כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
סובל מתסמינים שונים

שלח יד לצינור מים שבגינה והנחש הכיש אותו בזרוע

גבר הוכש על ידי נחש בגינת ביתו בצפון. הגבר ביצע עבודות בחצר הבית, שלח ידו אל כיוון צינור המים, נחש שארב בסמיכות הכיש אותו. אם רואים נחש בסביבת המגורים יש להתרחק ולקרוא ללוכד נחשים מוסמך

שלח יד לצינור מים שבגינה והנחש הכיש אותו בזרוע
נחש בואה קשת צילום: pixabay

גבר בשנות החמישים לחייו, פונה אתמול במהלך הלילה אל רמב"ם, לאחר שהוכש על ידי נחש בגינת ביתו. הגבר, שניצל את שעות הערב המאוחרות לביצוע עבודות בחצר הבית, שלח ידו אל כיוון צינור המים, אז נחש שארב בסמיכות והכיש אותו.

עם הגעתו של הגבר אל רמב"ם, הוא טופל בחדר הלם כשהוא סובל מתסמינים שונים בשל התפשטות הארס, ולאחר שקיבל את הנסיוב לטיפול בהכשה, הועבר להמשך השגחה במחלקת טיפול נמרץ פנימי, שם הוא שוהה גם כעת כשמצבו מוגדר יציב.

על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות שברמב"ם, בין החודשים ינואר למאי, טופלו במרכז 17 פניות הנוגעות להכשות נחש ו-57 פניות העוסקות בעקיצות עקרב. הצפי הוא כי עם התחממות מזג האוויר, כבכול שנה, מספר המקרים הללו ילך ויגדל.

"בעונת האביב והקיץ מתרבים מקרי הכשות נחשים", מסבירים מומחי המרכז הארצי למידע בהרעלות, ומציינים כי לא כל הנחשים ארסיים, אך קיימים בישראל מספר מינים של נחשים ארסיים כמו הצפע המצוי והאפעה המגוון. "בכל רחבי הארץ יש מינים ארסיים ולא ארסיים, והכשות עלולות לקרות בטיולים, בילוי בפארקים, גני משחקים וגם בסביבת הבית. לכן - כמו במקרים רבים, הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה", מחדדת ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות שברמב"ם.

חשוב מאד לדאוג שאזורי המגורים, העבודה והמשחקים יהיו נקיים ולא יהיו מכוסים עשביה, קוצים, ערמות פסולות או מקומות מסתור אחרים בהם עלולים להתחבא נחשים. יש לזכור שהנחשים הארסיים בישראל פעילים גם בלילה לכן שיוצאים לטיול או לחצר לפנות ערב או בלילה, יש לדאוג לתאורה טובה או פנס ולהסתכל היטב סביב.

אם רואים נחש בסביבת המגורים יש להתרחק ולקרוא ללוכד נחשים מוסמך. בטיול, כאשר ישנים בחיק הטבע, יש לבחור מקום לינה פנוי ולהתרחק מערמות אבנים או שיחים. מומלץ להניח בגדים וחפצים במקום גבוה ולבדוק היטב את שק השינה לפני שנכנסים אליו. בזמן ההתארגנות בבוקר יש לנער בזהירות את כל הציוד ולבדוק את הבגדים והנעלים.

כמה כללים פשוטים שכדאי לזכור: כיצד נמנע הכשות?

נשמור על סביבת הבית, גני הילדים, קייטנות וגני המשחקים נקיה מעשביה וגרוטאות.

נצא לטיול בנעלים סגורות.

לא נכניס ידיים ורגלים למקומות בהם עלולים להסתתר נחשים כגון שיחים, בין סלעים וכדומה.

מה נעשה במקרה של הכשה?

נתרחק מהנחש ונקרא מיד לאמבולנס.

לא ננסה לתפוס או להרוג את הנחש! לצלם רק ממרחק בטוח!

נסיר שעון או תכשיטים (טבעות, צמידים, שעון וכו') מהגפה המוכשת. אין לחבוש, לקבע, לקרר או לנסות להוציא את הארס.

נמתין לפינוי במנוחה.

בית החולים רמב"ם נחש ארס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד