כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"יוביל לפגיעה קשה"

המשנה ליועמ"ש נגד צמצום עילת הסבירות: "יוצר חור שחור"

ועדת חוקה התכנסה פעם נוספת לדיונים על צמצום עילת הסבירות. המשנה ליועמ"שית הציג את עמדתה ואמר: "ביטול עילת הסבירות ייצור חור שחור שיוביל לפגיעה קשה בערכי הדמוקרטיה הישראלית"

המשנה ליועמ"ש נגד צמצום עילת הסבירות: "יוצר חור שחור"
בדיון בוועדת החוקה צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת חוקה המשיכה היום (שני) בדיונים על צמצום עילת הסבירות. במהלך הדיון הציג המשנה ליועמ"ש לממשלה, גיל לימון את עמדת היועמ"שית ואמר: "השימוש בעילת הסבירות מייצג שברי אחוזים, פרומיל, מתוך החלטות בית המשפט. זו רק טיפה בים מההחלטות המנהליות שמתקבלות בידי הממשלה מדי יום.

האם מוצדק לפטור מהחובה לפעול בסבירות והאם זה ייטיב עם האינטרס הציבורי? התוצאה של החקיקה המבוקשת היא מתן אור ירוק לממשלה לקבל החלטות שרירותיות שמתעלמות משיקולים רלוונטיים. ההשלכות יהיו קשות: חסימה מוחלטת של ביקורת שיפוטית ביחס להחלטות החשובות ביותר".

לימון הוסיף: "עמדת הייעוץ המשפטי היא שביטול עילת הסבירות ייצור חור שחור שיוביל לפגיעה קשה בערכי הדמוקרטיה הישראלית ופגיעה בטוהר המידות".

עוד אמר: "ביטול עילת הסבירות מבלי שיימצא תחליף אחר יפגע ביכולת של בית המשפט להגן על הפרט מפני שרירותיות שלטונית. זה יפגע בציבור כולו: פתח להשחתה ולפגיעה באמון הציבור".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון: "לא מדובר פה על צמצום עילת הסבירות, אלא על ביטול שלה. שמעתי שהייתה ישיבה לילית בין נתניהו ולוין ובה חשבו מה הם רוצים - לעשות את זה לאט במנות קטנות כדי שהעם לא יתעורר. אבל הציבור רואה מה אתם עושים וזה לא יעבור בשקט".

ח"כ עידן רול טען: "ברור לכולנו לאן זה הולך אחרי שראש הממשלה ניסה למנות את המקורב שלו, יוסי שלי, לראש הלמ"ס, למרות שאין לו שום קישורים לכך. אנחנו נראה פה מדינה מנוונת, מושחתת, עם אנשים שנמצאים בתפקידים האלה רק בגלל שהם יודעים לתת מתנות למי שמינה אותם".

במהלך הדיון דרש ח"כ משה סעדה לקבל את פרטיו של סטודנט שאמר: "החזרה של חסימת כבישים באיילון חזרה ביחד עם החקיקה המשפטית".
ועדת חוקה גלי בהרב מיארה הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד