כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הצריף המיתולוגי ועץ האתרוגים

היסטוריה בבני ברק: ביתו העתיק של ראש הישיבה נהרס

בגבעת ישיבת פוניבז' שכן ביתו צמוד-הקרקע של מנהיג עולם התורה מרן רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל שהיה תל תלפיות להמוני מבקשי עצה וברכה. היום נהרס הבית המיתולוגי לטובת בניין מגורים חדש שייבנה במקום. 'בחדרי חרדים' מביא את הסיפור המלא סביב הבית ועץ האתרוגים

היסטוריה בבני ברק: ביתו העתיק של ראש הישיבה נהרס
הריסת ביתו של מרן הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ביתו העתיק והישן של מרן ראש הישיבה הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל ברחוב וילקומירר 4 בבני ברק נהרס היום (שני) כליל לקראת בניית בניין מגורים במקום. 

הבית במעלה רחוב וילקומירר שבגבעת ישיבת פוניבז' קיים כבר למעלה משמונים שנה. ראש הישיבה זצ"ל שהתגורר במקום, תחילה בצריף עץ, הנהיג את עולם התורה מביתו הקט שהיה לתל תלפיות. 

הגרמ"י זצ"ל קנה את השטח הזה כשנתיים לפני שנפתחה ישיבת פוניבז' בשנת תש"ב - שמנתה בשנת תש"ד 6 תלמידים.

הבית היה בתחילה לצריף ואט אט נבנה לבית. כשפוניבז' נפתחה מרן ה'חזון' איש אמר למרן הרב מפוניבז' שישלח בחורים לישון אצלו בבית כדי שיהיה לר' מיכל יהודה קצת כסף והוא שלח אז את האחים מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל והגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל ללון בביתו. 

מרן הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל בפתח ביתו עם נאמן ביתו הרב חיים אסחייק. צילום: ארכיון

בתו, הרבנית קורלנסקי שתחי' סיפרה כי היא זוכרת שהם היו מגיעים לבית. וכך במשך כמה שנים, כל לילה היו באים האחים לבית אדלשטיין ולומדים עם ראש הישיבה ספר 'מקח וממכר' ומקבלים כוס חלב. 

המפורסם ביותר היה עץ האתרוגים ששתל רבי מיכל יהודה זצ"ל בחצר הבית שקיבל מרבו מרן בעל ה'חזון איש' זצ"ל והיה מפורסם כזן 'חזון איש'. 

הכול החל כשבאחד הבקרים לאחר שסיים את תפילת שחרית כותיקין במניין אצל מורו ורבו מרן החזון איש זי"ע, ביקשו רבו הגדול מרבי מיכל יהודה זצ"ל שיכנס עמו לחדרו. מרן החזון איש פתח את הארון הקטן ששימש למקום קירור על ידי בלוק קרח שהיה מונח שם, הוציא מעטפה שבתוכה היו גרעינים מהאתרוג עליו בירך בסוכות, ומסרו לתלמידו – מרן הגרמי"ל זצ"ל, וביקשו: "קח גרעינים אלה ונטע אותם בחצר ביתך ותגדל מהם עץ שיוציא אתרוגים מהודרים לברכה".

עץ האתרוגים בחצר הבית. צילום: ארכיון

מאז, סיפורים רבים נסובו סביב העץ המפורסם ורבים מגדולי ישראל בירכו עליו. כך למשל מרן הסטייפלער .

מדהים ומפעים, שבימי האבל לפטירת רבי מיכל יהודה זצ"ל בחדשי תמוז ואב, בזמן שמדי שנה היו מורידים מהעץ כמה מאות אתרוגים, לא נראה על העצים שום פרי, וראו בחוש שמאז שעלה לשמי רום ונסתלק לישיבה של מעלה נסתלקה הברכה מפרי עץ הדר. 

בזמנו, פרסם העיתונאי ישראל כהן ב'מרכז העניינים' כי מאז פטירתו של הגרמ"י, מצבו של העץ החל להידרדר - הפירות נשרו והפרחים נבלו. כשנודע הדבר לאדמו"ר מתולדות אהרן, שמקפיד אף הוא לברך מדי שנה על אתרוג מחצר הגרמ"י, שלח מומחים לענייני אתרוגים לבדוק את העצים. המגדלים שבו עם תשובה זהה: "העצים התייבשו - ולא ניכרת שום סיבה שהביאה לתוצאה המשונה הזו".

תלמידיו של רבי מיכל יהודה עלו לקברו של מרן בעל החזון איש זי"ע ולקברו של רבי מיכל יהודה זצ"ל ונשאו שם תפילה שתמשיך הברכה באילן, ואכן אחר כך ניכרה קצת התאוששות בעצים וצמחו כמה עשרות אתרוגים בודדים מפרי הדר מיוחס זה שהועבר מאוחר יותר לפרדס במרכז הארץ.

היום, כאמור נהרס הבית הקטן שהיה בית צמוד קרקע ובקרוב ייבנה במקומו בניין מגורים. 

הרב מיכל יהודה ליפקוביץ אתר פרספקטיבה אתרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד