י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
השינוי מנוסח ההדרן המקובל

הפסק של עמוד ההוראה לישיבות המסיימים ש"ס לע"נ מרן

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בפסק הלכתי מעניין, כי בחורים שחילקו ביניהם את לימוד הש"ס, ישנו במעמד הסיום מנוסח ההדרן המקובל, ויזכירו כי הש"ס נלמד על ידי כולם בשותפות

הפסק של עמוד ההוראה לישיבות המסיימים ש"ס לע"נ מרן
הגר"י זילברשטיין עם מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

פסק הלכה מעניין שיצא מבית מדרשו של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין והתפרסם בקו 'שיח יצחק' מתורתו של עמוד ההוראה. השאלה הגיעה לפתחו, מכמה ישיבות אשר מיד אחר פטירת מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל קיבלו על עצמם לסיים את כל הש"ס, וחילקו את הש"ס בין תלמידי הישיבה, כשכל תלמיד מקבל על עצמו מספר דפי גמרא, ובסך הכל לומדים כל בני הישיבה את כל הש"ס כולו.

כעת לקראת השלושים להסתלקותו של מרן זצ"ל, נערכים בישיבות רבות למעמדי סיום הש"ס לעילוי נשמת מרן, ופנו ושאלו את עמוד ההוראה כיצד יש לנהוג בסיום המסכת, כשאחד מהבחורים נעמד ואומר את ה"הדרן עלך", והרי אותו בחור סיים רק מסכת אחת או רק כמה פרקים או דפים מאותה מסכת, האם זה נחשב שהוא עצמו מסיים את הש"ס כולו.

עמוד ההוראה בתשובתו הרחיב והביא את דברי השדי חמד והדברי יציב שכל מצווה שרבים עושים אותה בשותפות, נחשב כל אחד מאותם רבים כאילו קיימה לבדו, ולכן אותם שעושים חברת ש"ס ומחלקים ביניהם ללמוד כל אחד חלק, נחשב שכל אחד סיים את הש"ס.

בסופו של דבר פסק עמוד ההוראה שני הוראות מעניינות: הראשונה היא, כי לא יאמרו "הדרן עלך הש"ס כולו", אלא יאמרו "הדרן עלך תלמוד בבלי", כיון שהש"ס הוא שישה סדרי משנה, והם הרי לא למדו את סדר זרעים וטהרות.

ההוראה השנייה היא, שכיון ובכל זאת הוא דבר מחודש שאחד שלמד בעצמו את כל הש"ס ואילו אחד שרק למד כמה דפים מתוך ש"ס שחולק בין רבים – נחשבים כאילו שניהם סיימו ממש את הש"ס באותה דרגה, לכן הכריע שיותר טוב לומר באופן מפורט, והבחור שיעלה לסיים את הש"ס שקיבלו על עצמם כל בני הישיבה, יאמר בנוסח זה: "הדרן עלך מסכת נדה, והדרך עלך תלמוד בבלי יחד עם כל בני החבורה", ואז באופן כזה שמדגיש שהש"ס נלמד בשותפות על ידי כל בני הישיבה, אין כאן שום שאלה, כי אומר במפורש שכולם ביחד השתתפו לגמור את הש"ס, לעילוי נשמת מרן ראש הישיבה זצ"ל.

 

הרב גרשון אדלשטיין הרב יצחק זילברשטיין הדרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד