כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מורל נמוך ומלא שקרים

הטייס הרוסי שברח: "אף אחד לא מאמין לדיווחים מהחזית"

טייס עריק שנמלט מרוסיה ברגל העניק ראיון נדיר לתקשורת האירופית ממנו עולה תמונה עגומה של צבא שסובל אבדות כבדות וחווה מורל נמוך. דמיטרי משוב, טייס בן 26, הסגיר את עצמו לשלטונות ליטא, וביקש מקלט מדיני. לדבריו, הוא ידע שבמוקדם או במאוחר יישלח לאוקראינה והתחיל לחפש דרכים להימנע מכך

הטייס הרוסי שברח: "אף אחד לא מאמין לדיווחים מהחזית"
המלחמה באוקראינה צילום: Pixabay

דמיטרי מישוב, טייס רוסי שערק, התראיין ל-BBC וסיפר על מה שקורה בצד הרוסי. דמיטרי סיפר כי בריחתו מרוסיה היתה דרמטית; עם תרמיל קטן על הגב. הבריחה לדבריו, הייתה המוצא האחרון שלו.

הוא נמנה עם קומץ קטן של מקרים ידועים של קציני צבא שנמלטו מהמדינה כדי להימנע מלהישלח לאוקראינה כדי להילחם - והמקרה היחיד של טייס משרת שמוכר באירופה.

דמיטרי, נווט מסוקי תקיפה, היה באזור פסקוב, בצפון מערב רוסיה. הוא סיפר כי כשהמטוס התחיל להיות מוכן לקרב, הוא חש שמלחמה אמיתית מגיעה, לא רק תרגילים. הוא ניסה לעזוב את חיל האוויר בינואר 2022 אך הפרוצדורה שלו לא הסתיימה עד שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר. הוא נשלח לבלארוס שם הטיס מסוקים שהעבירו מטען צבאי.

דמיטרי סיפר כי הוא מעולם לא נסע לאוקראינה. ה-BBC מציין "איננו יכולים לאמת חלק זה בסיפורו, אך נראה כי המסמכים שלו אמיתיים ורבות מהצהרותיו תואמות את מה שאנו יודעים ממקורות אחרים".

באפריל 2022 חזר לבסיסו ברוסיה, שם קיווה להמשיך בתהליך העזיבה. זה היה תהליך ממושך שהיה קרוב לסיומו - אך בספטמבר 2022 הכריז הנשיא פוטין על גיוס צבאי חלקי, ונאמר לו שלא יורשה לו לעזוב את הצבא.

הוא ידע שבמוקדם או במאוחר יישלח לאוקראינה והתחיל לחפש דרכים להימנע מכך. "אני קצין צבא, חובתי להגן על המדינה שלי מתוקפנות. אני לא צריך להיות שותף לפשע. אף אחד לא הסביר לנו למה המלחמה הזו התחילה, למה היינו צריכים לתקוף אוקראינים ולהרוס את הערים שלהם?"

הוא מתאר את מצב הרוח בצבא כמעורב. חלק תומכים במלחמה, הוא אומר, חלק נגדה. מעטים מאוד מאמינים שהם נלחמים כדי להגן על רוסיה מפני סכנה ממשית.

לדברי משוב, החיילים עם משכורות נמוכות. לדבריו, קציני חיל האוויר המנוסים עדיין מקבלים את משכורתם כמו לפני המלחמה בחוזה של 1100 דולר לחודש. בזמן שמתגייסים חדשים מקבלים 2465 דולר כחלק מקמפיין רשמי שמפורסם בפומבי.

דמיטרי אומר שבעוד שהיחס לאוקראינה עשוי להשתנות, אף אחד בצבא לא מאמין לדיווחים הרשמיים על דברים בחזית או על מספר נפגעים נמוכים.

"בצבא אף אחד לא מאמין לרשויות. הם יכולים לראות מה באמת קורה. הם לא כמו אזרחים מול הטלוויזיה. הצבא לא מאמין לדיווחים רשמיים, כי הם פשוט לא נכונים".

הוא אומר שבעוד שבימים הראשונים של המלחמה הפיקוד הרוסי לא הודה כי יש נפגעים, הוא הכיר אישית כמה שנהרגו. לפני המלחמה היו ליחידה שלו בין 40 ל-50 מטוסים. בימים הראשונים לאחר תחילת הפלישה הרוסית, 6 הופלו ושלושה הושמדו על הקרקע.

הרשויות ברוסיה ממעטות לדווח על נפגעים צבאיים. בספטמבר האחרון, שר ההגנה סרגיי שויגו אמר שרוסיה איבדה כ-6,000 איש, נתון שרוב האנליסטים, כולל בלוגרים צבאיים פרו-קרמלין זלזלו בו.

דמיטרי מתאר את האבדות בקרב חיל האוויר כגבוהים ביותר. רוסיה איבדה מאות אנשי צבא מיומנים, כולל טייסים וטכנאים, שהכשרתם גוזלת זמן רב ויקרה.

"עכשיו הם יכולים להחליף את המסוקים, אבל אין מספיק טייסים", אומר דמיטרי. "אם נשווה את זה למלחמה באפגניסטן בשנות ה-80, אנחנו יודעים שברית המועצות איבדה שם 333 מסוקים. אני מאמין שחווינו את אותן האבדות בשנה אחת".

בינואר השנה נאמר לדמיטרי שהוא עומד להישלח "למשימה". כשהבין שזה יכול להיות אומר רק דבר אחד - לנסוע לאוקראינה. הוא ניסה להתחמק והמציא סיבות בריאותיות. אבל זה לא עזר.

הוא קרא כתבה על שוטר לשעבר בן 27 מאזור פסקוב שנמלט בהצלחה ללטביה. דמיטרי החליט ללכת בעקבותיו. "לא סירבתי לשרת בצבא כזה. הייתי משרת את המדינה שלי אם היא היתה עומדת בפני איום אמיתי, סירבתי להיות שותף לפשע. לו הייתי עולה על המסוק הזה, הייתי לוקח את חייהם של כמה עשרות אנשים לכל הפחות. לא רציתי לעשות את זה. האוקראינים הם לא האויב שלנו".

דמיטרי חיפש עזרה בערוצי טלגרם לתכנן מסלול דרך היער בגבול האיחוד האירופי. הוא ארז כמה שפחות דברים. לדבריו, ההליכה ביער הייתה מפחידה מכיוון שהוא חשש שיעצרו אותו שוטרי הגבול. "לו היו עוצרים אותי, הייתי יכול להיכנס לכלא להרבה זמן".

דמיטרי סיפר כי למזלו הוא הצליח לעבור את הגבול, אבל הוא מניח שהרשויות ברוסיה יפתחו נגדו תיק פלילי. אבל הוא מאמין שרבים מחבריו לצבא יבינו את המוטיבציה שלו. היו שאפילו יעצו לו לנסות ולהסתתר ברוסיה, אבל הוא חושב שגם במדינה כל כך עצומה הוא היה נתפס.

הוא לא יודע מה יקרה לו הלאה. אבל דמיטרי אומר שהוא מעדיף לנסות ולבנות חיים חדשים באיחוד האירופי מאשר להיות חבוי בבית.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין מטוסי קרב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד