריונים רבים שיכולים להשפיע על האיכות של המוצר שתרכשו, מה שיכול להיטיב או להרע עם האפקטיביות הטיפולית שלו. רוצים לדעת איך מזהים מוצר טוב? קראו את הכתבה ותתכוננו להפוך למומחים

חומר טוב? איך תזהו איכות בקנאביס רפואי
קנאביס צילום: Michael Giladi/ Flash90

איכות מוצרי קנאביס רפואי

כניסה לתחום הקנאביס הרפואי יכולה להיות מרגשת ומרתיעה כאחד עבור מטופלים חדשים. כדי להבטיח שתצאו למסע שלכם בביטחון, חשוב להבין כיצד לזהות איכות במוצרים שתרכשו, בין אם אלה שמנים או תפרחות. על ידי לימוד הרמזים החזותיים והתעמקות במורכבות של פרופילי קנבינואידים, פרופילי טרפנים ושיטות מיצוי, אתם יכולים לגלות את הפוטנציאל האמיתי של הטיפול בקנאביס רפואי.

במדריך מקיף זה, נחקור את מדדי האיכות העיקריים שיאפשרו לכם לקבל החלטות מושכלות בעת בחירת שמנים ותפרחות לצרכים הרפואיים הספציפיים שלכם. התכוננו לפענח את המסתורין של צמח הקנאביס ולהעצים את הטיפול שלכם בדרככם לבריאות מיטבית.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

איך מזהים שמן קנאביס רפואי טוב

שמן קנאביס רפואי נראה די דומה ברוב המקרים, אבל ממש כמו עם שמן זית - גם במקרה זה יש הרבה קריטריונים בתהליך הזיקוק והייצור שיכולים להשפיע על טיב המוצר הסופי והפוטנציאל הטיפולי שלו.  אלה הגורמים החשובים שיש לקחת בחשבון בבחירת שמן קנאביס רפואי:

1.    שיטת מיצוי

שיטות מיצוי שונות יכולות להשפיע על איכות והרכב התמיסה הסופית. חפשו תמיסות המשתמשות בשיטות מיצוי מכובדות, כמו מיצוי סופר קריטי באמצעות פחמן דו חמצני (CO2) שלא עושה שימוש בממסים שעלולים להזיק כמו אתנול (אלכוהול).

2.    ספקטרום מלא, רחב או מבודד?

ניתן לסווג שמן קנאביס רפואי כבעל ספקטרום מלא של רכיבים פעילים ומשניים, ספקטרום רחב או מבודד. תמיסות ספקטרום מלא מכילות מגוון רחב של קנבינואידים, טרפנים ותרכובות מועילות אחרות המצויות בצמח הקנאביס. נהוג להאמין כי לתמיסות בספקטרום מלא יש פוטנציאל רפואי מיטיב, אך הן לא מתאימות לכל אחד ולכן קיימות גם שמנים רחבי טווח ומיצויים מבודדים.

תמיסות רחבות טווח פחות נפוצות בעת זו בשוק הקנאביס הרפואי, והן מציעות מוצר דומה לבעלות ספקטרום מלא אך לרוב ללא THC. תמיסות מבודדות מכילות רק CBD או THC טהורים, ומתאימות למטופלים שרוצים להימנע בכל דרך אפשרית מהמרכיבים המשניים בטיפול (טרפנים, קנבינואידים משניים ועוד).

3.    שמן בסיס

יצרני שמן קנאביס רפואי יכולים לעשות שימוש בשמני נשא שונים בעלי תועלות וחסרונות שונים שיש לקחת בחשבון. שמן הבסיס האידיאלי לרוב המטופלים נקרא MCT ועשוי בד״כ משמן קוקוס או גרעיני דקל. שמן MCT הוא בחירה פופולרית בשל קלות העיכול שלו וספיגתו המהירה, אך לעתים קרובות הוא מועדף בזכות טעמו הנייטרלי.

גם שמן זית הוא שמן נשא נפוץ בתעשיית הקנאביס הרפואי. לעומת שמן הקוקוס יש לו טעם, וקצב ספיגתו איטי יותר בהשוואה ל-MCT, אך הוא עשיר בתרכובות מועילות כגון נוגדי חמצון. בנוסף לאלו, ניתן למצוא גם שמן סויה, שמן זרעי קנבוס, ענבים, חמניות ועוד. לשמנים אלה עשויים להיות טעמים ופרופילים תזונתיים שונים, אז קחו בחשבון את ההעדפות שלכם וכל הגבלה תזונתית שיכולה להיות רלוונטית.

4.    מרכיבים וטעם

בגלל שלשמן יש טעם צמחי חזק מאוד, כדאי לשים לב למרכיבים הנוספים הנמצאים בשמן הקנאביס הרפואי. תמיסות מסוימות עשויות לכלול חומרי טעם וריח טבעיים או שמני בסיס ניטרליים כמו שמן קוקוס לעומת כאלה שיכולים להדגיש אפילו עוד את הטעם הצמחי, כמו שמן זית. שקלו כל הגבלות תזונתיות או אלרגיות שיש לכם, ואולי כדאי גם לבחור בשמן עם פרופיל טעם נעים לחך שלכם.

5.    שקיפות ובדיקות

רכשו שמן קנאביס רפואי של חברות שמקדמות שקיפות ומספקות תוצאות בדיקות מעבדה חיצונית. כך תוכלו להיות בטוחים שהיצרן אחראי ומקפיד לוודא ולעדכן את המטופלים בנוגע למינונים מדוייקים, טוהר והיעדר מזהמים כגון חומרי הדברה, מתכות כבדות ושאריות ממסים. חפשו והעדיפו מוצרי שמן קנאביס רפואי המציעים גישה נוחה לדוחות המעבדה שלהם.

חקרו את המוניטין והביקורות של המותג או המוצר שאתם שוקלים. חפשו משוב ממטופלי קנאביס רפואי אחרים שהשתמשו במוצר שמן קנאביס רפואי זה - שיחה פשוטה יכולה לספק תובנות לגבי היעילות הפוטנציאלית והאיכויות של המוצר.

איך מזהים תפרחת קנאביס רפואי טובה

סיפורן של התפרחות נראה על פניו פשוט יותר כי אנחנו רגילים לתעדף מוצרים אורגניים כמו פירות וירקות - אבל קנאביס זה קצת שונה. תפרחות קנאביס מייצרות מגוון רחב של ביטויים חזותיים, חלקם יכולים להיראות מוזרים למדי;

למרות שהגוון הדומיננטי בצמח הקנאביס הוא ירוק, תפרחות רבות מתכסות בגווני כחול, סגול או אדום. הארומות הצמחיות הדומיננטיות יכולות להתחלף בניחוחות שום, דלק ובטעם חריף. בעוד שחזותה של התפרחת לבדה אינה קובעת את האיכות או ההשפעות של הזן, היא יכולה לספק לכם כמה תובנות. הנה כמה נקודות עיקריות שכדאי לזכור:

גודל

למרות שאנחנו נוטים להעדיף פירות וירקות גדולים, במקרה של קנאביס רפואי יתכן וגודל הוא דווקא מכשול. עובשים נוטים להעדיף תפרחות גדולות בשל עושר הפינות החשוכות שהן מציעות להן, ותפרחות גדולות בדרך כלל מגיעות עם ענף לא שמיש באמצע שגורע ממשקל התפרחת.

אפילו שתפרחות גדולות מצטלמות ונמכרות יפה, דעו לכם שמומחים רבים דווקא מעדיפים לשמור לעצמם את הקטנות. חוץ מזה שבדרך כלל הן משתלמות יותר, הם גם טוענים שכל עוד יש להן כיסוי טריכומות שלם, הן מציעות חוויית טיפול טעימה ומספקת יותר.

כיסוי טריכומות

טריכומות הם אברונים זעירים דמויי שיער המכסים את פני השטח של תפרחת הקנאביס, בין היתר. אם תבחנו תפרחת קנאביס מיובשת, תוכלו לראות שיש עליה חלקיקים בגוון לבן - צהבהב, אלה טריכומות. הטריכומות הייחודיות שמכסות את התפרחת מכילות קנבינואידים, טרפנים ותרכובות אחרות האחראיות להשפעות הטיפוליות.

כשאתם בוחנים תפרחת שימו לב שכיסוי הטריכומות שלה עשיר וצפוף,  מכיוון שהן מעידות על עוצמה ותכולת קנבינואידים גבוהה. אם תהליך הייבוש והיישון בוצעו כהלכה, כיסוי הטריכומות יוכל להחזיר אור ולנצנץ ואף להותיר תרכובות דביקות ושמניות על קצות האצבעות.

צבע

תפרחות קנאביס יכולות להציג מגוון צבעים וגוונים בהתאם לזן ולתנאי הגידול. בעוד שצבע לבדו אינו מעיד על איכות, הוא יכול לחשוף פרטים מסוימים. בדרך כלל גוונים ירוקים הם נפוצים, אך חלק מהזנים מציגים גוונים של סגול, כחול או אפילו גוונים אדמדמים. וריאציות צבע אלו יכולות למשוך את העין אך אינן מעידות עם עוצמה או יתרונות טיפוליים.

מה שחשוב לבחון בגוון התפרחת הוא עוצמתו. תפרחת שמאבדת טריות מאבדת מעוצמת הצבע שלה עד שהופכת לאט לאט לחומה בגוון שמזכיר טבק. בנוסף, תפרחת שמעלה עובש או שיש עליה קימחון יכולה להציג כתמים לבנים או אפורים גדולים באופן ניכר מהטריכומות.

מידת יובש וקשיחות

התבוננו במבנה הכללי של התפרחת והבחינו איך היא מרגישה בידיכם. תפרחות קנאביס שגדלו היטב נוטות להיות צפופות, חדירות ודחוסות למדי. יש לציין באותה נשימה שהגנטיקה יכולה להשפיע על מאפיינים אלה, ולכן חשוב לבחון גם שיש לתפרחות איזון טוב בין לחות ליובש.

הימנע מפרחים שנראים יבשים מדי, שבירים או מתפוררים מכיוון שהם עשויים להעיד על אחסון או טיפול לקויים. מנגד, הימנעו גם מתפרחות שמרגישות לחות מדי בצורה שמקשה על העיבוד שלהן. מהסיבות האלו, חשוב גם לשמור את התפרחות כראוי כשהן אצלכם.

איכות הגיזום - טרימינג

איכות הגיזום או תהליך ה״טרימינג״ מתייחסת למידת היעילות של הסרת העלים העודפים אשר נגזזו מהתפרחות. לתפרחות שעברו טרימינג טוב תהיה כמות מינימלית של חומר עלים על גביה, מה שיאפשר לטריכומות להיות בולטות יותר - אך גם חשופות.

טרימינג שמשאיר את התפרחת ״ערומה לחלוטין״ חושף את הטריכומות יותר לאוויר ואור, אך מכיוון שהיעילות הטיפולית של העלים יכולה להיות פחותה - יצרנים שמעריכים את תבואתם בוחרים בטרימינג ידני ולא ממוכן ומשאיר כמה שפחות גזעים, עלים וחומר צמחי לא אידיאלי - גם אם זה בא על חשבון גודל גוש התפרחת.

לסיכום

חשוב לציין שבעוד היבטים חזותיים יכולים לספק כמה תובנות, הם לא האינדיקטורים הבלעדיים לאיכותו או להשפעותיו של מוצר קנאביס רפואי. פרופיל הקנבינואידים, הרכב הטרפנים והנסיבות הפיזיות שלכם חשובים באותה מידה, אם לא יותר, בקביעת הערך הרפואי של מוצר מסוים. הקפידו להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך בתחום הבריאות שיוכל לספק הכוונה מותאמת אישית למצבכם הרפואי ולדרישות הספציפיות שלכם.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד