י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"ברכת מרים"

אירופה תשקיע 150 מיליון יורו במתקן להתפלת מי ים

150 מיליון יורו יועמדו על ידי בנק ההשקעות האירופי למימון מתקן התפלת מי ים בגליל המערבי. הפרויקט החדש יביא את היקף המים המותפלים ל-85% מצריכת המים השפירים בישראל. מתקן ההתפלה הראשון בצפון ישראל

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: יצחק כרמלי

בנק ההשקעות האירופי (European Investment Bank) צפוי להעמיד אשראי בהיקף של 150 מיליון יורו לתכנון והקמת מתקן ההתפלה בגליל המערבי, הראשון שיוקם בחלקה הצפוני של ישראל, ואשר עלות הקמתו נאמדת בכ-425 מיליון יורו.

"התפלה היא קריטית לשימור מים כמשאב טבע, ו-IDE מחויבת להרחבת השימוש בטכנולוגיה על מנת לשפר את הגישה למי שתיה נקיים. בנק ההשקעות האירופי הוא גורם מפתח במימון התפלת מי ים בישראל, ואנו מקדמים בברכה את מימון הבנק בסכום של 150 מיליון יורו למתקן ההתפלה בגליל המערבי, אשר ישפר את אספקת המים לתושבים ולעסקים בצפונה של ישראל" אמר אלון תבור, מנכ"ל קבוצת IDE טכנולוגיות.

"בנק ההשקעות האירופי תומך בפעילות בתחום שינויי האקלים ובהשקעות בתחום המים ברחבי העולם, ושמח לחזק את התמיכה בפרויקטים בעלי השפעה רחבה על התאמה לשינויי האקלים, ובהשקעות בתחום המים במזרח התיכון, באמצעות העמדת מימון בהיקף 150 מיליון יורו לפרויקט מתקן ההתפלה בגליל המערבי. מימון זה מגיע בהמשך לתמיכה של EIB בארבעה מתקני ההתפלה מתוך תוכנית מתקני ההתפלה הגדולים בישראל ובפרויקטים בעלי חזון בירדן ובג'יבוטי. תמיכה זו של EIB מדגימה את המחויבות לקידום התאמות אקלימיות, עמידות, וניהול משאבי מים באופן בר קיימא, באיזורים הסובלים ממחסור במים ברחבי העולם" אמרה ג'לסומינה ויג'ליוטי, סגנית הנשיא של הבנק האירופי להשקעות.

"ישראל והאיחוד האירופי מחויבים להגברת הפעילות בתחום האקלים ולמעבר למשק "ירוק". מימון EIB למתקן ההתפלה הראשון בישראל שיופעל באמצעות אנרגיה מתחדשת מדגים את שיתוף הפעולה ההדוק בינינו בהתמודדות עם שינויי האקלים ואתגרים בשיפור ביטחון באספקת המים, ביחד", אמר דימיטר טזאנצ'ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל.

פרויקט מתקן ההתפלה בגליל המערבי יהיה מתקן ההתפלה השביעי בישראל, ונועד להתמודד עם האתגר הגובר של מחסור במים והשפעת שינויי האקלים על האיזור. באמצעות שימוש בטכנולוגיה חדשנית בתחום ההתפלה, המתקן יהפוך מי ים למים ראויים לשתייה, ובכך יבטיח אספקת מים בטוחה וברת קיימא לחלקה הצפוני של ישראל.

מימון EIB לפרויקט אושר בתל אביב מוקדם יותר היום על ידי ג'לסומינה ויג'ליוטי, סגנית הנשיא של בנק ההשקעות האירופי, ומנכ"ל IDE אלון תבור, בכנס מוביל בתחום מימון טכנולוגיות אקלים שאירחו במשותף פורום האקלים הישראלי, ארגון ECOPEACE ובנק ההשקעות האירופי. השלמת ההסכמים הפיננסיים צפויה בשבועות הקרובים.

עולים מדרגה בהתפלה בישראל

מתקן ההתפלה בגליל המערבי, שיקרא "ברכת מרים", יצטרף למתקני ההתפלה הפעילים בישראל- באשקלון, אשדוד, פלמחים, חדרה, ומתקן שורק 1, כאשר IDE בונה בימים אלה מתקן נוסף- שורק 2. מתקני ההתפלה הללו הגדילו משמעותית את כמות המים המותפלים הזמינים לצרכי האוכלוסייה בישראל. כמות המים הנוספת שתסופק על ידי מתקן ההתפלה בגליל צפויה להביא את ההיקף הכולל של המים המותפלים בישראל לכמעט 900 מיליון מ"ק בשנה, המהווים 85-90% מצריכת המים של משקי הבית והתעשייה בישראל.

מימון PPP לפעילות בתחום האקלים

IDE תקים את הפרויקט באמצעות שיתוף פעולה בין המגזר הפרטי לציבורי (PPP) עם מדינת ישראל, המיוצגת על ידי משרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, ותהיה אחראית לתכנון ומימון הפרויקט. IDE גם תפעיל את המתקן במשך 25 שנה לאחר הקמתו.

שיתוף הפעולה ארוך השנים בין EIB ל-IDE בקידום פרויקטים מאפשר ליישם ניהול משאבי מים מיטבי, חדשנות ומומחיות בהתפלה, לשיתוף ושימוש לטובת הגברת ההשפעה של פרויקטים דומים ברחבי העולם.

הפרויקט מביא לידי ביטוי את שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לציבורי, וממנף את החוזקות ותחומי המומחיות של שני הצדדים לטובת מקסום ההשפעה של הפרויקט. מודל ה-PPP מאפשר יישום יעיל של פרויקטים, מבטיח עמידות ארוכת טווח, ומאיץ את ההתפתחות הכלכלית באיזור.

מידע כללי

הבנק האירופאי להשקעות (EIB) הינו מוסד ההלוואות לטווח ארוך של האיחוד האירופי, בבעלות המדינות החברות באיחוד. הוא מעמיד מימון ארוך טווח להשקעות מבוססות על מנת לתרום לקידום מטרות האיחוד האירופי.

EIB Global היא הזרוע המתמחה של קבוצת EIB המיועדת להגדיל את ההשפעה של שיתופי פעולה בינלאומיים ומימון לפיתוח. EIB Global מטפחת שיתופי פעולה חזקים וממוקדים בתוך Team Europe, לצד מוסדות עמיתים למימון פיתוח, והחברה האזרחית. EIB Global מקרבת את הקבוצה לאנשים, החברות והמוסדות המקומיים, באמצעות נציגויות ברחבי העולם.

 

 

 

מאגר מים התפלת מים איחוד אירופי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד