כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ישראל הוציאה אזהרת מסע

דרמה ענקית ברוסיה: דיווחים כי פוטין נמלט - בקרמלין מכחישים

מרד ברוסיה: מנהיג שכירי החרב של וגנר, יבגני פריגוז'ין, פרסם כי הסכים לעצור את תנועת חייליו המתקדמים למוסקבה בירת רוסיה. ההודעה הגיעה לאחר דיווחים כי המנהיג מתקדם לעבר מוסקבה לאחר שטען כי צבא רוסיה הרג את חייליו. דיווחים סותרים על מקום הימצאו של פוטין

דרמה ענקית ברוסיה: דיווחים כי פוטין נמלט - בקרמלין מכחישים
מפקד כוח וגנר מוקף בלוחמיו צילום: צילום מסך

מנהיג קבוצת שכירי החרב וגנר, יבגני פריגוז'ין, הודיע בשעה האחרונה כי הסכים להסיג את כוחותיו, שדהרו לעבר מוסקבה והגיעו למרחק של פחות משעתיים מהבירה. "כדי להימנע משפיכות דמים אנו מחזירים את השיירות לבסיסים שלנו", מסר. לפי חלק מהדיווחים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עזב את הקרמלין, אך ברוסיה מכחישים.

ניסיון ההפיכה החל אמש כאשר קבוצת וגנר, מיליציה של שכירי חרב שעד כה סייעה לצבא הרוסי במלחמה באוקראינה, נטשה את השטחים הכבושים באוקראינה, והחלה להתקרב לשטח רוסיה והשתלטה על מתקנים של הצבא הרוסי. מנהיג הקבוצה, יבגני פריגוז'ין, איים להגיע למוסקבה. פריגוז'ין נשבע לנקום בצמרת הצבאית הרוסית לאחר ששר ההגנה סרגיי שויגו ומפקד הצבא ואלרי גרסימוב, הורו על הפצצת אנשיו שהוצבו באוקראינה, והרגו רבים מהם, כך לטענת מנהיג וגנר.

בשעה האחרונה דווח כי מפקד קבוצת וגנר, הסכים לעצור את התקדמות הכוחות לבירה. על פי דיווחי ברוסיה מנהיג בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, ניהל שיחות עם ראש קבוצת שכירי החרב וגנר, יבגני פריגוז'ין, שבמהלכן הסכים פריגוז'ין לעצור את חייליו ו"להחליש את המצב", כך דיווח ערוץ החדשות רוסייה 24.

ואכן מנהיג שכירי החרב של וגנר, יבגני פריגוז'ין, פרסם הודעה קולית בערוץ הטלגרם שלו ואמר כי הסכים "לעצור" את תנועת חייליו המתקדמים לבירת רוסיה. השלטונות של האזורים הגובלים במוסקבה נוקטים בצעדים רציניים יותר ויותר כדי להאט את קבוצת וגנר מלהתקרב לבירת רוסיה, כגון סגירת כבישים או הגבלת תנועה.

ארה"ב עוקבת מקרוב אחר המצב ברוסיה. הבית הלבן מסר לתקשורת כי הנשיא ביידן וסגן הנשיא האריס עודכנו הבוקר (שעון מקומי) על ידי צוות הביטחון הלאומי שלהם על ההתפתחויות האחרונות. תדרוך זה כלל גם יועצים בכירים מרכזיים. הנשיא וסגנית הנשיא ימשיכו להיות מתודרכים במהלך היום, מסר הבית הלבן.

בינתיים משרד החוץ הודיע כי המשרד עוקב אחר ההתפתחויות ביממה האחרונה ברוסיה ועומד בקשר שוטף עם שגרירות ישראל במוסקבה והקונסוליה הכללית בסנט פטרסבורג. בהנחיית שר החוץ אלי כהן, התקיים הערב, חיתוך מצב בראשות מנכ"ל המשרד רונן לוי (מעוז) בהשתתפות גורמים רלוונטים במשרד החוץ, נציגויות ישראל ברוסיה, מל"ל, משרד הביטחון ושב"כ.

בימים הקרובים יתוגברו קונסולריים במוסקבה וסנט פטרסבורג בהתאם לצפי להגברת הביקוש למסמכי נסיעה. אין בשלב זה הנחיה לפינוי דיפלומטים או בני משפחות. לפי הערכת משרד החוץ ונציגויות ישראל ברוסיה: יש כיום כ-60-70 אלף אזרחים ישראלים ברוסיה ולמעלה מ-500 אלף יהודים (זכאיי חוק השבות).

בתוך כך משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים לשקול חיוניות הגעתם לרוסיה בעת הזו וכן לאזרחים השוהים במדינה לשקול את חיוניות הישארותם ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות. מומלץ להתעדכן בהתפתחויות באמצעות אמצעי התקשורת, הרשתות החברתיות של נציגויות ישראל ברוסיה ואתר משרד החוץ הישראלי.

שר החוץ אלי כהן שוחח עם שגריר ישראל במוסקבה, אלכס בן צבי, לאור האירועים ברוסיה ביממה האחרונה. משרד החוץ עוקב אחרי ההתפתחויות ונערך לכל תרחיש. תגבור הצוותים הקונסולריים בנציגויות ישראל ברוסיה.

שר החוץ אלי כהן: "משרד החוץ עוקב מקרוב אחרי האירועים במוסקבה וההתפתחויות ביממה האחרונה ואנחנו נערכים לכל תרחיש. אנחנו צופים כי ישראלים רבים ברוסיה יזדקקו לטיפול קונסולרי, ולכן נתגבר את הצוות הקונסולרי במוסקבה ובסנט פטרסבורג. גם ברגעים כאלה, שליחי משרד החוץ ימשיכו לעמוד לרשות אזרחים ישראלים הזקוקים לסיוע".

שר החוץ אלי כהן שוחח הערב עם שגריר ישראל במוסקבה, אלכס בן צבי, ושמע ממנו על המצב ברוסיה ביממה האחרונה.

ולדימיר זלנסקי ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד