כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

תקינה להצלחה – התקנים שחשוב שכל חברה תכיר

כאשר חברות עסקיות רוצות לגדול ולהתפתח, לעתים הן מגלות כי מלבד מוצר מצוין, עובדים חרוצים ושיטות עבודה מתקדמות, הן נדרשות לדבר-מה נוסף, והוא תקינה בינלאומית. מכרזים ממשלתיים, עסקאות גדולות מול חברות או מוסדות בארה"ב או באירופה ולעתים אפילו אישורי הפעלה, ייצור ומכירה עשויים לדרוש מחברות להציג את עמידתן בתקן מסוים, הרלוונטי לתחום עיסוקן

תקינה להצלחה – התקנים שחשוב שכל חברה תכיר
תקן ניהול איכות ISO צילום: freepik

בשיתוף חברת Nextep תקינה ישירה

תקנים בינלאומיים המעידים על איכות החברה, על תהליכי העבודה שבה, על המוצרים שלה ואפילו על השפעתה על הסביבה – הם היום גורם חשוב בהצלחתן של חברות בשוק המקומי והבינלאומי. אתם מוזמנים לקרוא על כמה מהתקנים הללו, שאולי יהיו רלוונטיים גם בעבורכם

כאשר חברות עסקיות רוצות לגדול ולהתפתח, לעתים הן מגלות כי מלבד מוצר מצוין, עובדים חרוצים ושיטות עבודה מתקדמות, הן נדרשות לדבר-מה נוסף, והוא תקינה בינלאומית. מכרזים ממשלתיים, עסקאות גדולות מול חברות או מוסדות בארה"ב או באירופה ולעתים אפילו אישורי הפעלה, ייצור ומכירה עשויים לדרוש מחברות להציג את עמידתן בתקן מסוים, הרלוונטי לתחום עיסוקן.

ואכן, תקנים בינלאומיים הם דרך מצוינת לבחון חברות, להעריך את איכותן ולעודד תהליכי בקרה ושיפור בהן. היום, כאשר השוק הגלובלי פתוח ותחרותי כל כך, חברות המחזיקות בתקינה הנכונה יכולות לזכות ליתרון על פני מתחרותיהן וליהנות מעסקאות רווחיות בשווקים מגוונים, אז כדאי מאוד שתכירו את האפשרויות השונות:  

תקן ניהול איכות ISO 9001

תקן  2015:ISO 9001 הוא אחד התקנים המוכרים והנפוצים ביותר בעולם היום, והוא מתייחס ליעילותם של תהליכי העבודה בארגון ולסטנדרטים המכתיבים את איכות העבודה בו. התקן מאפשר לחברות וארגונים שונים להעריך את החברה העומדת בפניהם בצורה טובה יותר, ובמקרים רבים, למשל בחלק מהמכרזים ממשלתיים בישראל, התקן מהווה למעשה תנאי סף להשתתפות החברה במכרז.

על מנת לקבל את ההסמכה, נדרשות חברות לביצוע תהליך חשיבה והטמעה ארוך ומורכב, שבסופו הן יוכלו לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים המובילים. במסגרת התהליך, ייבחנו שיטות העבודה בארגון, ייערכו בדיקות, שיפורים וכתיבת נהלי עבודה חדשים, ולבסוף תיערך בדיקה חיצונית על ידי מכון ההתעדה. מומלץ מאוד להיעזר ביועץ מומחה לעניין המכיר היטב את דרישות התקן ואת התהליך, שיאפשר לכם להגיע לתוצאות טובות יותר ומהר יותר. 

 תקן ניהול איכות הסביבה ISO 14001

תקן ISO 14001:2015 הוא תקן ספציפי יותר מתקן ISO 9001 והוא מתמקד בשמירה על איכות הסביבה, הבטיחות והבריאות בחברה, ליצירת סביבת עבודה בריאה ובטוחה העומדת בסטנדרטים בינלאומיים. התקן מבטיח כי החברה עובדת בצורה שאינה פוגעת בסביבה, כך שהיא עומדת בדרישות החוק בישראל ובעולם, והוא אף מעניק לה יתרון תחרותי מול חברות שאינן מחזיקות בתקן זה. בנוסף לכך, יישום תהליכי חיסכון במשאבים ומניעת בזבוז עשויים לא רק להעלות את קרנה של החברה בעיני ארגונים ואנשים שוחרי איכות סביבה אלא היא עשויה אף להביא לחיסכון כספי משמעותי לחברה עצמה. 

תקן למכשור וציוד רפואי 13485 ISO

תקן ISO 13485:2016 הוא תקן בינלאומי לניהול מערכות איכות בחברות העוסקות בייצור מכשירים  וציוד רפואיים וכן בהענקת שירותים רפואיים. על מנת להבטיח את בריאותם של המטופלים, מדינות רבות מחייבות חברות העוסקות בתחומים אלו לעמוד בדרישות ובתקינות שונות, ובלעדיהן – הן לא יוכלו לעשות עסקים במדינה.

בתהליך התקינה, ייבחן טיב המוצר מבחינת השירות, האספקה והמעקב לאחר המסירה, בטיחותו והאיכות שלו ועוד. גם תהליכי העבודה ייבדקו לעומק לצורך זיהוי כשלים ויצירת מנגנוני בקרה מיטביים. הטמעת מערכת ניהול איכות המתבססת על תקן ISO 13485 היא דרך מצוינת לבצע את התהליך ביעילות ולעקוב אחר הטמעתו ויישומו בחברה לאורך זמן.

 מערכת לניהול בטיחות מזון Haccp

חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) משנת 2020 מחייב כל חברה העוסקת במוצרים מן החי לקבל הסמכה לתקן Haccp ולהטמיע במפעל שלה תוכנית לבטיחות במזון. ואכן, כל חברה ישראלית המבקשת לשווק בשר, דגים, ארוחות לבתי"ס ועוד נדרשת להציג את ההסמכה, וכמובן גם לעמוד בביקורות הנדרשות, וזאת על מנת להבטיח את בטיחותו ובריאותו של הציבור.

באמצעות מערכת ניהול המבוססת על תקן Haccp ניתן לזהות את נקודות הסיכון בתהליך הייצור ולטפל בהן למניעת בעיות היגיינה וסטריליות, לייעל את תהליכי העבודה ולשפר את הרווחיות. התקן גם פותח בפני חברות את האפשרות לייצא את מוצריהן לחו"ל ואף לקבל את אישור GMP המאפשר הכרה בינלאומית, למשל על יד ה-FDA האמריקאי.

לסיכום, כל חברה הרוצה להתפתח ולפרוץ לשווקים חדשים צריכה להכיר היטב את התקנים הרלוונטיים לתחום עיסוקה ולפעול להשגתם. לעתים תקנים אלו מהווים ציון איכות משמעותי לחברה ולעתים הם אפילו מהווים תנאי סף למכרזים או להצעות, כך שבלעדיהם האפשרויות עשויות להיות מוגבלות. על מנת לבצע את תהליך ההסמכה בהצלחה, ביעילות ובמהירות, מומלץ לקבל ליווי מבעלי ניסיון בתחום ולהיעזר במערכות ניהול ייעודיות שיקלו את התהליך ויאפשרו לשמר את תוצאותיו לטווח הארוך. בהצלחה!

*** חברת Nextep מלווה ארגונים להטמעה ויישום תהליכי תקינה ורגולציה ומספקת ללקוחותיה פתרונות הקמה ותחזוקה של מערכות ניהול לפי תקנים ישראליים ובינלאומיים.

תקנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד