י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
76 איש נהרגו

'אסון צור': מתחזק החשד לפיגוע; תוקם ועדת חקירה

כחצי שנה לאחר הודעת צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל על הקמת צוות בדיקה לבחינת נסיבות אסון צור הראשון בשנת 1982, מודיעים הערב ראשי זרועות הביטחון כי מתחזק החשד שמדובר היה בפיגוע טרור ועל כן הוחלט להקים צוות חקירה מיוחד 

'אסון צור': מתחזק החשד לפיגוע; תוקם ועדת חקירה
אסון צור ב-1982 צילום: ארכיון משרד הביטחון

בהמשך לפרסום מיום 17/11/2022 על הקמת צוות בדיקה משותף לשב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל לבחינת הסיבות שגרמו לאסון צור הראשון ב-11 בנובמבר 1982- הוקם ב-11/12/2022 צוות בדיקה, אשר בחן את כלל המידע הקיים אודות האירוע לצד איסוף מידע חדש.

לצוות הבדיקה הוגדרה מטרה לבחון האם יש מקום להמליץ להקים ועדת חקירה צה"לית משלימה.

הצוות נוהל ע"י ראש אגף בשב"כ (מקביל לדרגת אלוף בצה"ל) ובשילוב גורמי מקצוע מתחומי המודיעין, הטכנולוגיה, החבלה, מורשת/היסטוריה, המשפט ועוד. הצוות שכלל גורמים רלוונטים מצה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל, פעל כחודשיים, ולאחר עבודה מאומצת הגיש את ממצאי העבודה ואת המלצתו בפני הרמטכ"ל.

המלצת הצוות שהוגשה ושאומצה ע"י ראשי הארגונים, הינה לפתוח ועדת חקירה רשמית משותפת של צה"ל, שב"כ, ומשטרת ישראל, זאת לאור ממצאים מחדשים, שלא עמדו בפני ועדת זורע והפרקליט הצבאי הראשי באותה עת, המחזקים את האפשרות שקריסת המבנה נגרמה כתוצאה מפיגוע חבלני.

בראש ועדת החקירה המשלימה שתמונה ע"י הרמטכ"ל ובשיתוף עם ראש השב"כ והמפכ"ל, יעמוד אלוף (במיל׳) אמיר אבולעפיה, והיא תבחן את ממצאי צוות הבדיקה וחומרים נוספים, על מנת לגבש עמדה סופית בנושא.

באסון צור נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון, ביניהם חיילי צה"ל, שוטרי משמר הגבול, ואנשי שב"כ וכן 15 מקומיים שהיו עצורים במקום. נפצעו באירוע נוספים ששהו בבניין. המשפחות השכולות של נופלי האסון, נכי ופצועי כוחות הביטחון שנפצעו באירוע, עודכנו על הקמת הוועדה.

צה"ל שב"כ ומשטרת ישראל משתתפים בצערן של המשפחות השכולות ויעשו כל שביכולתם כדי לברר את נסיבות האירוע, כחלק ממחויבותם לנופלים ולמשפחותיהם.

אודליה אלבו שוויצר, בתו של ישראל דור שווייצר שנכח באסון צור הראשון במלחמת לבנון הראשונה, סיפרה עם הקמת צוות הבדיקה לפני חצי שנה: "כבר 40 שנה אנחנו חיים בתחושה שטייחו את הסיפור. חיינו את הפוסט-טראומה של אבא, את הצעקות בלילה. מכל טריקת דלת הוא היה משתטח לפזצט"א. כשהוא היה עוצם עיניים הוא היה רואה את גופות החברים שלו תלויות על חוטי חשמל. הוא השאיר את הנפש שלו בבוץ הלבנוני. אנחנו מבקשים שיידעו שהם גיבורים".

במהלך השנים הגיע מידע מודיעיני לפיו מדובר בפיגוע של חיזבאללה. מלבד זאת היה מידע על רכב שנמלט מהמקום. במערכת הביטחון סבורים כי בזכות טכנולוגיה חדישה ומתקדמת לניתוח דגימות וממצאים, ניתן להפיק מידע נוסף, שאולי ישנה את הממצאים מאז.

"אין בהקמת הצוות בכדי להטיל דופי בבדיקות קודמות שבוצעו או בבדיקה שביצעה הוועדה" מסרו הארגונים עם פתיחת צוות הבדיקה. "אסון צור הינו אירוע מצער וכואב בקנה מידה לאומי, וישנה חשיבות מוסרית במיצוי חקר האירוע. צה״ל, שב״כ ומשטרת ישראל משתתפים בצערן של המשפחות השכולות וימשיכו ללוותן".

בדיקה ועדת חקירה אסון צור פיגוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד