י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

משרד החקלאות: "מדד המחירים מעוות את המציאות בשוק הפירות"

ירקות ופירות הם מוצר עונתי ולכן יש לבחון את שינוי המדד החודשי (מחודש לחודש עוקב) ביחס לאותה תקופה מקבילה בשנים קודמות | לאורך עשור התוספת למדד המחירים לצרכן הנובעת מהתייקרות פירות וירקות טריים עומדת על 0.2% בלבד

משרד החקלאות: "מדד המחירים מעוות את המציאות בשוק הפירות"
אבטיחים. אילוסטרציה צילום: אביר סולטן, פלאש 90

כלכלני משרד החקלאות מציעים ניתוח שונה על מדד המחירים לצרכן: לדבריהם, ירקות ופירות הם מוצר עונתי, שההיצע שלו משתנה מחודש לחודש ומושפע בעיקר מעונות השנה, כמו גם מתנאי מזג האוויר, מחלות ומזיקים. פירות וירקות שנמצאים בתחילת עונתם, באופן טבעי נמצאים בהיקפים קטנים יותר בשוק, ובהתאם מחירם בדרך כלל גבוה יותר. לעומת זאת, מחירם של פירות וירקות שנמצאים בשיא העונה, יורד הודות להיצע גדול. על כן, כלכלני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד גורסים כי הסתכלות שאינה לוקחת בחשבון עונתיות מעוותת את הניתוח. 

כאשר מסתכלים על המדדים בשנת 2023 (ממוצע של ינואר עד אפריל) ומשווים לאותה תקופה לפני שנה*: ירקות טריים התייקרו בממוצע ב-0.9%, פירות טריים בממוצע הוזלו ב-1.2% ,מדד הירקות והפירות הכולל עלה ב-1% (המדד כולל ירקות ופירות טריים וגם לא טריים), כל זאת לעומת התייקרות של 5.3% במדד הכללי ללא ירקות ופירות, ו-4.9% של המדד מזון ללא ירקות ופירות. כלומר בשנת 2023 מדד פירות וירקות טריים עלה מעט בהשוואה לשנת 2022 בתקופה מקבילה, לעומת התייקרות משמעותית במחירי מוצרים אחרים.

כלכלני משרד החקלאות גורסים כי גם אם בוחנים את שינוי המדד החודשי (מחודש לחודש עוקב) חשוב להשוות אותם לשינוים המקבילים שחלו בשנים קודמות. בהשוואה כזו ניתן לראות כי במרבית השנים נצפית עלייה במדד הירקות הטריים ובמדד הפירות הטריים בחודש אפריל ביחס לחודש מרץ, ואין מדובר בעלייה חריגה באפריל 2023 (טבלה בהמשך שיעור שינוי במדד חודש אפריל ביחס למרץ). כך למשל השינוי במדד הירקות הטריים באפריל שנת 2020 עמד על 4.4% והפירות על 7.2%, באפריל 2021, השינוי במדד הירקות עמד על 2.5% והפירות על 5%, באפריל 2022 שיעור השינוי במדד הירקות עמד על 5.5% והפירות על 1.6%, באפריל 2023 שיעור השינוי במדד הירקות עמד על 4.2% והפירות על 4%. 

אורי צוק-בר, סמנכ"ל החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות אמר: "מניתוח שמנטרל את ההשפעה העונתית של פירות וירקות ניתן לראות עלייה ממוצעת של 1.0% במדד מחירי ירקות ופירות בחודשים ינואר עד אפריל של שנת 2023 לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022. לשם השוואה, מדד המחירים לצרכן עלה באותה התקופה בשיעור של 5.1%. בנוסף, לאורך עשור התוספת למדד המחירים לצרכן הנובעת מהתייקרות פירות וירקות טריים עומדת על 0.2% בלבד".

 

ירקות פירות ירקות פירות סופרמרקט הוזלה מדד המחירים לצרכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד