כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"הרבה טועים כמו בגרמניה"

מושל קליפורניה לשעבר לא חוזר בו מההשוואה: "אני יודע כי אבא שלי היה נאצי"

מושל קליפורניה לשעבר ארנולד שוורצנגר הגן על הצהרתו הקודמת. שוורצנגר ענה 'כן בהחלט' כשנשאל אם זה הוגן להשוות את ליל הבדולח, המתקפה הנאצית על היהודים, למה שקרה ב-6 בינואר 2021 במתקפת הקפיטול. שוורצנגר טען שאמריקאים מוטעים כמו אביו הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה

נאצים שורפים בית כנסת בליל הבדולח
נאצים שורפים בית כנסת בליל הבדולח צילום: צילומסך, מתוך הטוויטר של אביטל

מושל קליפורניה לשעבר, ארנולד שוורצנגר, התראיין לכריס וואלאס ברשת CNN, והגן על ההשוואה הקודמת שלו בין מהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021 אז פרצו מאות תומכי טראמפ לקפיטול בנסיון לבטל את תוצאות הבחירות, להתקפה הנאצית האלימה והרצחנית על העם היהודי בליל הבדולח בגרמניה ב-1938.

שוורצנגר, בן ה-73, אמר את הערותיו המקוריות בהשוואה בין שני האירועים בינואר 2021, כאשר פרסם נאום דרמטי כשהוא מטיח בטראמפ דברים קשים, והשווה את מהומות ב-6 בינואר להשתלטות הנאצים על מולדתו אוסטריה. כריס וואלאס, שאל אותו אם הוא עדיין עומד בהצהרה המקורית שלו, המושל הרפובליקני לשעבר ענה: "כן, בהחלט".

כמעט 100 יהודים נרצחו במהלך האלימות בליל הבדולח ב-1938 בגרמניה ו-30,000 נשלחו למחנות ריכוז. ב-6 בינואר 2021 אדם אחד נורה למוות על ידי שוטר בקפיטול, וארבעה אנשים נוספים מתו מסיבות טבעיות במהלך האירוע או בעקבות האירוע.

ליל הבדולח, ב-9 בנובמבר 1938 הביא לנזקים של כ-400 מיליון דולר (בשיעורי 1938 סכום עתק) כך על פי המוזיאון האמריקני להנצחת השואה. הנאצים הטילו את האחריות על הקהילה היהודית-גרמנית. מהומות הקפיטול ב-6 בינואר הביאו לנזק בשווי 1.5 מיליון דולר לבניין הקפיטול בארה"ב.

שוורצנגר המשיך: "כלומר זה כמו איום על הדמוקרטיה, ואיום על מה שקורה לאנשים כשמשקרים להם", הוסיף. לאחר מכן הוא טען שהעם האמריקני מוטעה באותו אופן שבו הוטעה אביו, נאצי לשעבר, במהלך מלחמת העולם השנייה. "וזאת הסיבה שהשוויתי את זה לזה. כי בליל הבדולח, אני יודע בגלל אבא שלי, שהיה חלק מהמפלגה הנאצית, שיקרו להם. הם הוטעו. ואני חושב שהרבה אנשים באמריקה היום מוטעים", אמר.

הנאצים הרוצחים בשנת 1938 לא שילמו על כך, 30,000 יהודים נשלחו למחנות ריכוז, מאות בתי כנסת נהרסו, אלפי עסקים נבזזו או הוחרמו, והקהילה 'נקנסה' בסכום השווה לכ-7 מיליארד דולר בשווי של ימינו.

אי אפשר להשוות את המהומות בקפיטול, לאחר ה-6 בינואר 2021, יותר מ-1000 מהמתפרעים נעצרו, כ-485 הואשמו פדרלית וחלקם קיבלו עונשי מאסר.

אביו גוסטוב שוורצנגר נפצע בקרב בחזית המזרחית ב-1942 לאחר ששירת כשוטר צבאי בפולין, צרפת, בלגיה, אוקראינה, ליטא ולבסוף ברוסיה של ימינו. "מעולם לא שיתפתי את זה כל כך בפומבי כי זה זיכרון כואב, אבל אבא שלי היה בא שיכור פעם או פעמיים בשבוע והוא היה צורח ומרביץ לנו, ומפחיד את אמא שלי", אמר שוורצנגר.

בהשוואה בין אוסטריה של שנות ה-30 לאמריקה המודרנית, אמר: "הנשיא טראמפ ביקש לבטל את תוצאות הבחירות, בחירות הוגנות. הוא חיפש הפיכה על ידי הטעיית אנשים בשקרים. גם אבי והשכנים שלנו הוטעו בשקרים, אני יודע לאן שקרים כאלה מובילים".

מלחמת העולם השניה ארנולד שוורצנגר ארה''ב נאצים דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד