כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"לא נאפשר למצב כזה"

כץ זעם: "החוק לביטול אזרחות של פעילי טרור לא מיושם"

ועדת הכנסת קיימה דיון מעקב אחר ביצוע ויישום החוק לביטול אזרחותו או תושבתו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. יו"ר הוועדה כץ על הסחבת בביצוע ויישום החוק: "כיו"ר הקואליציה, כפי שהתייחסו באדישות לחוק הזה, אני גם אהיה אדיש לחוקים של משרד הביטחון ומשרד הפנים"

כץ זעם: "החוק לביטול אזרחות של פעילי טרור לא מיושם"
ח"כ אופיר כץ צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון מעקב אחר ביצוע ויישום החוק לביטול אזרחותו או תושבתו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. יו"ר הוועדה קטע את הדיון משום שנציגי משרדי הביטחון והפנים לא הציגו בדיון נתונים והתקדמות ביישום החוק.

קודם לכן, בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ומיוזמי הצעת החוק ח"כ אופיר כץ: "ביקשתי לקיים הדיון כי הובא לידיעתי שהחוק החשוב הזה אינו מיושם, למרות שישנם מחבלים העונים על התנאים הנדרשים לשלילת האזרחות והגירוש. תכלית החוק לתת מענה לטרור, וגם הגורמים המקצועיים ציינו שהחוק ייצר הרתעה, אבל מסתבר שזה לא ברור מספיק״

״אנחנו לא מחוקקים חוק עבור אותיות שיכתבו לספר החוקים״ הוסיף ח״כ כץ, ״אלא שהחוק יבוצע, ולא ייתכן שעברו 4 חודשים מחקיקתו ושום דבר לא קרה, על אף שפניתי לשרים הרלוונטיים. לא נאפשר למצב כזה להמשך ואני דורש תשובות גם עבור המשפחות השכולות ועבור אזרחי ישראל בכלל. אנחנו רוצים לראות את המחבלים האלה מגורשים לעזה".

כזכור, ע"פ הצעת החוק שהתקבל לפני ארבעה חודשים אזרח או תושב ישראלי שהורשע בביצוע עבירת טרור ונגזר עליו מאסר בפועל בגינה, והוכח כי הרשות הפלסטינית מתגמלת אותו על כך, ניתן יהיה לבטל את אזרחותו או את רישיונו לישיבת הקבע לפי העניין, ולהרחיקו לשטחי הרשות הפלסטינית או לרצועת עזה. רישיון ישיבת קבע יבוטל על ידי שר הפנים, לאחר היוועצות בוועדה מייעצת ובהסכמת שר המשפטים, וביטול אזרחות יהיה ע"י בית המשפט, לבקשת שר הפנים, לאחר היוועצות בוועדה מייעצת ובהסכמת שר המשפטים.

הרצל, אביה של החיילת שיר חג'אג' ז"ל אמר: "שנים שאני מבקש לדעת למה אין גוף המרכז את המעקב אחר ענישה על מחבלים, גוף שידאג שכל משרד יבצע את האחריות שלו בנושא הזה. החוקים הקיימים לא תמיד מיושמים. יש ארגונים המעדיפים את טובת המחבל על מניעת הפיגוע הבא".

עו"ד תהילה אראל מהלשכה המשפטית ברשות האוכלוסין אמרה: "שר הפנים שלח פניה למשרדי הביטחון, בטחון פנים והשב"כ בכדי להקים צוות בין-משרדי שייסעו ביישום בחוק, אך ללא מענה. בנוסף לא קיבלנו את המידע הרלוונטי על אלה אליהם מתייחס החוק".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק אמרה בתגובה לדברי נציגת משרד האוכלוסין כי הכנסת היא גם גורם מפקח, ומי שצריך לתת לה את המידע זהו השר האחראי על יישום החוק. במקום שאנחנו נפנה לכל שר ושר בנפרד, התשובות צריכות להיות אצל משרד הפנים שמרכז את העניין. מהניסיון שלי, כשמשרדי ממשלה אומרים שהם מחכים להקמת ועדה בין- משרדית, זה שם קוד למריחת זמן.

ח"כ עמית הלוי הוסיף: "שירות בתי הסוהר העביר לפני מספר שבועות למשרד הפנים מסד נתונים של מחבלים מורשעי טרור, גם כלואים וגם כאלה ששוחררו, שהחוק רלוונטי אליהם", עוד הוסיף ח"כ הלוי כי "נדרש מכם לעשות סדרי עדיפויות נכונים, מדובר בחיי אדם".

כאמור, בשל תשובת משרד הפנים על כך שתהליך יישום החוק אינו החל, ובשל היעדרות נציגים ממשרדים רלוונטיים נוספים, קטע ח"כ כץ את המשך הדיון ואמר לסיום: "בכובעי השני אני משמש כיו״ר קואליציה, ופונים אליי משרדים לגבי חוקים שדחופים להם להגיע למליאה. אני מבין שהמשרדים שרלוונטיים לחוק הזה אדישים אליו, ולכן גם אני אהיה אדיש לחוקים שלהם. בסוף החודש אקיים דיון על פיקוח ודיווח של הממשלה לכנסת, משרדים שלא ייקחו ברצינות את הדיון, יקבלו את אותו היחס".

שלילת אזרחות ועדת הכנסת אופיר כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד