כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
פגעה בזכויות עובדיה

ביהמ"ש אישר: תביעה ייצוגית בסך מיליוני שקלים

אושרה תביעה ייצוגית בסך מיליוני שקלים נגד חברת כוח האדם 'מנפאואר', על כך שפגעה בזכויותיהם הסוציאליות של עובדיה | כל הפרטים

ביהמ"ש אישר: תביעה ייצוגית בסך מיליוני שקלים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

הרכב בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בראשותה של השופטת אופירה דגן-טוכמכר, קיבל בקשה לתובענה ייצוגית נגד חברת כוח האדם 'מנפאואר', אותה הגישו עורכי הדין אהוד גרי וגיא סרוסי בשמה של עובדת לשעבר בחברה.

על פי התביעה, העובדת הועסקה על ידי 'מנפאואר' בתפקיד יועצת השמה החל מספטמבר 2016. בינואר 2019 יצאה העובדת לחופשת לידה, ובאפריל אותה שנה, התפטרה מעבודתה.

לטענת התובעת, שכרה היה מורכב מבסיס חודשי בתוספת גמול גלובאלי קבוע עבור עבודה בשעות נוספות. נוסף על כך, שולם לה תשלום שכונה בתלושי השכר "בונוס חודשי". תשלום זה, לטענתה, כלל שני רכיבים (עמלות): עמלה עבור איתור והשמה של עובדים לשם העסקתם על ידי לקוח של 'מנפאואר', ועמלה עבור איתור עובדים לעבודה זמנית אצל לקוחות 'מנפאואר', בהם רשומה 'מנפאואר' כמעסיקה.

לטענת העובדת, עבור איתור והשמה שולמו לה לאורך השנים, 7 אחוזים מהתשלומים אותם העבירו הלקוחות ל'מנפאואר', ואילו עבור איתור עובדים לעבודה זמנית, שולמו לה 350 שקלים . תשלומים אלה גילמו כ-20% משכרה לאורך העסקתה.

לטענת עורכי הדין גרי וסרוסי, לאחר התפטרותה, הופתעה התובעת לגלות, כי ימי המחלה, ימי החופשה, ההפרשות לפנסיה ופיצויי הפיטורים חושבו אך ורק על בסיס השכר החודשי והגמול הגלובאלי עבור השעות נוספות, ואילו רכיב העמלות לא נכלל בתשלומים אלה. לטענתה, כל זכויותיה הסוציאליות קופחו, משום שחושבו על סמך 80% משכרה בפועל.

בתביעה מבקשת העובדת, באמצעות עורכי הדין גרי וסרוסי , לייצג קבוצה של עובדי 'מנפאואר', שעובדים תחת חוזה אחיד, וששכרם, כמו שכרה, מורכב משכר חודשי קבוע ומתוספת "עמלות שלא נכללה על ידי החברה, כחלק מהשכר הקובע לצורך חישוב זכויותיהם הסוציאליות, קרי: פיצויי פיטורים, הפרשות לפנסיה ותשלום עבור ימי מחלה וימי חופשה. להערכת עורכי הדין סרוסי וגרי, מדובר בקבוצה של כ-150 יועצי השמה, ובנזק כולל של כ-4 מיליון שקלים, שלא שולמו להם.

בתביעה מבקשים עורכי הדין גרי וסרוסי מבית המשפט לקבוע, כי רכיב התשלום בשכרם של חברי הקבוצה, המכונה בתלוש השכר "בונוס חודשי", הוא במהותו עמלה, אשר מהווה חלק קבוע מהשכר לכל דבר ועניין, ולפיכך יש להכליל רכיב זה בתשלום זכויותיהם הסוציאליות.

בהמשך לכך, מבקשים עו"ד סרוסי וגרי לשלם לחברי הקבוצה את כל הסכומים ששולמו בחסר, וזאת בתוספת ריבית והצמדה ממועד תחילת העסקתם ועד למועד התשלום המלא בפועל.

לטענת עורכי הדין גרי וסרוסי, 'מנפאואר' מתעשרת על חשבון חברי הקבוצה, בכך שהיא שומרת בכיסה כספים בניגוד לדין, שכן היה עליה להפריש לחברי הקבוצה את הכספים הללו כחלק מזכויותיהם.

עורכי הדין סרוסי וגרי. צילום: אילן אסייג/אור יניב.

לדברי עורכי הדין סרוסי וגרי, הפסיקה מבדילה בין תוספת מסוג "בונוס" ל"עמלה", כאשר בבונוס התוספת תלויה בתנאי מסוים, ואילו עמלה היא תשלום בעד עבודתו הרגילה של העובד. לטענתם, במקרה זה אין מדובר בבונוס אלא בתוספת קבועה, ששולמה לתובעת ולחברי הקבוצה מדי חודש בחודשו, בתמורה לעבודתם הרגילה, ולא הותנתה בשום תנאי.

הרכב בית הדין לעבודה בראשות כב' השופטת אופירה דגן-טוכמכר, שכלל גם את נציגת ציבור העובדים גב' קריסטינה פוליצר, ונציג ציבור המעסיקים מר משה רנץ, קיבל את טענות התובעת הייצוגית ופסק כי התשלום ששולם לתובעת וכונה בתלושי השכר "בונוס חודשי" הוא "מרכיב מלאכותי", שלא הותנה בתנאי, אלא היווה חלק משכרה הרגיל לצורך חישוב זכויותיה- כלומר "עמלה".

חברי הרכב בית הדין קבעו כי, "חומר הראיות שלפנינו תומך בטענת המבקשת, כי הרכיב שכונה 'בונוס חודשי' ששולם לה הוא למעשה תשלום אותו קיבלה עבור כל פעולת השמה/העסקה שביצעה, ולא 'בונוס' המותנה בהשגת יעדים".

הרכב בית הדין דחה את טענת 'מנפאואר', לפיה התשלום המכונה בתלוש השכר "בונוס חודשי" אינו "עמלת מכירה" אלא תשלום הדומה במהותו לפרמיה המשולמת על ביצועים שמעבר לנורמה, והתשלום שלו מותנה בקיומם של תנאים ברורים.

גם את טענתה של מנכ"לית 'מנפאואר' – לפיה אם העסקה או השמה של עובד נכשלת אחרי שכבר שולם הבונוס, נגרע הבונוס מהשכר של החודש הבא – דחה בית הדין, וזאת מאחר שלא הציגה כל ראיה התומכת בטענה זו.

עוד קבע בית הדין, כי עצם העובדה שהרכיב, שכונה "בונוס חודשי", שולם לתובעת עבור כל חודשי העסקתה, למעט עבור חודש העסקתה הראשון, וכמו כן שולם גם ליועצות השמה חדשות, ללא דרישה לעמידה בתנאים כלשהם – כל אלה מחזקים את טענת התובעת לפיה התשלום מהווה חלק מהשכר הרגיל.

בית הדין הדגיש בהחלטתו, כי התשלום שכונה "הבונוס החודשי" לא היווה חלק מינורי משכרה של התובעת, אלא עמד בממוצע כ-20 אחוז מרכיבי שכרה הקבועים". לאור כל זאת, קבע בית הדין, כי יש מקום לאשר את ניהול התביעה כייצוגית.

עורכי הדין עו"ד אהוד גרי וגיא סרוסי שמייצגים את הקבוצה הייצוגית מסרו: "אנו מברכים על החלטת בית הדין ששיגר מסר חשוב למעסיקים, לפיו עליהם להקפיד בזכויות העובדים. יש להצר כי מנפאואר חברה העוסקת בעצמה בזכויות עובדים הייתה זקוקה לתזכורת ולקריאת השכמה בעניין זה".

תביעה ייצוגית התעמרות זכויות עובדים כוח אדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד