י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מניית פיליפ מוריס העולמית בדרך להפוך למניית קיימות - ESG

אנליסטים בכירים: זה הזמן לקנות את המנייה; "פיליפ מוריס, היא חברה שונה מכפי שהייתה"  

מניית פיליפ מוריס העולמית בדרך להפוך למניית קיימות -  ESG
מטה פיליפ מוריס העולמית צילום: יח"צ

בראיון יוצא דופן לפייננשל טיימס הצהיר מנכ"ל פיליפ מוריס העולמית, יאצק אולצ'ק, כי החברה מתווה את הדרך להפוך את המנייה שלה, למניית ESG. הראיון עורר הדים רבים, וצוטט באתרי חדשות ואתרים פיננסיים מובילים (כמו CNN, Seeking Alpha, Market Screener ואחרים).

 

מחקרים עדכניים קושרים חברות עם מאפייני קיימות ואחריות תאגידית טובים יותר, לתחזיות תשואה טובות יותר. לפי הפיינשל טיימס, השקעות ESG הן כעת הפלח הצומח ביותר בתעשיית ניהול הנכסים. המונח מייצג מגוון גישות להשקעה אחראית ובת קיימא המתחשבת בכללי אחריות תאגידית, אחריות חברתית, ושמירה על איכות הסביבה (כגון השקעה בענפי אנרגיה ירוקה יותר).

במשך שנים רבות, כחלק ממדיניות ה-ESG שלהם, חלק מהבנקים ומהמשקיעים נמנעו מרכישת מניות של חברות המעורבות בייצור או הפצה של אלכוהול, מוצרי טבק, קנאביס וכדומה, וכן מהשקעה בתעשיות כמו תעשיית ההימורים, הדלק או תעשיות ביטחוניות. עם זאת, לאחרונה חל שינוי מסוים בעמדתם. מספר משקיעים, כולל SEB השבדית, שינו את עמדתם לגבי השקעות בתעשיות אלו. האם מגמה תשפיע גם על תעשיית הטבק?  

בתגובה לפרסומים, גם אתר האנליטסים של חברת דאו ג'ונס, 'Barron’s' יצא בהצהרה: "זה הזמן לקנות את המנייה של פיליפ מוריס". לדברי האנליסט בריאן אנגלר, מנהל תיקים בקוביץ' אינווסטמנט גרופ פרטנרס; "פיליפ מוריס, היא חברה שונה מכפי שהייתה. רכישת חברת Match Swedish בנובמבר מבססת את המובילות העולמית שלה בתחום הניקוטין". אנגלר התייחס לפורטפוליו של מוצרי החברה שאינם דורשים מהמשתמשים לשרוף טבק ושלהם פוטנציאל נזק מופחת. "עסקה זו נסגרה חודש לאחר ששילמה לאלטריה 2.7 מיליארד דולר עבור הזכויות למכור את מוצר הדגל IQOS של פיליפ מוריס בארה"ב, ובכך סימנה את חזרתה הראשונה של פיליפ מוריס לשוק המקומי מאז ששתי החברות נפרדו ב-2008."

"משמעות שתי העסקאות", אומר אנגלר נהיא שפיליפ מוריס יכולה להיות בעלת עתיד ארוך ובהיר יותר ממה שחששו משקיעים רבים". וכי "הן הוכחה נוספת לכך שפיליפ מוריס נמצאת בדרך להיות עסק עמיד, רווחי וצומח לעוד הרבה מאוד זמן".

אייקוס של פיליפ מוריס • קרדיט: פיליפ מוריס

בראיון לפייננשל טיימס אמר אולצ'אק, מנכ"ל החברה, כי "האסטרטגייה של פיליפ מוריס לסגת מסיגריות צריכה להוביל לחשיבה מחודשת בקרב משקיעים. המעבר של פיליפ מוריס מסיגריות בוערות לחלופות לצריכת ניקוטין ללא בעירה עם פוטנציאל נזק מופחת, שהיוו כשליש מהכנסותיה בשנה שעברה, הציב את קו המוצרים החדש של החברה "על הדוכן" בכל הנוגע להשפעה סביבתית, חברתית וממשלתית", אמר.

כחלק מאסטרטגיה לגייס משקיעים שהתנערו מהמניה עד כה בגלל מדיניות ה-ESG שלהם, התקיימו מספר שיחות ראשוניות עם קרנות מובילות באירופה, כולל פגישת פנים מול פנים עם צוות קשרי משקיעים באחת החברות; אולצ'אק אמר כי "מנהלי הנכסים לא יקדישו זמן לדבר איתך אם הם לא חושבים שיבוא יום בו הם יצטרכו לשקול מחדש את מדיניות ההשקעה הקודמת שלהם ביחס לחברה". כשנשאל אם הוא מאמין שפיליפ מוריס יכולה להיות מסווגת בעתיד כמניית ESG בעקבות מדיניות ההשקעה שלה בחלופות לעישון סיגריות, השיב: "אני חושב שכן".

פיליפ מוריס כזכור, הציבה לעצמה יעד שעד 2025 מחצית מהכנסותיה יגיעו ממוצרים ללא-עשן, הכוללים בעיקר את מערכת חימום הטבק IQOS. עם זאת, אנליסטים צופים שהשיעור כנראה יהיה נמוך במעט מ- 50%. ביחס לכך, אמר אולצ'אק: "ישנה אסכולה אחרת שגם צוברת יותר ויותר תאוצה, שטוענת שדווקא בהימנעות מענף מסוים אתה מוותר כמשקיע על היכולת להשפיע לאן החברה תלך".

הפיננשל טיימס מציין כי האתגרים סביב הגדרת ESG מורכבים מכיוון שאין מסגרת אוניברסלית, אובייקטיבית וקפדנית אחת. באירופה, שבה מגמת ה-ESG מתקדמת יותר, מנהלי נכסים מתלוננים על כך שחוקים חדשים של האיחוד האירופי לסיווג השקעות בנות קיימא אינם ניתנים לביצוע, פיינשל טיימס מצטט את גאיין גוראב, אנליסט ב-Barclays, שאמר " כי לפיליפ מוריס יש את הנרטיב הטוב ביותר להפוך למניית ESG בענף...", האנליסט מתייחס למוצרים כגון IQOS ורכישתה של Swedish Match בשנה שעברה ב-15.7 מיליארד דולר. מאידך הוסיף גוראב כי "הרף שבו קרנות ESG יתחילו להסתכל על הענף הוא גבוה מאוד", וטען כי "יש להם עוד מסע ארוך לעבור לפני שיצליחו לשכנע את המשקיעים".

פיליפ מוריס סיגריה אלקטרונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד