כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בשורה לנכי צה"ל: ביטול מבחן ההכנסה יעוגן כהוראת קבע

במהלך דיון שהתקיים בוועדת העבודה והרווחה עדכנה יו"ר אגף השיקום לימור לוריא כי ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, שעוגן כהוראת שעה לפני כשנה לאחר מאבק ממושך של ארגון נכי צה"ל, יעוגן כהוראת קבע

בשורה לנכי צה"ל: ביטול מבחן ההכנסה יעוגן כהוראת קבע
שר הרווחה יעקב מרגי ויו"ר ועדת העבודה והרווחה ישראל אייכלר צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר קיימה היום (חמישי) דיון נוסף בהצעת החוק שתעגן את זכויותיהם של נכי צה"ל. במהלך הדיון עדכנה יו"ר אגף השיקום לימור לוריא כי ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, שעוגן כהוראת שעה לפני כשנה לאחר מאבק ממושך של ארגון נכי צה"ל, יעוגן כהוראת קבע. יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן שפעל רבות לקידום המהלך בירך על הבשורה.

הדיון היום עסק בין היתר במנגנון עדכון הגמלה המשולמת לנכי צה"ל, שיקבע כעת על פי סכום השכר הקובע המעוגן בחוק- 5,310 ש"ח, וישולם בצמוד לעדכון אוטומטי שיבוצע פעמיים בשנה. אורן איילון, מאגף התקציבים במשרד הביטחון הסביר שנתוני חודש יוני מתקבלים בחודש ינואר, אז תעודכן הגמלה באופן רטרואקטיבי והפער יושלם. ערן יוסף ממשרד הביטחון הוסיף: " אנחנו לוקחים מנגנון עדכון תגמולים שהיה קיים הרבה שנים ומפשטים אותו. עושים פה תהליך שהוא נכון וכולל- שיפור פרוצדורה ללא שינוי מהות". 

עו"ד קובי זכאי, נכה צה"ל אמר: "עוד לפני שמדברים על מנגנוני הצמדה, צריך לעדכן את גובה התגמול המשולם היום לנכי צה"ל. גובה הגמלה מוצמד כיום לשכר הממוצע שך עובד מדינה, אבל משרד הביטחון לא כולל בחישוב את כל רכיבי השכר אלא בעיקר את שכר היסוד, מה שמביא לכך שנכה 100% מקבל גמלה על סך 5,310 ש"ח בחודש בלבד, מתחת לשכר המינימום. 53 ש"ח לכל אחוז נכות. לשם השוואה, נכה רדיפות הנאצים מקבל 6,500 ש"ח ועל פי מדיניות הממשלה זה אמור להיות שווה ערך. 

גל רויטשטיין, נכה צה"ל ביקש שהוועדה תזמין מומחים לטיפול בפוסט טראומה ותכניס לחוק הגדרה של מה זה פוסט טראומה על רקע שירות צבאי, "בלי זה לא עשינו כלום והחוק לא ייתן כלום להלומי הקרב, כי לפי זה נקבעים אחוזי הנכות והמענים".  

איציק סעידיאן: "אנחנו רוצים להרגיש את אותה תחושה שהרגשנו בקרב. היינו מוכנים למות ואנחנו רוצים להרגיש מכם את אותו הדבר. לא להרגיש שאנחנו נזקקים לכם. קחו אחריות, תסתכלו עלינו כמו על הילדים שלכם. לא אכפת לנו מכסף, אכפת לנו מהרגשה".

במהלך הדיון חלקה אדוה כספי, אשת הלום קרב, את סיפורה האישי, את הקשיים עמם היא ומשפחתה מתמודדים והיעדר המענים מהמערכת: "בעלי מוכר כנפגע פוסט טראומה ב-50%. הפוסט טראומה התפרצה אצלו אחרי 30 שנה ומאז חיי הפכו לגיהנום. הייתי צריכה לקבור את הבן שלנו לבד כי הוא לא היה מסוגל להגיע. הוא כל היום סובל, בוכה ועצבני. אומר שהוא לא רוצה לחיות. אני לא מסוגלת לתפקד יותר ולא יכולה להתמודד עם זה לבד. מדברים כאן על כסף ועל רכבים אבל איפה המעטפת? בזכות בעלי וכמוהו מדינת ישראל קיימת, שלחתם אותם לקרב ואני דורשת צדק. שהלומי הקרב יהיו חלק מהחוק הזה, שיטפלו בהם ויעטפו אותם".

יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן קרא לקדם את הצעת החוק בהקדם האפשרי: "20 שנה שאנחנו פה בחדר הזה. כולם מציגים את כאבם האישי, הממשלה מתפזרת ומתחילים מהתחלה. אנחנו בפתחו של חוק טוב מאוד, לא מושלם, יש דברים שצריך לשפר, אבל יש פה אוזן קשבת ונתקדם תוך כדי. אנחנו הכי קרובים שאפשר לשפר את הדברים בצורה דרמטית ויש לי פחד אמיתי שהממשלה תתפזר, או שיהיו אירועים ביטחוניים חריגים ונאבד את ההזדמנות".

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר ביקש להרגיע את הרוחות שסערו בדיון וביקש מהנוכחים לאפשר את המשך הדיון בסעיפי הצעת החוק, אשר תטיב עם נכי צה"ל ותאפשר מתן מענים נוספים המותאמים לצרכיהם ככל שידרשו גם בעתיד. 

יו"ר אגף השיקום לימור לוריא הצטרפה לקריאה ואמרה: "יש משמעות גדולה מאוד אם נצליח להעביר את החוק, שמטיב עם נכי צה"ל ומאפשר לנו להרחיב הטבות בעתיד, אם נעגן אותן בחקיקה. זה אינטרס של כולנו ביחד. אני מזכירה שישנם ששה פרקים, ארבעה נוספים שצריכים בימים אלה לעלות להערות הציבור עוסקים בשיקום פסיכוסוציאלי, רווחה ונושאים נוספים שחשובים לכולנו".  

 

 

 

נכים פיצוי נכים קצבאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד