כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"סיבה גדולה לגאווה"

נתונים חסרי תקדים בהיקף היצוא הביטחוני של ישראל • כל המספרים

שיא חדש בהיקף היצוא הביטחוני לשנת 2022 ועל חתימת חוזים חדשים בהיקף של 12.546 מיליארד $. מדובר בנתון הגבוה אי פעם ובשנה שנייה ברציפות שבה נקבע שיא חדש בהיקף חתימת החוזים החדשים. במהלך השנה הצליחו כ-120 תעשיות ביטחוניות, בסיוע ובתמיכת סיבט ואגפי משרד הביטחון, לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם, בהם גם מגה עסקאות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים

נתונים חסרי תקדים בהיקף היצוא הביטחוני של ישראל • כל המספרים
כלי טיס בלתי מאוייש כטבם, אילוסטרציה צילום: ויקיפדיה

שיא בהיקף היצוא הביטחוני של מל"טים ורחפנים, זינוק פי 10 בעסקאות יצוא בין משרדי ההגנה, מחצית מהחוזים הם 'מגה עסקאות' בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר. היקף היצוא הביטחוני למדינות הסכמי אברהם הגיע לכ- 3 מיליארד דולר.

הנדבכים המשמעותיים ביצוא הביטחוני בשנת 2022: בתחום יצוא מערכות מל"טים ורחפנים נרשם זינוק של 25%, טילים, רקטות, ומערכות הגנה אווירית 19%, מערכות מכ"ם ול"א - 13%, כלי טיס מאוישים ואוויוניקה - 5%, תצפית ואופטרוניקה - 10%, אמצעי ירי ושיגור - 5%, כלי רכב ורק"מ - 5%, מערכות תקשוב וקשר - 6%, מודיעין מידע וסייבר - 6%, תחמושת וחימוש - 4%, מערכות ימיות - 1%, שירות לקוחות ושונות - 1%.

נתוני היצוא הביטחוני לפי פילוח גיאוגרפי

30% מהיצוא בשנת 2022 היה לאסיה והפסיפיק, 29% לאירופה, 11% לצפון אמריקה, 24% למדינות הסכמי אברהם, לאפריקה 3% ולאמריקה הלטינית - 3%.

שיעור חוזי היצוא בין מדינות (GTG) שחתם משרד הביטחון זינק גם הוא לשיא כל הזמנים, למעלה מ-4 מיליארד דולר לעומת 412 מיליון דולר בשנת 2018. מגמה זו משקפת עלייה של פי 10 בתוך 5 שנים.

התפלגות חתימת חוזים ע"פ היקף כספי

48% מהעסקאות הגדולות היו בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר, 20% מהעסקאות נעו בין 50-100 מיליון דולר, ו-20% נוספים מהעסקאות היו בהיקף של עד 10 מיליון דולר.

גלנט: "נתונים חסרי תקדים - סיבה גדולה לגאווה"

שר הביטחון, יואב גלנט בירך על הנתונים ואמר: "הנתונים חסרי התקדים אותם מציגה מערכת הביטחון - ובמרכזם שיא חדש בהיקפי הייצוא הביטחוני - משקפים בצורה הבולטת ביותר את עוצמתה הביטחונית ועליונותה הטכנולוגית של מדינת ישראל. בזכות היצירתיות והחדשנות של אנשי התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון, אנחנו מצליחים להקדים את אויבינו ולשמר את היתרון האיכותי למולם. לאזרחי ישראל יש היום סיבה גדולה לגאווה - גם בנתונים יוצאי-הדופן ובעיקר במי שניצבים מאחוריהם. השינויים העולמיים יצרו ביקוש רב לטכנולוגיות הישראליות שהפכו לשם דבר בעולם, ואנו צופים כי מגמה זו תמשיך ותתעצם גם בשנה הקרובה".

שר הביטחון גלנט בכנס. צילום: משרד הביטחון.

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר הגיב לנתונים ואמר: "לייצוא הביטחוני יש תרומה חיונית לביטחון המדינה, לצמיחת הכלכלה שלה ולחיזוק החוסן הלאומי. החיבור הייחודי בין יצירתיות וכושר ההמצאה של התעשיות הביטחוניות, הניסיון המבצעי של צה"ל והקשרים הביטחוניים של משרד הביטחון, מעצים את הנכסיות של ישראל בעולם. התעשיות הביטחוניות מפרנסות קרוב ל-100 אלף בתי אב באופן ישיר ועקיף, כאשר רכיב משמעותי מכך באזורי הפריפריה. המובילות הזאת תמשיך להיות אבן דרך בחיזוק הביטחון הלאומי ובפיתוח הכלכלה הישראלית".

המנכ"ל אייל זמיר בכנס. צילום: משרד הביטחון.

ראש 'סיבט' במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יאיר קולס הוסיף משלו ואמר: "משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות מסכמים היום ציון דרך היסטורי. היצוא הביטחוני חוצה בפעם השנייה ברציפות את הרף לנתון יצוא דו-ספרתי ומשלים זינוק של כ- 65% בתוך חמש שנים, בראש ובראשונה, בזכות הטכנולוגיות של התעשיות הביטחוניות הישראליות. הביקוש למוצרי התעשיות הביטחוניות הישראליות התעצם בשנה החולפת ואחד הביטויים לכך הוא הזינוק החד בעסקאות בין משרדי ההגנה (GTG). במבט קדימה, השינויים הגיאואסטרטגיים באירופה ובאסיה לצד הסכמי אברהם, יוצרים ביקוש גבוה למערכות ישראליות בקצה הטכנולוגיה".

יצוא ייצוא לחו''ל משרד הביטחון מיליארדרים התעשיות הבטחוניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד