ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
אופטימיות זהירה

בשל ירידת מחירי הדלק: האינפלציה בארה"ב בשפל מאז 2021

האטה משמעותית באינפלציה בארה"ב ל-4% מ-4.9% | הנתון הנמוך מוסבר בעיקר הודות לעובדה שמחירי הבנזין ירדו כמעט ב-20% | עם זאת מחירי הדיור עדיין עולים בחדות

בשל ירידת מחירי הדלק: האינפלציה בארה"ב בשפל מאז 2021
דגלי ארצות הברית צילום: unsplash

מחירי הביצים, דלק ורהיטים ירדו בארה"ב בחודש שעבר, ועזרו לצמצם את האינפלציה לפחות מחצי מהשיא שלה לפני שנה. האינפלציה, קצב עליית המחירים, הייתה 4% במהלך 12 החודשים עד סוף מאי. כעת היא ירדה מ-4.9% באפריל וסימנה את החודש ה-11 ברציפות שבו עליות המחירים נחלשות.

העדכון מגיע בזמן שהבנק המרכזי של ארה"ב נפגש כדי לדון אם הוא צריך לעשות יותר כדי להילחם באינפלציה. גורמים רשמיים העלו את עלויות ההלוואות בכלכלה הגדולה בעולם בחדות מאז השנה שעברה כדי לנסות לרסן את המחירים, מה שדחף את הריבית המרכזית של הפדרל ריזרב ליותר מ-5%, מכמעט אפס במרץ 2022.

אנליסטים צופים שהבנק הפדרלי ישאיר את הריבית ללא שינוי החודש, מה שמשקף את ההתקדמות שנעשתה כדי להקל על לחצי המחירים, שכן עלויות אשראי גבוהות יותר מכבידות על ההלוואות וההוצאות.

מחיר הביצים ירד ב-13.8% מאז השנה שעברה - הירידה הגדולה ביותר מאז 1951. מחירי הבנזין ירדו כמעט ב-20%. בסך הכל, ברמה של -4%, האינפלציה היא הנמוכה ביותר מאז מרץ 2021, אמר משרד העבודה.

אבל העדכון גם הראה שהמחירים בחלקים רבים של הכלכלה עדיין עולים בהתמדה - והרבה יותר מהר מהשיעור של 2% שה'פד' מחשיב כבריא. בפרט, מדדי עלויות הדיור, כולל דמי השכירות, ממשיכים לטפס בחדות. כמו כן, נרשמו עליות מחיר חדות עבור בירה, בגדי נשים ושירותים, החל מאחזקת רכב ועד אגרות בית ספר.

"אל תלך שולל מהירידה החדה באינפלציה הכותרתית, שכמעט הכל מוסבר בירידות במחירי הבנזין. המספרים הללו מראים שהלחצים האינפלציוניים הבסיסיים עדיין גבוהים באופן עקשני", אמר בריאן קולטון, כלכלן ראשי בפיץ'.

האינפלציה בארה"ב הגיעה לשיא של 9.1% ביוני 2022, כאשר המלחמה באוקראינה הובילה לזינוקים במחירי האנרגיה והמזון. זה היה השיעור המהיר ביותר מאז נובמבר 1981. למרות שהבעיה שככה מאז, כמה אנליסטים אומרים שהפד יצטרך לעשות יותר כדי להשתלט על האינפלציה.

אינפלציית הליבה כביכול, שנתפסת כמדד טוב יותר ללחצים הבסיסיים מכיוון שהיא אינה כוללת מוצרי מזון ואנרגיה משתנים, עלתה ב-0.4% מאפריל עד מאי, קצב זה נשאר יציב במשך שלושה חודשים ברציפות.

באירופה, הבנק המרכזי האירופי צפוי להעלות את הריבית בפגישתו השבוע.

 

אינפלציה גבוהה ארצות הברית הבנק הפדרלי ריבית ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד