כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מתגייסים לשחרורו

רבה הראשי של דרום אפריקה לנשיא מדינתו: "סייע לשחרר את העיתונאי היהודי"

הרב הראשי של דרום אפריקה פנה לנשיא מדינתו שמבקר שנפגש עם פוטין בימים האחרונים, הוא ביקש ממנו לפנות לנשיא רוסיה בבקשה לשחרר את העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה באשמה מופרכת של ריגול. הרב הראשי וורן גולדשטיין פרסם מכתב חריף בנושא

רבה הראשי של דרום אפריקה לנשיא מדינתו: "סייע לשחרר את העיתונאי היהודי"
קמפיין לשחרור אוון גרשקוביץ צילום: באדיבות המצלם

רבה הראשי של דרום אפריקה וורן גולדשטיין פנה לנשיא דרום אפריקה, בבקשה לפנות לנשיא רוסיה איתו נפגש בסוף השבוע, ולדרוש את שחרור העיתונאי היהודי אוון גרשקוביץ שנעצר ברוסיה לפני חג הפסח האחרון, הוא נעצר באשמה מופרכת של ריגול.

הרוסים לא מוכנים לתת לו ביקורים קונסולריים, ופוגעים בחופש שלו ובתנאי כליאתו כשהם מפרים חוקים בינלאומיים המתייחסים לעצורים, הרוסים נוקמים בו בגלל שארה"ב תומכת באוקראינה. רבה הראשי של דרום אפריקה מצטרף למעל 1000 רבנים מרחבי העולם שכבר פנו לפוטין על כך.

"הנשיא רמפוסה היקר" כותב הרב גולדשטיין: "יש פגיעה קשה בחופש, ונדרשת התערבותך. אני מפציר בכם לעסוק בעניינו של עיתונאי ה'וול סטריט ג'ורנל' אוון גרשקוביץ', שנעצר ברוסיה מאז ה-29 במרץ. אדוני הנשיא - אתה נמצא בעמדה ייחודית להתערב בשמו. נא לדבר ישירות עם הנשיא פוטין ולקרוא לו לשחרר את גרשקוביץ', שכליאתו המתמשכת מהווה הפרה של זכויות אדם, עיתונות בינלאומית חופש ושלטון החוק".

עוד כתב הרב הראשי: "הוא מוחזק בתנאים אכזריים ובלתי אנושיים בכלא לפורטובו הידוע לשמצה של מוסקבה, שם ראול ולנברג, נתן שרנסקי, פול ויילן וקורבנות אחרים של דיכוי פוליטי רוסי היו או נמצאים".

"מצבו של גרשקוביץ', למעשה, גרוע יותר: מאז כליאתו - בשבעים הימים האחרונים, הוא הוחזק בבידוד, עמידה בתנאים בלתי נתפסים של עינויים, הוא עדיין לא עומד למשפט. גם כאשר הוא עושה זאת, אין סיכוי מועט לשימוע הוגן, או לבדיקת ההאשמות ללא משוא פנים".

הרב הפציר בנשיא: "אנחנו יודעים מההיסטוריה המרה שלנו כאן בדרום אפריקה, איך משטר האפרטהייד הסתיר עריצות ואכזריות ץ לרבות מעצר ללא משפט. גם נאט"ו וגם האיחוד האירופי פרסמו גינויים חריפים למעצרו. מחלקת המדינה האמריקאית קבעה כי גרשקוביץ' הוא "עצור שלא כדין", והתיק שלו הועבר למשרדו של שליח לענייני בני ערובה".

עוד ציין הרב: "זו הפעם הראשונה שעיתונאי אמריקאי נעצר ברוסיה מאז המלחמה הקרה. לגרשקוביץ' היו את כל אישורים והרשאות הנדרשים על ידי רוסיה. המצב טראומטי במיוחד עבור הוריו של גרשקוביץ', שנמלטו מרוסיה הסובייטית ב-1979 על רקע שמועות כי רוסיה אמורה להעביר את אוכלוסייתה היהודית לסיביר, אחרי עשרות שנים של דיכוי סובייטי של יהודים. אינספור ארגונים לא ממשלתיים וארגוני זכויות אדם קראו לשחרור גרשקוביץ".

הרב סיים את המכתב: "אדוני הנשיא, אתה נמצא בעמדה בעלת השפעה מיוחדת בהתחשב ביחסים הקרובים של ממשלתך עם רוסיה. אני פונה אליך ובאמצעות כל הערוצים הדיפלומטיים הממשלתיים להתערב כדי להבטיח את שחרורו, כדי שיוכל לחזור הביתה בשלום למשפחתו בארה"ב".

מעצר עיתונאי מלחמת אוקראינה רוסיה דרום אפריקה אוון גרשקוביץ וול סטריט ג'ורנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד