כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
פרסום ראשון

קרב סמכויות על ניהול הילולת ה'אור החיים': מלכיאלי נגד פרוש

פרסום ראשון: שר הדתות מבקש לנהל את הילולת האור החיים באמצעות תיקון תקנות מועצת בתי העלמין. בדברי ההסבר להצעת התיקון נכתב: "השר רואה חשיבות רבה לכך שיהיה גורם אחד מרכזי ומתכלל שיהיה אחראי על ניהול אירועי ההילולה", זאת לאחר שפרוש הסכים לנהל

קרב סמכויות על ניהול הילולת ה'אור החיים': מלכיאלי נגד פרוש
מיכאל מלכיאלי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרסום ראשון: שר הדתות מיכאל מלכיאלי מבקש לנהל את הילולת האור החיים באמצעות תיקון תקנות מועצת בתי העלמין. כך נודע ל'בחדרי חרדים'. אמש שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש הודיע גם הוא במכתב שנחשף ב'בחדרי חרדים' כי הוא מוכן לקבל עליו את האחריות להילולה.

בדברי ההסבר לתיקון אותו מלכיאלי דורש נכתב: "בבתי העלמין בירושלים ובשטחים הנתונים לניהולה של המועצת מתקיימים, מידי שנה בשנה, אירועי הילולה לזכר פטירתם של רבנים חשובים, בסמוך לימי פטירתם. באירועים אלה משתתף המון רב.

כחלק מהפקת לקחי אסון ההילולה במירון ועל מנת לשמור על בטיחות הציבור המשתתף באירועי ההילולה, רואה השר לשירותי דת חשיבות רבה לכך שיהיה גורם אחד מרכזי ומתכלל שיהיה אחראי על ניהול אירועי ההילולה, תוך שיתוף שאר משרדי הממשלה הרלוונטיים והגורמים המוסמכים כמו עיריית ירושלים, משטרת ישראל וארגוני ההצלה השונים".

עוד נכתב: "מאחר ואירועי ההילולה מתקיימים בשטחי בתי העלמין הנתונים לניהולה ופיקוחה של המועצת, ולאור ניסיון העבר של המועצת אשר נטלה חלק בסיוע לקיום אירועי הילולה בשטחים שתחת פיקוחה, ובהעדר גורם מרכזי אחד אשר ינהל את אירועי ההילולה המתקיימים כאמור מידי שנה בשנה, מוצע בתקנות אלה כי המועצת תהיה הגורם המרכזי והמתכלל אשר ינהל את אירועי ההילולה, על כל הכרוך בכך.

לאור האמור לעיל, מוצע לתקן את התקנות באופן שיקנו סמכות מפורשת למועצת לנהל אירועי הילולה שמתקיימים בשטחי בתי העלמין בירושלים".

נזכיר כי אמש, יממה אחרי חשיפת 'בחדרי חרדים' על פניית הוועדה לביטחון לאומי לראש הממשלה נתניהו ולדרג המדיני בדרישה למצוא פתרון קבוע ומוסדר להסדרת כלל ההיבטים באירוע ‏הילולת אור החיים והמלצת הוועדה כי משרד ירושלים ומסורת ישראל ועיריית ירושלים ישלבו ‏ידיים ויתקצבו את האירוע הודיע השר מאיר פרוש כי יהיה מוכן לקחת אחריות על ההילולה אם יוטל עליו.

במכתב תשובה ששיגר השר מאיר פרוש לוועדה לביטחון לאומי והגיע לידי 'בחדרי חרדים' נכתב: "בעוד 19 יום, תחול הילולת האור החיים הקדוש, רבינו חיים בן עטר זיע"א. מידי שנה עולים עשרות אלפים מעמך בית ישראל לציונו הקדוש בהר הזיתים, להתפלל ביום ההילולא הידוע כמסוגל לישועה.

לצערנו, בשנים האחרונות, בעקבות חוסר תשומת לב מספקת מצד חלק מהגורמים הרלוונטיים, שלט במקום אי סדר במהלך יום ההילולא, כולל חוסר היערכות כנדרש למעמד, אי עמידה בדרישות הבטיחות למען שלום העולים, היעדר תשתיות להגעת המתפללים לציון, וחוסר רגישות כלפי העולים, שהסתיים פעם אחר פעם בעימותים בין משתתפים לסדרנים שאבטחו את המקום. מצב זה גם גרם לצערי לירידה משמעותית בכמות ציבור העולים להתפלל ולפקוד את ציונו של הצדיק".

עוד נכתב במכתב של השר פרוש: "בעקבות פנייתכם, ופניות נוספות שקיבלנו במשרד ירושלים ומסורת ישראל בימים האחרונים, כולל מטעמו של ראש ישיבת אור החיים וחבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי ראובן אלבז שליט"א, המארגן עלייה לציון ועורך אמירת סליחות מאז שחרור ההר לפני 56 שנה, לקחת אחריות על ארגון ההילולא והסדרתו, החלנו בבדיקת הנושא.

למרות שהזמן קצר והמלאכה מרובה, צוות משרדי ואני נסכים לקחת על עצמנו את התפקיד החשוב לפעול בנושא, וזאת במסגרת תפקידנו לעודד את הנוכחות היהודית בהר הזיתים והחשש כי במידה וההילולא לא תוסדר רבים יימנעו מלהגיע למעמד החשוב, שהינו אירוע עוגן חשוב בנוכחות היהודית בהר הזיתים ואחד מהאירועים הגדולים ביותר הנערכים מידי שנה בהר הזיתים".

לסיום מבהיר השר פרוש: "לאור כך, במידה ואכן יוצע לי ויוטל עלי ועל משרדי האחריות להוציא לפועל את המעמד, אפעל בעזרת ה' ובלי נדר לעשות כל שביכולתי בימים הקצרים שנותרו להביא לקיומו של ההילולא על הצד הטוב ביותר, לרווחתם של רבבות הבאים למעמד הקדוש".

המכתב נשלח גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולראש העיר ירושלים משה ליאון.

גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי "אין כרגע גורם חוקי האמון על ארגון ההילולא, לאחר שמשרד המשפטים הבהיר שמועצת בתי העלמין לא מוסמך לקיים אירועים מסוג זה".

הגורמים הוסיפו: "הפתרון הוא לקבל החלטת ממשלה, בדומה להחלטות שהתקבלו במירון ובהילולת הבאבא סאלי, להטיל את האחריות על שר מסוים והמשרד ממשלתי שתחתיו. החלטה דומה תתקבל ביום ראשון הקרוב לגבי הילולת רבי מאיר בעל הנס, שחלה בי"ד אייר, ותוטל על השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי".

גורמים במשרד ירושלים ומסורת ישראל: בעקבות הבנה כי אין גורם אחראי להילולת האור החיים בהר הזיתים ופנייה של מנכ"ל מועצת בתי העלמין לשר פרוש בבקשה שייקח את ניהול ההילולא, ובהמשך אף בקשה מצד חבר מועצת חכמי התורה וראש ישיבת אור החיים הגאון הרב ראובן אלבז שליט"א בנושא, לצד בקשה רשמית של הוועדה לביטחון לאומי שביקשה מאיתנו לקחת אחריות, הסכימו במשרד ירושלים ומסורת ישראל להירתם לנושא. משנמצא המענה החוקי לניהול ההילולא על ידי מועצת בתי העלמין והמשרד לשירותי דת, אנו מברכים על כך ואין לנו חלילה כוונה לנסות להיכנס לתחומי אחריות שבידי שרים אחרים.

האור החיים הר הזיתים מיכאל מלכיאלי מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד