כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
זה ההסבר

מקומם: טיסות למסתננים במאות מיליונים על חשבוננו

המדינה לא גובה מעובדים זרים לא חוקיים הוצאות שהייתם והטסתם לארצם | בכנסת הוצע להעביר את כספי העובדים הזרים שלא נמצא להם דורש, לטובת הכשרת הסודנים שיעזבו מרצונם לקנדה

מקומם: טיסות למסתננים במאות מיליונים על חשבוננו
אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה המיוחדת לעניין העובדים הזרים דנה בגביית הוצאות הרחקה מעובד זר לא חוקי שהושב לארצו. יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו מ'הליכוד' אמר, "הנושא בלב האג'נדה שלי, ככל שחייהם של העובדים הלא חוקיים לא יהיו נוחים, הם יהגרו מכאן וגם ישקלו האם להגר ארצה. העובדים שולחים את הכסף שהם מרווחים למשפחתם בחו"ל. ככל שכספם יישאר בארץ עד יציאתם, הם יעדיפו לצאת כמה שיותר מהר ולחזור לארצם".

עו"ד דוד פטר מפורום קהלת אמר, "הנתונים מראים גידול בהליכים משפטיים שמנהלים עובדים זרים במטרה לעכב את הרחקתם מהארץ. גם כאשר העתירות נדחות, לא גובים מהם הוצאות משפט שנפסקו נגדם. מתשובת המדינה אלי עולה כי מעולם לא נוהלו הליכי גביה כנגד עובדים זרים. מדובר ב-7 מיליון ₪ שלא נגבו. בשנת 2014 רק ב-19% מהתיקים נגבו הוצאות. יש בכך פגיעה בשלטון החוק. עובד זר שמנהל הליך שיכול להימשך עשר שנים, מרוויח זמן, לא משלם הוצאות משפט ובינתיים הוא עובד בארץ. למעשה העובד הזר רוכש זמן בהליכי סרק".

עוד אמר עו"ד פטר, "על פי החוק עובד זר מפקיד את הצבירה הפנסיונית שלו בקרן מיוחדת לעובדים זרים. אם העובד נשאר לעבוד בארץ באופן לא חוקי, על מנת לתמרץ אותו לצאת מהארץ, החוק מאפשר לנכות לו חלק מכספי הפיקדון. בשנת 2016 ניכו רק לעובד זר אחד מכספי הפיקדון. בשנת 2017 ניכו ל-55 עובדים ובשנת 2020 ל-124 עובדים, בזמן שעובדים בארץ כ-20,000 עובדים זרים לא חוקיים. יש בכך החלשת שלטון החוק, פגיעה במדיניות ההגירה, ואובדן משאבים כלכליים".

מנהל מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין יוסי אדלשטיין אמר, כי "האתגר לא פשוט. עובדים מנהלים הליכי סרק וערעורים אין סופיים. לאחר כמה שנים, העובד הזר נשוי עם ילדים. לדבריו, אני רואה את הוצאת העובד הזר מהארץ בעדיפות ראשונה, גם במחיר של אי גביית הוצאות הרחקה. משמורת עובד זר עולה כ-400 ₪ ליום". אדלשטיין אמר כי בחודש הבא יוחל בפיילוט גביית עלות כרטיסי טיסה והוצאות שהיה. לדבריו, צריך לחייב את מבקש המקלט להפקיד ערבות עד תום ההליכים.

הרחקת עובדים זרים ב-340 מיליון בארבע שנים

ממסמך שהוגש לוועדה ע"י המרכז למדיניות הגירה ישראלית עולה כי הוצאות המדינה בגין הרחקת עובדים זרים בשנים 2015-2019 עמדו על כ-340 מיליון ש"ח.

נציגי משרדי הממשלה שהופיעו בוועדה התקשו להשיב לשאלת יו"ר הוועדה מדוע לא מחלטים לעובדים הזרים הלא חוקיים, הוצאות שהייה, הוצאות משפט ואת עלות הטסתם לחו"ל. בדיון עלה כי סמכויות האכיפה מפוזרות בין גופים שונים. הטענה שנשמעה מפי נציגי המשרדים היא כי אין סמכות חוקית לבצע את הגביה, בנוסף למורכבות בירוקרטית ברשות האכיפה בהחלת הליך גביה מהיר.

450 ש"ח ליום בכלא

אהרון בראל מענף תקציבים בשירות בתי הסוהר אמר שעלות שהיית בלתי חוקי בשב"ס עולה כ-450 ש"ח ליום. רובם מורחקים מהארץ תוך ימים ספורים. אולם יש שוהים שמוחזקים חודשים ולעיתים אף שנים.

ח"כ רביבו הגיב לדברים ואמר, אני לא מתכוון להרפות. נמאס לי לשמוע על עילות כאלו ואחרות למה לא גובים מהעובדים הוצאות שהמדינה משלמת.

עו"ד רוני נויבאור ממשרד המשפטים אמרה, האפוטרופוס הכללי מחזיק בכ-16 מיליון ₪, שהגיעו בשלוש השנים האחרונות, כספים של עובדים זרים שאין להם דורש בחלוף שנתיים או שבע שנים, תלוי במקור הכסף. לדבריה, הכספים מיועדים לרווחתם ובריאותם של עובדים זרים.

תמר להבי ממשרד הרווחה אמרה כי משרדה קיבל 30 מיליון ₪ לתקצוב מסגרות לפעוטות זרים.

יו"ר הוועדה אמר בתום הדיון, "אני אפעל לכך שהכספים שמופקדים אצל האפוטרופוס הכללי יופנו לטובת מתווה שיזמתי להכשרת סודנים ואריתראים שנייצא לקנדה, וכן לטובת הוצאתם מהארץ של העובדים הלא חוקיים. רביבו אמר כי הוועדה תקיים דיון בנושא אכיפה כלפי משכירי דירות לעובדים לא חוקיים".

גירוש מסתננים טיסות עובדים זרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד