ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"ניצלו את החולשה"

הפרצה שגרמה לסילוקם של התלמידים מהישיבה

הרשות להגנת הפרטיות קבעה כי משרד התחבורה הפר את הוראות חוק הגנת הפרטיות ותקנותיו לאחר שאותרה חולשת אבטחה במנגנון ההזדהות של משרד התחבורה שאפשרה גישה למידע אישי של תלמידי ישיבה המחזיקים ברישיון נהיגה | לרשות להגנת הפרטיות נודעה כי תלמידים בעלי רישיון נהיגה סולקו מהישיבה

הפרצה שגרמה לסילוקם של התלמידים מהישיבה
חרדי משוחח בטלפון צילום: Hadas Parush/Flash90

חולשת אבטחה במנגנון ההזדהות של משרד התחבורה אפשרה גישה למידע אישי של תלמידי ישיבה בכל הארץ באמצעות המענה הטלפוני ואתר האינטרנט של המשרד. תלונות שהתקבלו ברשות העידו על כך שהישיבות ניצלו את חולשת מנגנון ההזדהות כדי לברר אילו תלמידים הם בעלי רישיון נהיגה ובהתאם לממצאי הבדיקה, נודע כי תלמידים בעלי רישיון נהיגה סולקו מהישיבה.

הליך הפיקוח החל לאחר שברשות להגנת הפרטיות התקבלו פניות ותלונות רבות על שימוש לרעה של ישיבות חרדיות במוקד השירות ואתר האינטרנט של משרד התחבורה, כדי לברר האם תלמידיהן מחזיקים ברישיון נהיגה. שיטת פעולה זו כוללת פנייה להפקת עותק (כפל) רישיון באמצעות מוקד השירות של משרד התחבורה או אתר האינטרנט, תוך הזדהות כתלמיד הישיבה באמצעות מסירת מספר תעודת הזהות שלו ושנת לידתו. פרטים אלה התקבלו מהתלמיד במעמד הרישום לצורך הצטרפות לישיבה, וכאמור נוצלו לרעה לצורך בירור האם התלמיד מחזיק ברישיון נהיגה, בירור שנעשה ללא הסכמתו. 

הליך הפיקוח שערכה הרשות, עלה כי במערכות הממוחשבות של משרד התחבורה לא נעשה שימוש במנגנון זיהוי מספק לאימות זהותו של אדם. כך, חולשת האבטחה במערכות משרד התחבורה מאפשרות, באמצעות תעודת זהות ושנת לידה, לגלות האם אדם אחר מחזיק ברישיון נהיגה, ובכך לפגוע בפרטיותו, בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות ותקנותיו. במכתב ההפרה ששלחה הרשות להגנת הפרטיות בחודש שעבר למשרד התחבורה, היא קובעת שמידע על כך שאדם מחזיק ברישיון נהיגה, הוא מידע המוגן לפי חוק הגנת הפרטיות, ומהווה לכל הפחות "ידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם". 

במכתב ההפרה קבעה הרשות כי משרד התחבורה הפר את חובתו כגוף ציבורי, שלא למסור מידע על אדם, מתוך מאגר מידע ציבורי, למי שאינו נושא המידע וללא הסכמתו של נושא המידע. עוד קבעה הרשות, שמנגנון ההזדהות הקיים במערכות המחשוב של משרד התחבורה אינו עומד בהוראות החוק והתקנות. בכך משרד התחבורה מפר את חובתו להגן כראוי על המידע של הציבור. במכתב, מדגישה הרשות כי "מסירת מידע מסוג זה לפלוני, ללא הסכמת נושא המידע, מהווה פגיעה מובהקת בפרטיות, על אחת כמה וכמה מקום בו היא באה לידי ביטוי בפגיעה מהותית במהלך חייו של נושא המידע, בדרך של סילוקו מהישיבה בה הוא לומד, על כל המשתמע מכך".

משרד התחבורה לא השיב למכתב ההפרה.

 

 

תחבורה רשיון נהיגה ישיבה תלמידי ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד