כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הצטרפו לשידור החי

צפו: בוועדת חוקה דנים בצמצום עילת הסבירות

ועדת החוקה בראשות היו"ר שמחה רוטמן החלה בדיונים קידום חוק צמצום עילת הסבירות. ח"כ גוטליב: "מרגישה כמו כלב שזורקים לו עצם". ח"כ מיכל שיר: "הציבור הישראלי ישרוף את הרחובות"

צפו: בוועדת חוקה דנים בצמצום עילת הסבירות
שמחה רוטמן בראשות ועדת החוקה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוקה בראשות היו"ר שמחה רוטמן החלה בדיונים קידום חוק צמצום עילת הסבירות, כחלק מהרפורמה המשפטית. הדיונים צפויים להימשך גם בימים שני ושלישי, במטרה לאשר את החוק בקריאה ראשונה בתוך שבוע ימים.

בשבוע שעבר פורסם הנוסח ולפיו נבחרי ציבור יהיו חסינים מפני פסילת או דיון בהחלטותיהם בטענה לאי סבירות.

בהצעה מטעם הוועדה נכתב: "מי שבידו סמכות שפיטה לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר: "מה שמביאים פה זה חוק להלבנת השחיתות – לא נוכל לקבל אותו. זה חוק שמסיר מגבלות מהממשלה, וזה חוק שהולך באופן חד צדדי.

במקום להגיע להסכמות בבית הנשיא, מחזירים את ההפיכה לערוץ חד צדדי שתוצאותיו ידועות מראש. אנחנו לא יכולים לקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים, היום זה החוק הזה ומחר זה החוק הבא. אין לכם רוב בעם להפיכה, ספק אם יש לכם רוב בכנסת. אתם תגזרו את הקופון הפוליטי שלכם, והחברה הישראלית תשלם".

עוד אמר גנץ: "אני מציע לך יו"ר הוועדה, להחזיר את המנדט לראש הממשלה, ואני מציע לו לעצור את הכל, למנות נציג לוועדה לבחירת שופטים, ולחזור להידברות בבית הנשיא ולפנות את מדינת ישראל להתמודד עם האתגרים האסטרטגיים שלה".

ח"כ גלעד קריב אמר בפתח הדיון ליו"ר רוטמן: "אנחנו לא מתרשמים מהארשת הנינוחה שאתה מנסה להציג פה בשונה מהדיונים הקודמים, ויתרת גם על הפסוק שליווה את הדיונים - אנחנו נעשה פה מאבק פרלמנטרי קשה".

‏ח"כ טלי גוטליב אמרה בפתח הדיון: "אני מרגישה כמו כלב שזורקים לו עצם. אני חושבת שהנוסח שהובא הוא דרקוני - צריך שהסבירות לא תחול רק על החלטות ראש ממשלה וממשלה שמקבלות גם את אישור הכנסת, ואז יש תיקוף של הכנסת להחלטה וזה נותן משקל לסבירות". רוטמן הוציא את גוטליב מהדיון.

ח"כ אפרת רייטן אמרה בדיון:  "הטירוף שאוחז את הממשלה הזו בכל הנוגע לעילת הסבירות הוא הרצון להסיר כל פיקוח ובקרה של בית המשפט על החלטות שיקחו את מדינת ישראל ממדינה המבוססת על ערכים ליברלים וערכי מגילת העצמאות למדינה בעלת ערכים שמרניים. מדובר בשינוי צביונה של מדינת ישראל".

ח״כ מתן כהנא אמר בדיון: "היום הזה הוא יום עצוב. יום שמסמל את הקץ לתקווה או לשאיפה להגיע לרפורמה משפטית בהסכמה רחבה.

לצערי לפני שבוע וחצי הקואליציה עשתה תרגיל על חשבון עם ישראל לאחר שהפרה את הסיכומים בבית הנשיא להקים את הוועדה לבחירת שופטים ולמנות נציג לקואליציה ולאופוזיציה. הרפורמה נדרשת אבל אי אפשר להעביר אותה שלא בקונצנזוס ובלי הסכמה רחבה".

ח"כ מיכל שיר איימה בדיון: "הציבור הישראלי ישרוף את הרחובות לפני שתמשיכו בהפיכה המשטרית".
בהמשך הדיון יגיע לוועדה יו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ ויישא דברים.

 

ועדת חוקה הרפורמה המשפטית שמחה רוטמן טלי גוטליב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד