כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"שומר על לוין מכל משמר"

מזכיר הממשלה מסכם את השבוע הסוער ותוכניות נתניהו

אחרי השבוע המאתגר מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, מספר על התרגיל שנכשל ועל המגעים החשאיים בחסות הרצוג. פוקס: "בלי הסכמות - הממשלה תעשה רפורמה מדורגת". עוד טען: "אם הרפורמה תיגנז - אני מעריך שיריב לוין יתפטר"

מזכיר הממשלה מסכם את השבוע הסוער ותוכניות נתניהו
ישיבת ממשלה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

אחרי הדרמה בבחירות בוועדה למינוי שופטים וברקע השהיית שיחות ההידברות בבית הנשיא, מזכיר הממשלה יוסי פוקס מספר בריאיון לישראל היום על התרגיל שנכשל ועל המגעים החשאיים בחסות הרצוג. 

פוקס סיפר על שיחות ההידברות וטען: "נציגי האופוזיציה הציבו תנאי סף שלא יהיה שום רוב קואליציוני במינוי שופטים. הצעתי ועדה מאוזנת עם חצי קואליציה וחצי אופוזיציה, כשהקול המכריע יהיה שופט מחוזי בדימוס ומעלה שימונה על ידי שר המשפטים. זו הצעה שמקיימת את מה שאמרתם - זה לא רוב קואליציוני".

פוקס נשאל מה הייתה ההצעה הכי קרובה שעליה הצדדים כמעט הסכימו והשיב: "ההצעה הייתה עילת הסבירות - שהיא לא תחול על כל החלטת ממשלה, לרבות מינוי בכירים בשירות המדינה. יחד עם הדבר הזה, באותה חבילה, היה גם לתת לאופוזיציה נציג בוועדה, ואז נביא בשורה לציבור. זה היה בלי היועמ"שים. לדחות את החקיקה בחצי שנה ונמשיך לדבר.

"הם לא היו מוכנים לביטול סבירות על מינוי בכירים בשירות המדינה, ועשו חילוק לביטול על מינוי השרים. לא הסכמנו לחילוק הזה, לוותר על ביטול עילת הסבירות ביחס למינוי בכירים בשירות המדינה, והמבין יבין".

על השאלה האם נתניהו לא היה מוכן לדחות את החקיקה ביותר מחצי שנה השיב פוקס: "לא, עד חצי שנה. רה"מ רוצה לשמר את הממשלה כמקשה אחת. הוא לא עוסק בכלל בתכנים. בסיומו של יום בבית הנשיא אני מתקשר לדרמר, לסמוטריץ' וללוין. בן גביר מדי פעם מתעניין, אבל הוא שקוע בנושאים שלו.

בישיבות של רה"מ זה תמיד טקטיקה מתי ואיך. הוא לא מצוי בתכנים. הוא שומר את יריב לוין בתמונה. מנסים לייצר כאילו מתיחות ביניהם, אבל הוא שומר על יריב לוין מכל משמר. רה"מ רואה בו שותף מלא לדבר הזה, ולא זז בלי לדבר איתו".

פוקס נשאל על הבדלי הגישות בין לוין ונתניהו ואמר: "ברור שיש הבדלים. רה"מ רואה את הרגישות המדינית־ביטחונית יותר מכולם, ומבחינתו סדר העדיפויות במדרג שונה. קודם ביטחון ומדיני, יוקר מחיה, ואז רפורמה. הוא רוצה בה, והוא לא יגנוז אותה. אולי אצל לוין הרפורמה קודמת ליוקר המחיה. אם הוועדה לבחירת שופטים לא תשונה לאורך כל הקדנציה, יהיה משבר קואליציוני עמוק".

לדבריו, "ראשי קואליציה וגם ראש הממשלה אמרו לי כי הרכב הוועדה למינוי שופטים ישתנה במהלך הקדנציה. מתי זה יקרה? לאיזה מתווה ישונה? לא יודע, אבל אני לא רואה תרחיש שהוועדה לא תשתנה במהלך הקדנציה".

פוקס הוסיף: "לא שמעתי איום מפורש ממנו אבל אם הרפורמה תיגנז אני מעריך שלוין יתפטר".

על כישלון התרגיל הפוליטי של הקואליציה בניסיון לדחות את הבחירות לוועדה אמר: "התרגיל נכשל. מה אתה רוצה שאעשה? אני מכיר את רה"מ מקרוב כבר חצי שנה, ובכל המשברים הוא היה האדם הכי שקול ורגוע בחדר. בכל זמן נתון יש לו משבר על השולחן. ובכל משבר צריך לצאת בחלופה הכי פחות רעה. התרגיל נכשל לצערי, והציבור מסתכל בעין שלילית ואני מודע לזה".

על השהיית השיחות אמר: "צריך לחזור לנקודה שבה היינו בנושא של הסבירות ולהביא בשורה לציבור, הקואליציה עדיין לא החליטה מה לעשות. בהיעדר הסכמות בבית הנשיא, הממשלה לא תוכל ציבורית שלא לקדם את הרפורמה ואני מניח שהיא תעשה אותה בצורה מדורגת ובנוסח מתון יותר.

"הדבר הראשון שמתכוונים להתחיל לחוקק הוא צמצום עילת הסבירות במתווה סולברג, ובהמשך חוק היועמ"שים. זה סדר העדיפות להבנתי", אמר.

 

יוסי פוקס הרפורמה המשפטית בנימין נתניהו יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד