כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הנושא הבוער עלה לדיון

האזרח המיואש: "אין משהו שלא נגנב לי"

חקלאי מהדרום הלין בדיון בכנסת: "למשטרה חסר ידיים עובדות ואנחנו מופקרים - הכל נגנב לנו; בסוף על הפרוטקשן משלמים כל אזרחי ישראל" | ראש מועצה אזורית נווה מדבר, איברהם אלהוואשלה: "הבדואים לא נולדו כאנשים עבריינים. המדינה לא התייחסה אף פעם לבדואים בצורה רצינית ובהתאמה לאורחות חייהם"

האזרח המיואש: "אין משהו שלא נגנב לי"
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pexels

הוועדה לביקורת המדינה דנה בדו"ח מבקר המדינה על היבטי משילות בנגב. בדו"ח עלה כי הניהול ברשויות בנגב במצב קשה, במשק המים והביוב, ניצול לרעה של זכויות, תשתיות, גביית מיסים, היבטי איכות הסביבה, רווחה, בריאות ועוד. על אף התקצוב הממשלתי מכוח החלטות הממשלה לאורך השנים בתוכניות חומש בהיקף של מיליארדי שקלים, שנועדו לצמצם את הפערים בין המגזרים, והקצאת תקציבים שוטפים לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות הבדואיות בנגב, הפערים בין היישובים הבדואיים לשאר היישובים בנגב נותרו ניכרים.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי אמר כי "דיון זה הוא כחוט השני מהדיון הקודם לגבי אובדן הביטחון האישית בחברה הישראלית ובחברה הערבית בפרט. יש בדו"ח זה היבטים נרחבים בביקורת שעשה מבקר המדינה ואלו הקשורים לפשיעה שנעשית ולפרוטקשן ולחוסר המשילות שכולנו יודעים על הנגב. גם בכך יש צורך בגורם מתכלל ואחראי שיטפל בנושא ולא מספיק לומר יש תכנית. בלי גורם אחראי המצב בנגב וחוסר המשילות יימשך".

ח"כ יואב סגלוביץ' מ'יש עתיד' אמר: "מסלול בטוח שהחל בממשלה הקודמת לא ממשיך כי אין פרויקטור שמטפל בו. הממשלה צריכה לייצר החלטה כי זה לא קיים היום. הטיפול הוא ביעדים, בתופעות ובתהליכים".

ח"כ מיקי לוי בדיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

לדברי ח"כ יוסף עטאונה מ'חד"ש תע"ל': "יש עיוות למושג משילות, משום שכל נושא האכיפה הוא בקצה. המשילות מתחילה באחריות של משרדי הממשלה השונים לאזרחים. בין הבעיות שקיימות: כל ילד 5 במערכת החינוך הבדואית נושר, לרבים מהילדים אין גן, שיעור הסטודנטים בהשכלה הגבוהה מהחברה הבדואית נמוך. איפה אחריות הממשלה שנה אחר שנה לגבי החברה הבדואית?".

ראש מועצה האזורית נווה מדבר, איברהם אלהוואשלה אמר בדיון: "אני לא מחפש אשמים, הדברים שהוצגו הם התוצאות אך אף אחד לא שאל מהם הגורמים שהביאו למעשים אלה. יש סיטואציה שנקלעו אליה האזרחים הבדואים בנגב בגלל בעיות היסטוריות ומלחמות. המדינה לא התייחסה אף פעם לבדואים בצורה רצינית ובהתאמה לאורחות חייהם. הבדואים לא נולדו כאנשים עבריינים, אלא מדובר בחברה מוחלשת ויש לעשות צדק חברתי. המדינה צריכה לתת את הפתרונות, האפשרויות ואח"כ יבוא שלב האכיפה והחוק".

תומר מנשה, חקלאי מ'שדה משה' אמר: "כולנו בסוף - כל אזרחי ישראל משלמים את המחיר של פרוטקשן. רוב השטחים שאנחנו נוסעים בהם בכבישים יש חקלאות משני הצדדים. אנחנו מופקרים כי למשטרה חסר ידיים עובדות ולא מטפלים בפשיעה חקלאית. גונבים לי מיכלי דשן, פירות, שעוני מים, ציוד חקלאי ועוד. אין משהו שלא נגנב לי. ברגע שמתנדבי השומר החדש לא בשטח - גונבים הכל".

חברי הכנסת יואב סגלוביץ ואליהו רביבו | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

נצ"מ אייל אזולאי סגן מפקד מרחב הנגב אמר בדיון כי יש כיום חוסר במחרב של 234 שוטרים - המרחב באיוש של 84%. המאבק הוא לא רק באמצעות שוטרים, אלא גם באמצעות אמצעים טכנולוגיים. הוקמה מפקדה – מפקדת צירים ככח שהוקמה בשיתוף עם אגף התנועה להסדרת. הןקמה מפקדת מגב – טיפול באלימות, קטטות, אמל"ח ונהיגה. הוקם זרוע בט"פ בנגב שתפקידו לתת את המאמץ בעומק השטח. צהל מסייע לנו בעניין וגייס אפילו פלוגת מילואים בסיוע בטיפול בחממות קנאביס. אנו מתחילים לראות בשנת 2023 בלימה. היום קשה להבריח סמים בגבול ישראל מצרים, ולכן אנו רואים גידולים יותר צפונה באזור קריית גת. לקחנו 270 יעדים המשפיעים ובנינו תכנית שלמה סביבם. תחנות דלק – תפסנו עשרות מיכלי דלק ובלוני גז מסוכנים".

נציג הרשות להסדרת הבדואים אמר בדיון כי השר לשוויון חברתי מקדם הצעת החלטה לוועדת שרים שאמורה לידון בשבוע הבא במסגרתה אמורות להרשם הסכמות על תקצוב של יחידת יואב. תכנית תקנונית שתחול על התכניות שמטרתן להקל על התנאים להוצאת היתר בניה וזה בכפוף להסכמה של הרגולטורים השונים. משימות אלה נועדו להסרת החסמים להסדרת ההתיישבות.

טרור חקלאי גל גניבות מיקי לוי הוועדה לביקורת המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד