כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
סירות מוות

פלסטינים משלמים למבריחים בין 7,000 ל-10,000 דולר - חלקם טבעו בים

פלסטינים מרצועת עזה יוצאים למסע מסוכן כדי להגיע לחופי יוון, ומשלמים למבריחים בין 7,000 ל-10,000 דולר. המבריחים מעבירים אותם בסירות ישנות ורעועות בעלות קיבולת של 10 איש, אך עמוסות ב-40 עד 50 נוסעים. כל הגורמים הללו תורמים לטביעה

פלסטינים משלמים למבריחים בין 7,000 ל-10,000 דולר - חלקם טבעו בים
חלוקת מזון לפלסטינים בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

פלסטינים רבים היו בין המהגרים שסירתם טבעה כ-80 קילומטרים מעיירת החוף היוונית פילוס ביום רביעי האחרון. לפחות 80 מהגרים איבדו את חייהם בספינה. כוחות ההצלה סרקו את הים מול יוון ביום חמישי, כאשר התקוות לניצולים התפוגגה והחשש שמא מאות נוספים, כולל ילדים, טבעו בספינת הדייג הצפופה.

בין 400 ל-750 בני אדם היו על סירת הדיג, שיצאה מנמל טוברוק בלוב והתהפכה וטבעה, הרשויות היווניות מסרו כי 104 ניצולים הועלו לחוף. בשבועות האחרונים נרשמה עלייה משמעותית באירועי טביעה שבהם היו מעורבים פלסטינית.

כמעט על בסיס שבועי טובעים סירות הנושאות מהגרים פלסטינים מחופי לוב, תוניסיה, מרוקו או טורקיה, הפלסטינים קוראים להם 'סירות מוות', ולעתים קרובות הם נושאים ילדים.

מקורות פלסטינים ששוחחו עם העיתון הסעודי "ערב ניוז" דיווחו על עדויות של ניצולים שאומרים כי מבריחים, המחפשים למקסם את מספר הנוסעים על סירות הגומי, מאפשרים לעלות על סיפונה פי שניים ממספר האנשים המומלץ.

הסירות נועדו עם שני מנועים, אבל המבריחים משתמשים רק עם אחד כדי לחסוך בדלק. אחד הנוסעים, ללא ניסיון קודם בהתמודדות עם רוחות עזות וסכנות נוספות, מקבל הדרכה קצרה בהפעלת הסירה וקביעת הכיוון.

השגריר אחמד אל-דק, יועץ מדיני במשרד החוץ הפלסטיני, אמר כי זה מאתגר לדעת את המספר המדויק של הפלסטינים שאיבדו את חייהם בטרגדיה של יום רביעי, מאחר שחלקם נעלמו ואחרים נעצרו על ידי שומרי החופים היוונים או האיטלקים. שלא שיתפו פעולה עם השגרירויות הפלסטיניות.

אל-דק אמר כי המהגרים הפלסטינים, שחלקם מגיעים מרצועת עזה בעוד אחרים מגיעים מסוריה ולבנון, יוצאים למסע מסוכן כדי להגיע לחופי יוון, ומשלמים למבריחים בין 7,000 ל-10,000 דולר. המבריחים מעבירים אותם בסירות ישנות ורעועות בעלות קיבולת של 10 איש, אך עמוסות ב-40 עד 50 נוסעים. כל הגורמים הללו תורמים לטביעה, אמר.

בנוסף אם לכנופיות המבריחים יש ויכוח עם הנוסעים, הוא הוסיף, הם מטביעים את הסירה בכוונה. רוב הסירות הללו יוצאות מטורקיה או מלוב. אל-דיק אמר עוד: "כנופיות מאורגנות של סוחרי אדם עומדות מאחורי הטרגדיה ההומניטרית הזו. אנחנו פועלים להפוך את זה לנושא דעת הקהל הפלסטיני, שבו משפחות פלסטיניות צריכות למנוע מילדיהן לצאת למסעות מוות כאלה".

למרות הפניות למשפחות פלסטיניות להזהיר את ילדיהן מפני נפילת קורבן לכנופיות הברחות, התופעה נמשכת, אמר אל-דק. על פי עדויות הניצולים, מבריחים נמנעים מלחשוף אירועי טביעה במשך מספר ימים, ולעיתים נוסעים מוכים קשות ומתעללים בהם. הם גם מתמודדים עם אכזריות כשהם נעצרים על ידי אנשי ביטחון יוונים שמקבלים אותם באיים אליהם הם מגיעים.

"אנחנו עובדים יום וליל כדי להגביל את האסון המתמשך הזה, וביקשנו מהשגרירויות הפלסטיניות במדינות שמהן יוצאים הפלסטינים להרתיע את הצעירים לעשות זאת", אמר אל-דק. לדבריו, במשרדו הוקמה מחלקה מיוחדת שתפקידה לאסוף מידע על נעדרים ולפנות למשפחותיהם.

הוא האשים כמובן את ישראל, "צעירים פלסטינים, תחת לחץ להתפרנס, מחליטים לעלות על הסירות האלה. לכן, יש צורך להסיר את המצור על עזה ולשפר את תנאי החיים של הצעירים שם", הוסיף.

יוון איטליה פלסטינים לוב מהגרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד